Volgens de 12u run van ECMWF zien we vanaf volgend weekend een laag in de buurt van de UK verschijnen, en die lijkt toch flink wat tegengas te geven voor "ons" hogedrukgebied. Als dat laag nou gedwongen wordt om zuidelijk te trekken, richting Frankrijk, dan gaat 't winterdeurtje wat verder open, want dan zou er misschien een oostelijke stroming aangezwengeld kunnen worden.
We zijn er nog lang niet, maar we zitten wel op de goede weg...
78/79 = met afstand de indrukwekkendste winter die ik heb mee gemaakt. Als ik denk aan winter, heb ik atijd dat beeld nog voor ogen. Mein God wat een sneeuw toen.
Yes, voltreffer (en Jan)
Ik had die dag mijn 18 e verjaardag en de ontwikkelingen destijds staan me nog als gisteren in het geheugen gegrift !
Volgens het KNMI zou een storing noordelijk van Nederland doortrekken en de sneeuw snel in regen overgaan.
De depressie trok echter precies midden over het land en veroorzaakte mn in het noorden een zware sneeuwstorm met ijzige koude. In plaats van de dooi kwam onder invloed van een zich opbouwend hogedrukgebied boven Scandinavië arctische lucht. Overigens had ook de Duitse weerdienst in Offenbach deze ontwikkelingen al vroegtijdig in de smiezen !
Een leuk artikel over de sneeuwstorm is hier te lezen
De bewuste dag 14 februari 1979
Ciao Johann
Enige paralellen, bijna een 1:1 kopie met 32 jarig geleden ?!
Als het natuurlijk zo komt.
Het laat echter wel dat het goed zien welke potentie er achter de huidige ontwikkelingen zit. (kan zitten)
En BTW, van mij mag het...
Ciao Johann | Gewijzigd: 5 februari 2011, 21:31 uur, door Alpenweerman
(voetreis naar de sahara voor de winnaar)
Pelleboer schreef op "stenentext" in de bronstijd
(voetreis naar de sahara voor de winnaar)
354 (en 356) !
//knip//
Eén van de hevigste sneeuwstormen van de eeuw trof de noordelijke helft van het land medio februari 1979. Het noodweer begon op de 14e en het noorden van ons land had ongeveer 90 uur lang zware driftsneeuw. De wind bereikte in vlagen snelheden van 100 kilometer per uur en de sneeuwduinen hoogtes van 3 tot 6 meter. Delen van het land boven de lijn Harderwijk-Amsterdam werden van de buitenwereld afgesneden. Eerder die winter, op oudejaarsdag 1978, werd vooral het zuiden van het land getroffen door een sneeuwstorm bij extreem lage temperaturen van 10 tot 15 graden onder nul. Berucht zijn ook sneeuwstormen uit de winters van 1937, 1942, 1945, 1947, 1958 en 1963.//
//knip//
Hele artikel zie -> hier
ach zo !
Geen copyright dit keer
Ciao Johann
:ontopic Ik zeg het niet graag, maar de winter heeft nu wel lang genoeg geduurd, voor men examens moet ik aanleg werkzaamheden doen, en als het dan weer gaat vriezen en eventueel sneeuwen dan ben ik goed de sjaak-.-
Jazekers! Maar uh... dat is onverwacht? Pas op he, want ik nader de 40 en dan ligt leeftijd plots gevoelig.
Ja mooi he, dat waren nog eens winterse tijden, Geweldige herinneringen aan als kind en dan al die sneeuw. Prachtig, die winter heeft er voor gezorgd dat ik zo graag dikke pakken sneeuw wil, geen winter die het nog kon evenaren en hoop dat elke keer weer. | Gewijzigd: 5 februari 2011, 21:51 uur, door Tyshane
Als het natuurlijk zo komt.
Het laat echter wel dat het goed zien welke potentie er achter de huidige ontwikkelingen zit. (kan zitten)
En BTW, van mij mag het...
Ciao Johann
Ja was vergeten 'enige parallellen' tussen aanhalingstekens te zetten, want uiteraard een enorme gelijkenis. Nee 1 op 1 niet, maar dat scheelt weinig. Tot dusver de mogelijkheden. Zou van mij dus ook bewaarheid mogen worden!
Kijk dat zijn nog eens zware sneeuwsituaties! 90 uur lang, dat zijn bijna 4 dagen en nachten achter elkaar driftsneeuw. | Gewijzigd: 5 februari 2011, 21:58 uur, door Tyshane