Nieuwe GFS is tot nu toe nog niets speciaals maar opbouw Scandi/ijsland hoog
Nog steeds mogelijk ...
Eerder op de avond schreef ik al dat ik bang was voor een wc of anders een constante aanvoer van depressies vanuit het (noord) westen.
Wat ik zag op de kaarten was een zeer sterke straalstroom die even de goede richting op leek te gaan maar daarna weer vast positie koos. Dit samen met de depressies die over de Atlantische oceaan komen aan zwabberen ( met source idd canada/groenland)
Op het onderstaande kaartje zie je overigens wel een blokkade voor Scandinavië van een uitloper van een hoog waardoor de eerste depressie op de oceaan ziet afbuigt richting Groenland/IJsland.
Als je de 500 hPa kaarten bekijkt lijkt het wel de A2 in de spits.. het ene na het andere behoorlijk actieve Lagedruk
verschijnt op de kaarten en die rollen razendsnel richting Europa..
De straalstroom neemt enorm in kracht toe ( ok even een paar keer niet maar komt dan weer volop terug) en die maakt het nog even wat vervelender. (voor de winterliefhebber)
Echter ik had verwacht dat het hoog zich boven Europa zou terug trekken en dat wij op de grens zouden komen van het ene keer hoog de andere keer laag...( het onrustige stukje januari zeg maar )
Maar een ander scenario kwam op de proppen.. en ik durf het bijna niet te zeggen.. maar er begint zich weer een aardige blokkade te vormen dmv een hogedruk boven ... jawel de UK...( zie Januari voor de gevolgen) dus het lijkt erop dat indien dit hoog zich op deze positie gaat handhaven er een wederom een blokkade ontstaat voor de depressies uit het (noord-)westen.. en dit hoog wordt dan gevoed door warme lucht uit de richting van de Azoren waardoor de temperaturen bij ons omhoog gaan naar 7 graden plus.
( mijn gevoel/hoop echter zegt me dat dit HD niet gaat blijven en dat de lagedruk het over gaat nemen...)
Het hogedruk boven Scandinavië/Rusland verdwijnt en deze positie wordt ingenomen door lagedruk. Dus de beer die sommigen zagen is terug in zijn grot.
Het positieve aan dit verhaal is dat Februari hoop ik morgen een mooie storm gaat weggeven maar later in de maand tot rust komt en ons droog stabiel weer gaat geven met tja kan niet anders zeggen richting (!) voorjaarstemperaturen...
Sorry dat ik het niet beter kan maken.. had het ook liever anders gezien.. maar wat je wel moet onthouden na het lezen van dit stuk is dat ons weer met dit huidige onstabiele weertype mega afhankelijk is van hele kleine veranderingen.. een mtr teveel naar links en het is warm ( mtr is misschien wat overdreven maar "you catch my drift")
Dus er kan nog steeds van alles gebeuren er is nog geen stabiliteit in de atmosfeer !!!! en wat misschien een opsteker is .. dit is allemaal hele lange termijn dus de run van 0:00 kan helemaal anders zijn... | Gewijzigd: 4 februari 2011, 00:49 uur, door Callie-P
maar nu maar even mijmeren bij deze pluim.. ( die dus absoluut niet meer courant is !!!! )
edit vrijdag 4 feb : en zie hier de pluim in een iets ander scenario
| Gewijzigd: 4 februari 2011, 12:12 uur, door Callie-P
Stukje KNMI Guidance meerdaagse;
//
Modelbeoordeling en onzekerheden
Tot en met dinsdag zijn er weinig verschillen tussen de verschillende EPS-oplossingen hetgeen resulteert in een geringe spreiding in de EPS-pluim. Daarna komen er verschillen doordat de opbouw van de rug door de diverse members anders ontwikkelen. De oper zit helemaal aan de rand van de pluim, en in de clusterplaatjes zien we dat de oper na verloop van tijd vrij alleen komt te staan. Het merendeel van de leden gaat voor een hogedrukgebied boven Scandinavie met bij ons volgend weekeinde een zuidoostelijke stroming. Het aantal leden dat het na volgend weekend koud laat worden zit op ca 40%.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Wisselvallig en de eerste dagen nog veel wind. Na maandag geleidelijk een daling van de temperatuur, met 's nachts lokaal lichte vorst.
Samenvatting EPS-periode:
60% kans op temperaturen rond of boven de normale waarden en 40 % kans op temperaturen onder de langjarig gemiddelden.
//
Eens kijken wat de EC00 uitdraai ervan maakt, GFS allemaal net niet resp. oostelijk aan ons voorbij !
Vanavond meer van mijn kant. Vandaag erop uit voor (techisch)onderhoud weerstation MC in Arolla (2000m, Wallis), gelukkig niet al te koud en met de zon erbij moet het goed te doen zijn vandaag.
GFS T850 hPa 12 februari
Ciao Johann
Ik wel..... bergen van dat witte spul in aankomst hihi
[
on topic: hoe lang roep ik nu al dat de winter nog "terug komt" (is nooit weggeweest)? I'd better be right! | Gewijzigd: 4 februari 2011, 08:52 uur, door Mtc
Ik hoop niet dat jou aangedragen scenario de waarheid zal worden, maar bedankt voor je kaarten en uitleg Caliep. De berekeningen van alle modellen liggen 60% warmer en 40% kouder. (was 95% tegen 5% !) We kijken graag naar de koude kaartjes, maar nu zien we dus ook de tegenhanger van het koude scenario uitgesplitst. Ik kan dat wel waarderen. | Gewijzigd: 4 februari 2011, 09:28 uur, door zwoof
mijn visie:
De koude put boven Newfoundland trekt zich meer terug boven centraal Canada. Hierdoor geen aanvoer meer van koude lucht over een warme oceaan. Straalstroom zal na eerst een zuidelijke koers (omstreeks 8/2) meer noordelijk afbuigen (omstreeks 11/2). In de tussentijd heeft zich dan een hoog kunnen vormen boven Scandinavië, waardoor de straalstroom gedwongen wordt een noordelijke koers te volgen.
In de loop van februari gaat er en noordoosten stroming komen die koude tot zeer koude lucht onze kant op brengt. Dit geld voor Schotland en Engeland terwijl Ierland van tijd tot tijd met zachte lucht te maken krijgt. Voor Engeland en het vaste land van noord Europa geld dat we koud weer krijgen met van tijd tot tijd zware sneeuwbuien. deze periode van winter kan tot ver in maart voort duren.
Dit is even en vrij vertaling van wat Piers Corbyn schrijft over het weer in ons deel van Europa. Let hier bij op dat dit reeds begin januari werd op geschreven en een aantal keren werd herhaald. Tel daar bij de slagingspercentage die de kansberekeningen van Piers hebben en je weet dat het van af eind volgende week gewoon winter wordt.
Nu vraagje je af wat Johan er mee te maken heeft? Nou hoe Johan het flikt weet ik niet (het zou en grote schande zijn als hij lid was van Piers zijn website en dat niet met ons deelt) maar het verhaal van Johan gisteravond klopt 1 op 1 met dat van Piers Corbyn.
December koud en veel sneeuw, januari nat en warm, februari ???
Vandaag in ieder geval warm (+10C), dat kun je echt geen winter noemen.
Feit is dat we nog een hele maand winter te gaan hebben. Het kan dus best nog een keertje flink gaan vriezen.
Die pluimen op lange termijn negeer ik.
Hoeveel procent van de lange termijn pluimen is achteraf ook zo uitgekomen? Ik denk niet veel.