Nou ja deuren koning winter staan open nu hopen dat GFS ze niet dicht gooit
Nou laat het maar zien, mijne staat er toch echt een nieuwe op.
Maar goed zeker na het stukje van Johan moet ik echt even gaan wachten op de 18:00 run... dus nog even geduld...
Johan lichte al een tipje van de sluier op...
Nou ja je moet toegeven dat de 12u run een warme uitschieter was zeker als je naar de GFS pluim kijk ...
Laten we hopen dat GFS ook eens mee wil doen en dat we niet meer hoeven te discussiëren dat de winter terug komt maar hoe hard de winter terugkomt en hoe lang
Kijk de nieuwe pluim is hier gepost ... (hierboven) je ziet die gaat tot zondag die van jou tot zaterdag en je ziet ook staan donderdag 00 dus ik denk dat het KNMI enkel in de ochtend een 15daagse uitbrengt
Laten we hopen dat GFS ook eens mee wil doen en dat we niet meer hoeven te discussiëren dat de winter terug komt maar hoe hard de winter terugkomt en hoe lang
psies mijn basis is GFS ( ben geen fan van ECMWF te grote draaikont )
De 12uur run is niet tof maar de temperatuur is in dit geval niet de reden dat ik mijn twijfels heb... (maar wat andere factoren) en ik hoop dat dat in de 18:00 run anders is.
Maar zonder gekheid ik voel aan m'n water aan dat de temp maandag al onder 0 duikt en daar 3 weken blijft!
De 12uur run is niet tof maar de temperatuur is in dit geval niet de reden dat ik mijn twijfels heb... (maar wat andere factoren) en ik hoop dat dat in de 18:00 run anders is.
Waarom heb je nog jouw twijfels ? de vele depressies op de oceaan ?
Maar zonder gekheid ik voel aan m'n water aan dat de temp maandag al onder 0 duikt en daar 3 weken blijft!
Helemaal mee eens, weg met die pluimen.
Ik voel aan m'n ijs dat de temp daar 5 weken blijft..
ONO-stroming aanvoer koude droge lucht door een hoog boven oostelijk Scandinavië.
Als ik de weerkaarten goed lees.
Eigenlijk een droomscenario voor de schaatsers onder ons.
Niet dat ik nu gelijk 11-stedentocht ga roepen, veel te vroeg voor. We moeten realistisch blijven.
Waar ik wel op hoop is dat ik nog een paar baantjes mag schaatsen op de ijsbaan hier. Heerlijk gewoon.
Maar eerst even genieten van de harde woei komende dagen.
Nou ja toch maar even afwachten of de run nog plotse veranderingen tovert
Knap dat je dat eruit haalt na slechts de eerst 3 dagen van GFS te zien.
Of heb jij andere kaarten tot je beschikking ???
Daarbij komt ook nog eens dat als het dezelfde kant uitgaat als GFS12 er al na 168H geen WC meer te bekennen is.
Afijn, laten we eens rustig afwachten wat GFS18 er uiteindelijk van maakt !
Ciao Johann
Nou ja toch maar even afwachten of de run nog plotse veranderingen tovert
Mag ik jouw glazen bol eens lenen?
Tja misschien wat te vroeg gepost maar ik vind her gewoon beetje vervelend dat de modellen totaal iets anders voorspellen en de runs van de ene tak naar de andere springen ...
Tja misschien wat te vroeg gepost maar ik vind her gewoon beetje vervelend dat de modellen totaal iets anders voorspellen en de runs van de ene tak naar de andere springen ...
Dat weet je toch van te voren joh. Waar we over spreken hier is nog minimaal een week vooruit....En daarbij moet je niet gek opkijken dat ie een beetje zwabbert met 4 runs per etmaal
Dat zal nog wel vaker gaan gebeuren de komende dagen. Zoals steeds weer komt het uiteindelijkk aan op de juiste positie van de sturende druksystemen en in dit geval ook WLA uitgaande van de hoogtetrog op de Atlantische Oceaan.
In hoeverre de koudepool boven Canada en nieuwe cyclogenese bij New Foundland roet in het eten gaan gooien is nog geheel onduidelijk. Ook onduidelijk is de latere invloed van de KLA en cut-off bij de Azoren waardoor de WLA stopt.
(deze 2 factoren en met name de eerste is wrs ook hetgeen Caliep zorgen over maakt)
Genoeg stof tot discussie de komende tijd en natuurlijk hartstikke interessant !
Ciao Johann