Wat er over 2 weken allemaal gebeurt zien we dan wel,de kaarten zullen nog wel een paar keer geschud worden maar dat windveld krijgen we iig op zeker.Ik zou nu wel weer aan de kust willen wonen
Hey knuppel; wat doe je?! Beetje de winterverwachting om zeep helpen? Je maakt het wel spannend zo, kortom we wachten je uiteenzetting graag af! Tv kijkse!
Maar zoals Erik al zegt, eerst maar even een stevige wind ervaren, eindelijk gebeurt er weer iets! Hatsee!
Eind volgende week sneeuw in Den Helder...
Check dit: http://www.yr.no/sted/Nederland/Nord-Holla...tidsvarsel.html
Mzzls
Ps Ik ben een verwend lezer van je Calliep, ik hou wel van andere meningen, ik denk nu wel dat je die knuppel niet hoeft te gooien..
EC is de laatste tijd zeer constant en het zou me verwonderen als dit zo plots gaat veranderen! De nieuwe run is echt een TOPPER! Krachtig hoog Noorden van Scandi laagje bij Duitsland en transportkou op en top
Waarschijnlijk een iets te mooi scenario maar ik denk dat nieuwe winterprik toch wel zal komen en volgens mij wordt het de zwaarste (op vlak van temps, sneeuw hebben we in december al te veel gehad om beter te doen) prik van deze winter!
Nu maar hopen dat het uitkomt wat ik wel leuk vind is de -15°C @ 850hpa en de -40°C op 500Hpa! Zoiets kan je toch niet zomaar negeren
ps Moskou gaat beginnen op de 10e met -22 en daalt naar -32 een paar dgn later | Gewijzigd: 3 februari 2011, 20:56 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
ps Moskou gaat beginnen op de 10e met -22 en daalt naar -32 een paar dgn later
-32 hoeft nou ook weer niet maar -10 is wel genoeg
Op dit moment laat de wind zich hier trouwens nog niet gelden,zit nog in de westhoek en is met zo`n 3 m/s nog rustig.Ik verwacht vannacht of morgenochtend wel een flink tollende windmeter te hebben | Gewijzigd: 3 februari 2011, 21:00 uur, door erik
In het verlengde van het download-development verhaal van gisteravond zien we ook vanavond dit geheel afgerond worden door een schoolvoorbeeld van WLA (Warme Lucht Advectie) met als resultaat een pracht van een hogedrukgebied (blokkade) boven Scandinavië.
In vogelvlucht;
Donderdag 10 februari, WLA wordt aan de voorzijde van de hoogtetrog boven de westelijke Atl. Oceaan ingang gezet met opbouw hogedruk Scandinavië.
Vrijdag 11 februari, verdere WLA , goed te herkennen aan de "gele tong" totaan de oostkust van Groenland
Zaterdag 12 februari, kerndruk van Scandinavië hoog inmiddels opgelopen tot 1045 hPA
Tevens zgn cut-off van hoogte trog met vorming apart hoogtelaag (koudeput) ten zuidoosten van de Azoren. Boven centraal Europa heeft zich een een apart hoogtelaag ontwikkeld
Zondag 13 februari, proces van WLA wordt afgekoppeld oa. tgv KLA (Koude Lucht Advectie) door Europese hoogtelaag aan de zuidflank van het Scandinaviëhoog en hoogtelaag (cut-off) boven het Iberische Schiereilnad.
Zeer koude lucht stroomt in op 850 hPA vlak (1500 meter) centraal en west Europa met in Nederland T2m (Tmax) van -2 tot - 8 °C
Cioa Johann | Gewijzigd: 3 februari 2011, 21:14 uur, door Alpenweerman
Dat is goed voor de winter liefhebber.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Ik heb geen ervaring met zulke blokkades dus hebt ik een vraagje voor jou, hoe lang houdt zo een blokkade stand ? Of hoelang denk je dat die gaat stand houden want met die actieve depressies op de oceaan blijft ik toch maar op men hoede
Wel een enorm verschil meteen,-12 of +10 in de buurt
Gaat als altijd nog wel even heen en weer. Modellen worstelen met de mogelijkheden van blijvende wc op de LT zoals Johann melde. De trend is echter, net als de vorige x (januari) in z'n totaliteit dalende richting winterweer. Uiteindelijk zal dan de wc ook worden wegestemd in de pluim.
Duidelijke weergave trouwens weer van Johann, sluit precies aan bij het verhaal van gisteren.
Als ik jouw ingetekende 850 en 500Hpa kaarten zie zou ik verwachten dat de temps idd richting - 8 gaan...
Dat heeft alles te maken met de operationele uitdraai van GFS12.
Hier nog duidelijk invloed vanaf het westen (IJslanddepressie) en hoog te veel oostelijk
De GFS12 OPER ligt echter bovenin de bandbreedte van de ensembles en ook niet in lijn met de vorige GFS uitdraai.
Ik hecht daarom vooralsnog weinig waarde aan deze operationele uitdraai en de bijbehorende kaarten.
Ciao Johann
[attachment=54009:0203_ec1...850_1302.jpg]
Cioa Johann
Johann, ik twijfel geen moment aan jouw visie en vind dat je het prachtig uiteen zet, waarvoor mijn oprechte dank. Ook ik heb er steeds meer vertrouwen in dat Koning Winter nog eens met de zweep gaat slaan.
Maar wat is er met jouw onderste GFS kaartje gebeurd? Die ziet er bij mij afgezien van die pijltjes dan qua kleurverdeling toch wat anders uit... | Gewijzigd: 3 februari 2011, 21:31 uur, door Rutte31
ligt daar nu al continue sneeuw vanaf eind november ?
Ik heb geen ervaring met zulke blokkades dus hebt ik een vraagje voor jou, hoe lang houdt zo een blokkade stand ? Of hoelang denk je dat die gaat stand houden want met die actieve depressies op de oceaan blijft ik toch maar op men hoede
Dat valt niet te zeggen en kan van kleine details gaan afhangen. Wat me nog zorgen maakt is de enorme koudepool bij oost Canada. In het ongunstigste geval zou deze de motor van de WC weer kunnen aanzwengelen.
Zoals ik echter al eerder schreef verwacht ik toch voor de komende tijd een aanhouden van het meridionale stromingspatroon.
Ciao Johann
ligt daar nu al continue sneeuw vanaf eind november ?
Nee die is volledig weg geweest bij de vorige wc, er ligt pas een week terug sneeuw.
Maar wat is er met jouw onderste GFS kaartje gebeurd? Die ziet er bij mij afgezien van die pijltjes dan qua kleurverdeling toch wat anders uit...
Was een EC kaart, daar stond een met de stroming op 300 hPA, was echter verkeerd ingetekend.
Zoek eigenlijk nog een goede kaart van EC12 300 hPA van geheel Europa met daarop oa. de jetstream en ook het hoog.
Ciao Johann