waarschijnlijk leefen ze op stenen of harde grond daardoor kunnen ze dan niet in de grond gaan
Cycloon Yasi, een storm van categorie vijf, het zwaarste type, heeft de Australische kust bereikt ter hoogte van de noordoostelijke staat Queensland. Meer dan 10.000 inwoners van de regio hebben een veilig onderkomen gezocht in evacuatiecentra. Aan de kust wordt al hevige wind en regen gemeld. Anna Bligh, de premier van de staat Queensland, omschreef Yasi als "de meest catastrofale storm ooit die onze kust nadert". "De komende 24 uur kijken we aan tegen hevige stormwinden, extreme regenval en het uitvallen van elektriciteit en mobiele telefonie." Bijna 90.000 mensen zitten inmiddels zonder stroom
Het Australische Bureau voor Meteorologie waarschuwt dan weer dat de cycloon "een serieuze bedreiging vormt voor het leven en de eigendommen van de mensen". Er worden windsnelheden tot 280 kilometer per uur verwacht. De cycloon of tropische storm treft de kustregio tussen de toeristische stad Cairns, waar zowat 164.000 mensen wonen, en het landelijke Innisfail, ongeveer 100 kilometer zuidelijker. In de kustregio is nu al sprake van hevige wind en regen. Alle ongeveer 10.000 plaatsen in de evacuatiecentra zijn bezet. De mensen die thuis de storm uitzitten, wordt aangeraden om water en voedsel in te slaan en hun huis te beschermen met zandzakjes.
Bron: De Redactie
Onweersdagen: 0
De Australische staat Queensland kampt met metershoge golven door de cycloon Yasi. Bij de plaats Townsville werden golven van bijna tien meter hoog gemeten, een recordhoogte. Dat heeft de premier van Queensland, Anna Bligh, woensdag gezegd in een interview met de Australische publieke omroep ABC. De hoge golven zullen volgens Bligh leiden tot overstromingen landinwaarts. Tienduizenden mensen in het getroffen gebied zitten zonder stroom. De cycloon Yasi bereikt snelheden van bijna 300 kilometer per uur, aldus het Australische weerinstituut BOM. Het is de zwaarste cycloon in het gebied sinds 1918.
Bron: De Pers
De orkaan Yasi teistert de Australische kustgebieden. In Cairns heeft de uit Zierikzee afkomstige Erika Lang-Deurloo, die in 1996 naar Australië vertrok, zich samen met haar schoonfamilie verschanst in de slaapkamer.
Buiten buigen de bomen bijna tot op de grond door. Om 14.47 mailt ze: "De ramen beginnen te trillen, we voelen de druk op onze oren, de wind is niet constant maar meer gigantische windhozen en ook de regen is begonnen, zware regen. De orkaan wordt bij Mission Beach verwacht over een uurtje." Op straat is niemand meer te zien, ook geen hulpdiensten of politie meer. "Het is nu ieder voor zich." In het nabije Townsville worden negen meter hoge golven gesignaleerd. "Terwijl ik dit typ, valt de stroom uit. Geen tv meer, niks, afhankelijk van een radio op batterijen. Het ergste moet nog komen..."
Het oog van de storm zal Cairns omstreeks middernacht plaatselijke tijd hebben bereikt. "Wij gaan vannacht niet slapen, dat is zeker." Het glas in de ramen is afgeplakt met tape, zodat het niet versplintert maar als één plak op de grond valt, als de orkaan het uit de sponning drukt. Het is één van de maatregelen die genomen zijn om de schade te beperken. Omstreeks 12 uur werd telefoonverkeer onmogelijk. De overheid had uit voorzorg de elektriciteit afgesloten, evenals het water. "We hebben het bad vol water gezet, zodat er de komende uren drinkwater voorhanden is. Mijn zeilboot, waarop ik woon, heb ik vanmorgen met pijn in het hart moeten verlaten. De kans dat ik die nog terugzie, is klein. Orkaan Yasi zal snelheden van 300 kilometer per uur bereiken. Dan bestaat er geen zwaartekracht meer, alles wordt in het rond geslingerd."
Volg het laatste nieuws over orkaan Yasi via het twitter-account van Queensland Online: http://api.twitter.com/QLDOnline of @QLDOnline of ga naar de website queenslandonline.net
Bron: PZC
*knip*
Bron: PZC
Ik lees net op ABC new24:
It has just gone very calm here in Freshwater Cairns, we're 200km away from the eye centre.
Stilte voor de (volgende) storm? | Gewijzigd: 2 februari 2011, 16:48 uur, door Marga
Hij vind het dus wel meevallen, kijkt nu naar de kalme sterrenhemel. Hoop dat het voor een ieder daar zo blijft...
Hij vind het dus wel meevallen, kijkt nu naar de kalme sterrenhemel. Hoop dat het voor een ieder daar zo blijft...
Dan zal ie óf in het oog zitten, óf er ver vandaan.
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Dan kijkt hij zeker door het oog. Daarna gaat het weer stormen.
edit: Eilander was me voor! | Gewijzigd: 2 februari 2011, 16:15 uur, door Ben47
Ik ben dan toch maar weer blij dat ik hier relatief veilig woon mbt dit soort natuurgeweld.
Ik vind het wel allemaal erg verontrustend,al die natuurverschijnselen(rampen) volgen elkaar allemaal op.
In een hotel nabij het CBD, waar de staf van ABC beschutting opzoeken, ratelen de deuren en de ramen in de sponningen door de gierende winden. Buiten zorgen windstoten van meer dan 110 km/h ervoor, dat takken van bomen vallen en elektriciteitspalen op hun grondvesten staan te zwiepen. Hevige slagregens spoelen de stad schoon. De stroom in grote gedeeltes van de stad is uitgevallen, inclusief het CBD, waar veel geëvacueerden worden opgevangen. De politie geeft aan meer dan 600 meldingen en oproepen voor hulp gekregen te hebben, echter gezien de levensgevaarlijke omstandigheden kunnen zij niet uitrukken.
Met Magnetic Island, net buiten de kust van Townsville, hapert de communicatie. Op het eiland zijn bomen omgevallen, gedeeltes van daken vliegen in het rond en hekken worden omver geblazen. De inwoners van buitenwijk Pimlico melden dat power boxes exploderen.
Tijdens de piek van de cycloon zal Townsville het equivalent van een cat.3 systeem meemaken, inclusief de destructieve winden tot 125 km/h en zware regenval. Echter de voorspelde stormvloed van 2,9 meter baart de inwoners het meeste zorgen. De stormvloed valt tegelijkertijd met hoogtij. Samen met de zware regenval zal het tot overstromingen leiden in de laag liggende gedeeltes van de stad zoals Railway Estate, South Townsville, Hermit Park en Oonoonba. Een recordbrekende hoge golf van 9.5 meter is gerapporteerd bij Cape Cleveland, ten zuiden van Townsville. Autoriteiten melden, dat bijna een derde van alle inwoners van de stad naar hoger gelegen terrein is gegaan. Sommigen van hen zijn naar één van de zes opvangcentra in de buurt van Townsville gegaan.
©onweer-online | Gewijzigd: 2 februari 2011, 17:29 uur, door Marga