30.000 mensen uit het centrum en Northern Beaches (buitenwijken aan de kust) geevacueerd. Ziekenhuis is ontruimd, alle patienten zijn naar Brisbane gegaan via een luchtbrug. Alles is gesloten, wegen zullen in de komende uren afgezet worden.
Stormvloed van +6 meter boven normaal verwacht. We hebben nog wel stroom, geen idee voor hoe lang. We hebben gelukkig een generator. Oog zal rond 10 uur lokale tijd (9 uur later hier dan in NL) aan land komen tussen Innisfail en Ayr.
Nu al bomen ontworteld in Ayr.
Ron
http://www.bom.gov.au/products/IDR191.loop.shtml#skip | Gewijzigd: 2 februari 2011, 03:32 uur, door radxxx
Nog steeds weinig te merken van de storm zelf
Nog steeds weinig te merken van storm hier Op tv zegt men zwaarste cycloon sinds 1918, misschien zelfs zwaarder
Live feed vanaf hier : http://au.yahoo.com/s/257229 | Gewijzigd: 2 februari 2011, 07:43 uur, door radxxx
De Australische deelstaat Queensland zet zich schrap voor de cycloon Yasi die naar verwachting woensdagmiddag (Nederlandse tijd) de kust bereikt. De premier van Queensland, Anna Bligh, riep bewoners van laaggelegen kustgebieden op om een veilig heenkomen te zoeken.
,,U heeft nog steeds de mogelijkheid om naar een veilige plek te vertrekken, ik kan niet genoeg benadrukken dat u van die mogelijkheid gebruik moet maken", aldus de premier. Yasi, een cycloon in de zwaarste categorie 5, wordt waarschijnlijk een van de grootste stormen die Australië ooit troffen. Onder andere de steden Cairns, Townsville en Mackay liggen in het pad van de storm.
Meer dan tienduizend mensen verblijven al in schuilplaatsen. Die zijn soms zo vol dat de politie mensen weer wegstuurt. Zo'n dertigduizend mensen hebben hun huis verlaten. Premier Bligh verwacht dat 200.000 mensen zonder stroom en telefoon komen te zitten door de storm. Technici hebben gewaarschuwd dat zelfs de speciale stormbestendige woningen in de regio beschadigd kunnen raken door de storm, die windsnelheden bereikt tot 300 kilometer per uur.
Bron AD
Kleine correctie..vanaf 3 uur vamiddag lokale tijd wordt gezegd dat je NU moet zijn waar je wilt blijven en niet meer de weg op te gaan. Onmogelijk om nog aan dit event te ontsnappen..
Nog steeds weinig te merken van de storm zelf
Geen kant op? Rijden! weg daar. (Zuiden?) Pak je gezin (mits aanwezig ) en wat te eten en weg ben je. De eerste de beste snelweg richting het zuiden.
Misschien zie ik het te gemakkelijk, maar hoe je nu je verslag doet lijkt het net alsof je zoveel uur van te voren er al vrede mee hebt dat ie over je heen trekt.
*Bij voorbaat excuses als ik te kort door de bocht ga met mijn conclusies*
Hou ons/de wereld vooral op de hoogte en doe ajb voorzichtig!!
Ontopic: Kijkend naar die sateliet pics vraag ik me af, is het gedrag van een orkaan in Australie hetzelfde als in bijv. Amerika?
Ik herinner me van Catrina dat die direct bij landfall afzwakte tot een tropische depressie en iets later gewoon een zeer actief laag. Is dat in Australie ook het geval of is er nog iets van voeding omdat hij later verder landinwaards toch ook weer richting zee koerst.
Ook je bezittingen wil je niet erg graag achterlaten. Zoals ik al zei we zitten hier best wel hoog en beschut door bergen.
We gaan t gewoon uitzitten. Hoorde op locale radio dat sommige idioten cyclone parties hebben..sick..
No worries mate all good | Gewijzigd: 2 februari 2011, 08:14 uur, door radxxx
Ron
http://www.bom.gov.au/products/IDR191.loop.shtml#skip
Ron hou het veilig en ik wens je het allerbeste toe, voor jou en voor iedereen die met Yasi te maken zal krijgen. Sterkte!
De cycloon Yasi komt over een paar uur aan land en de gevolgen zullen rampzalig zijn, golven bereiken momenteel een hoogte van 12 meter en in combinatie met een stormvloed van 2 tot 4 meter zal dat leiden tot massale overstromingen. Een groot deel van het gebied zal naar verwachting worden getroffen door Yasi, laag gelegen krijgen te maken met ernstige overstromingen, enkele kustplaatsen zullen na verwachting verwoest worden. Yasi, een cycloon in de zwaarste categorie 5, wordt waarschijnlijk een van de grootste cycloon die Australië ooit getroffen heeft.
In de afgelopen paar uur is de wind fors in kracht toegenomen in Townsville. Yasi zal naar verwachting vanavond aan land komen ongeveer 50 à100 kilometer ten noorden van Townsville. Overstromingen zullen ook in het binnenland voor gaan komen, de cycloon blijft intact voor meer dan 24 uur, dat is ongelooflijk zeldzaam. Zelfs orkanen in Amerika doen dit zelden. Cairns zal ook hard worden getroffen echter de de positie van de cycloon is verschoven naar het zuiden, mogelijk wordt de stad een catastrofe bespaart.
Hoofd weer analist Philip Duncan zei dat deze cycloon gebouwen zal gaan vernietigen, maar ook mensenlevens. "Er is geen twijfel over dat de monster cycloon een moordenaar is. Iedereen die in de buurt van het centrum van de cycloon zit zullen het waarschijnlijk niet overleven. Er worden windstoten verwacht tot zo'n 300 kilometer per uur, maar de stormvloed baart mij het meeste zorgen", aldus Philip Duncan.
Philip Duncan benadrukte ook dat de bevolking nog steeds de mogelijkheid heeft om naar een veilige plek te vertrekken. We zitten bijna op het punt dat de mensen de storm niet meer kunnen ontlopen.
©onweer-online
In de kustgedeeltes van het noordoosten van Queensland zorgen zeer zware windstoten ervoor, dat sommige weerstations hun anenometers kwijtraken. Voordat de stroom uitviel werden op eilandjes bij het koraal rif windstoten gemeten met een kracht van 200kph. In de laatste 30 minuten lijkt Yasi een iets meer zuidelijk pad te gaan volgen, zodat Cairns misschien bespaard blijft van een directe hit.
Within the last 30 minutes, Yasi has tended on a slightly more southerly track than initially expected which may spare a direct hit on Cairns. De zeer zware windstoten blijven elkaar snel opvolgen, terwijl de zware cycloon nadert. Vloedgolven, overstromingen en destructieve windstoten zullen een groot probleem vormen als de cycloon het regio gaat bereiken. Meteorologen hebben voorspeld, dat het aan land gaan van Yasi gepaard gaat met 12 meter hoge golven. Gecombineerd met hoogtij rond middernacht zal dit tot een extreem gevaarlijke situatie lijden.
©onweer-online
Ook je bezittingen wil je niet erg graag achterlaten. Zoals ik al zei we zitten hier best wel hoog en beschut door bergen.
We gaan t gewoon uitzitten. Hoorde op locale radio dat sommige idioten cyclone parties hebben..sick..
No worries mate all good
Heel veel sterkte gewenst vanuit het hoge Friese noorden!
Dankje
Oh, hoorde gisteren van iemand dat er een partij body bags was aangekomen op t locale vliegveld...no joke! | Gewijzigd: 2 februari 2011, 08:33 uur, door radxxx
Oh, hoorde gisteren van iemand dat er een partij body bags was aangekomen op t locale vliegveld...no joke!
Een lugubere, maar toch verstandige maatregel. In dat warme klimaat kan je het beste lichamen zsm opruimen om ziekten te voorkomen.
Ik hoop voor het beste voor jullie daar. Wat ik zo allemaal lees is best heftig!