Het verloop van de zomer. Dat is een goeie. Om een of andere reden heb ik het idee dat ondanks alle voorgaande indicaties en het zonne "minimum" we toch een warme en droge zomer krijgen met weinig onweer, maar wel heftige passage's van o.a meerdere kf.
Dit is puur op gevoel en de ontwikkelingen van de laatste maanden m.b.t drukgebieden en windrichtingen.
Het verloop van de zomer. Dat is een goeie. Om een of andere reden heb ik het idee dat ondanks alle voorgaande indicaties en het zonne "minimum" we toch een warme en droge zomer krijgen met weinig onweer, maar wel heftige passage's van o.a meerdere kf.
Dit is puur op gevoel en de ontwikkelingen van de laatste maanden m.b.t drukgebieden en windrichtingen.
Zou mooi zijn! Alleen bedenk wel, we zitten nog altijd in de lage landen met veeel weersverschillen.
Voor de hele zomer lang zon&warmte, moet je toch echt naar afrika toe.
maar wie weet... de natuur is toch al bezig met ''extreem zijn'' de laatse jaren.
Dus geloof in een top zomer met vroege herfst.
AMSTERDAM - De Benelux zucht onder extreme Paashitte. Zaterdag werd op het vliegveld Kleine Brogel bij Brussel een maximum temperatuur gemeten van 29.5 graden, in Eindhoven werd het ruim 27 graden. Daarmee behoort onz regio tot de allerwarmste in heel Europa.
Daarmee behoort onz regio tot de allerwarmste in heel Europa. Vergeleken bijvoorbeeld met Spanje en Portugal is het momenteel bij ons twee keer zo warm als in die landen. In Madrid en Lissabon worden maxima gemeten van 15 graden.
We danken het hoogzomerse weer aan een enorm hogedrukgeied dat al het ware een blokkade vormt voor Oceaanstoringen. Tot op grote hoogten profiteren we van een aflandige zuidoostelijke stroming waarmee voortudrend warme continentale lucht naar onze regio s wordt gevoerd.
Vandaag, Paaszondag, is het zonovergoten. Het is bij een zwakke tot matige oostenwind 22 tot lokaal 27 graden.Ook op de stranden belooft het warm en druk te worden. Ook op de meren en rivieren zijn de condities ideaal om te varen of te zeilen. In binnenwateren kan al worden gezwommen, in zee is het risico in verband met de lage temperatuur van het zeewater zeer riskant.
De hoge kwikstanden komen mede omdat de zonnewarmte momenteel geen vocht hoeft te verdampen en het kwik meteen de hoogte injaagt. Vandaag is het op de kop af een week extreem warm weer. Ter vergelijking: enkele jaren geleden kampten we met Pasen op beide dagen met een sneeuwdek en was het amper boven nul.
Er hebben zich de afgelopen dagen weinig natuurbranden voorgedaan. Alleen in Drente dreigde het zaterdag even mis te lopen. Iedereen lijkt zich bewust van de gevaren van natuurbranden en de code oranje wordt volgens de brandweer tot nu toe goed nageleefd.
Aan zee moest de reddingsbrigade slechts incidenteel in actie komen om kinderen te zoeken die in de grote drukte even waren verdwenen. In Belgie vonden twee grote reddingsacties plaats in De Haan en De Panne waar in totaal vijf kinderen enkele uren zoek waren. Allen werden veilig herenigd met hun ouders.
De komende dagen blijft het fraai weer. Tweede Paasdag verloopt droog en zonnig bij 19 tot 24 graden. De dagen erna draait de wind iets naar het noordoosten tot noorden en wordt het tijdelijk iets minder heet. Met temperaturen van 16 tot 21 graden blijft het fraai lenteweer. Mogelijk ontstaan enkele wolken. Tegen het weekeinde draait de stroming weer naar het noordoosten tot oosten en wordt6 het opnieuw warmer. Koninginnedag zou met volop zon en 19 tot 24 graden zelfs weer een topdag kunnen worden.
Iemand enig idee waarop ze dit baseren? De laatste run van ECMWF geeft aan dat we woensdag of donderdag regen krijgen, GFS verwacht vanaf woensdag elke dag regen en/of buien (run 00 uur). Ook Piet Paulusma en Meteo Consult (weer.nl) lijken zich weinig van de meest recente weerkaarten aan te trekken. Ook het KNMI verwacht weinig neerslag. Ik vind dit allemaal maar vreemd of ligt dit aan mij?
weather without storms is no weather at all.
'Ook op de stranden belooft het warm en druk te worden.'
Met die drukte aan zee zal het vandaag wel meevallen. Momenteel slechts 14 tot 16 graden aan het Noordzeestrand van N en Z-Holland. Zie Wijk aan zee en Hoek van Holland. | Gewijzigd: 24 april 2011, 12:53 uur, door Ben47
Ik denk vaak terug aan bepaalde periodes zo als vroeger op school dat we begin mei in plaats van in de sport hal in het zwembad lagen. Zo probeer ik dan ook te herinneren wat er daarna gebeurde.
1 hele goeie is misschien wel 1992 om dat ik in dat jaar examen deed voor de opleiding timmerman. Het was toen in april en mei ook al mooi weer. Hoe het verder ging? Ik ben geslaagd en kreeg lang vakantie want ging en plus jaar metselen doen en dat begon pas in september. Ik had geloof 14 weken vrij waar van het gros onder warme tot zeer warme omstandigheden werd door gebracht met overigens best behoorlijk zwaar onweer.
Ik wel hier maar mee an geven dat en warme april niet perse en koude zomer hoeft te geven.
Ja, frisjes hier, maar eergisteren waren we dan opeens een van de warmste puntjes van het Noorden hier op Terschelling. Apart...
Niettemin. Ik kan ermee leven. Dat het hier koud is wil zeggen dat de wind van zee komt en de hooikoorts dus ook meevalt.
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!