Maar... onweer in mei is nooit verkeerd. Remembers 25/26 mei...
Daarom verheug ik me dr ook niet op, maar zijn inderdaad wel leuke kaartjes, is er trouwens nu al weer uit hoor.
Enne...25/26 mei herinner ik me zeker nog, net zoals 10 juli. Waren trouwens allebei onweerscomplexen die vanuit het zuiden richting het noorden trokken, en zo heb ik ze het liefst!
Enne...25/26 mei herinner ik me zeker nog, net zoals 10 juli. Waren trouwens allebei onweerscomplexen die vanuit het zuiden richting het noorden trokken, en zo heb ik ze het liefst!
ik nie! Doe mij maar Ostgewitter!
öst = oost
gewitter = onweer
dus onweer dat vanuit het oosten komt
jaa, ostgewitter staat bekent om de grote hoeveelheid neerslag altijd
Die buien op 22 juni tokken naar het NO
edit: 500ste post | Gewijzigd: 21 april 2011, 19:55 uur, door Ramon Oost
Was zoals Jan zegt inderdaad geen ostgewitter. Maar deze dag staat me nog helder voor de geest. Hoewel we in R'dam geen druppel te zien kregen waren wel de enorme wolkenkastelen in het oosten tot diep in de avond te zien. Sterker nog, tegen zonsondergang waren de ijskappen boven Duitsland vanuit Rotterdam nog te zien! Had dit nog nooit eerder meegemaakt. Wat verder opviel was de ontzettend vlagerige wind achter het KF.
Mooie tijden...nu maar weer ontopic over het hééérlijke lenteweer!
Kan ik hier uit concluderen dat er door deze vroege warme lente ook meer kansen op waterhozen zullen ontstaan?
Kan ik hier uit concluderen dat er door deze vroege warme lente ook meer kansen op waterhozen zullen ontstaan?
Hoeft niet per definitie. Wat wel vast staat is dat warme wateroppervlakken onder juiste atmosferische omstandigheden een goede voedingsbron voor dergelijke fenomenen vormen. Dus wellicht dat ze door bijvoorbeeld een sneller opwarmend IJsselmeer (noordzee warmt veel trager op) wat eerder in het jaar voor kunnen komen terwijl normaal gesproken het najaar de beste tijd is. Bedenk wel dat de atmosfeer hiervoor op dat moment geschikt moet zijn: (sterk) onstabiele grenslaag met vorming van Cu/Cb, niet te veel wind op hoogte (<15-20kt) + aan de grond (<12kt) en iets van convergentie aan het aardoppervlak zodat er al enkele zwakke (onzichtbare) vorticies gevormd kunnen worden. | Gewijzigd: 22 april 2011, 10:08 uur, door marsel
Juich maar niet te vroeg Gisteren gebeurde het ook pas aan het eind van de dag.
Wind steekt op, trekt langzaam aan toe vanuit het zuiden...
Ben benieuwd, mss kans op een donderslagje??
EDIT: Eerste druppels sinds lang zijn een feit, al is het voorlopig niet echt de moeite.
EDIT 2: Toch wel matige regen nu , en ook de eerste donderslagen zijn een feit !!!!! | Gewijzigd: 22 april 2011, 15:10 uur, door Roel B
Wind steekt op, trekt langzaam aan toe vanuit het zuiden...
Ben benieuwd, mss kans op een donderslagje??
EDIT: Eerste druppels sinds lang zijn een feit, al is het voorlopig niet echt de moeite.
EDIT 2: Toch wel matige regen nu , en ook de eerste donderslagen zijn een feit !!!!!
Hier lijkt het gebiedje net langs te trekken, het rommelt goed in de verte.