Zou het?
Edit: Doel op de poll "onweerskansen" weinig maar wel zeer heftig onweer was mijn verwachting
Maar voor onweer is ook weer vocht nodig dus die twee 'zullen elkaar bijten'. Voor mij hoeft een enorm droge of hete zomer niet, geeft ook weer allerlei problemen. Maar een koude zomer is ook weer niets. Veel zon, temps zo tussen de 20 en 25 graden en in de avond en nacht af en toe een verkoelende bui inclusief donderwerk, dat is fijn. Daar ga ik voor!
Hoe heter hoe meer energie. Dat vocht komt wel mee met een gunstige wind lijkt mij zo.
Laat het maar lekker heet en droog worden
Laat het maar lekker heet en droog worden
Moet het wel bijv. van de Middellandse Zee komen. Anders krijg je weer eenzelfde situatie bijv. als de laatste 2x toen er kansen aanwezig waren maar er geen vocht aanwezig was.
Vanaf 18.00 begint het binnen te lopen
Daarnaast zie ik dat de Rijn op korte termijn, als de kaarten uitkomen, op het laagste niveau ooit kan komen, de huidige stand bij Lobith is 7.95 boven NAP, de laagste stand van de Rijn ooit is 7.16 boven NAP. Ook de droogteproblemen zullen naar mijn mening in rap tempo toe gaan nemen.
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
5 april 2011 om 08:16Stabiele periode: droogte houdt nog lang aan
De grasmaand April begint zoals Maart verliep: droog. Vandaag valt er nog enige regen.
Het is een zwakke storing die passeert en een wat warmere luchtsoort op sleeptouw neemt richting ons land. Morgen hebben we daar mee te maken en wordt de 20 graden in het zuiden van het land gehaald.
Het woord is dan aan een hogedrukgebied dat morgen boven het zuiden van Duitsland en het centrale deel van de Middellandse Zee ligt.
Donderdag draagt dit ‘hoog’ de macht over aan een Engels hogedrukgebied. De wind draait naar het westen tot noordwesten en vanaf de Noordzee wordt wat minder zachte lucht aangevoerd. Deze machtsoverdracht gaat gepaard zonder neerslag.
Dus blijft het maar droog. Ook in het weekend houdt dit hogedrukgebied stand en komt zelfs nog wat dichterbij ons land te liggen. Daardoor gaat de wind liggen maar blijven neerslaggebieden op grote afstand.
Ook begin volgende week houdt dit droge en vrij rustige weer aan. Het ziet er naar uit dat de eerste twee weken van April nauwelijks neerslag gaan geven en dit na al zo’n droge maand Maart. Voor de natuur, boeren en akkerbouwers zal dit ongetwijfeld gevolgen hebben