Dus even terug naar het verleden
Hier een passage van weer.nl eind april 2009
"Zagen we in 2007 en in 2008, na respectievelijk een recordwarme aprilmaand en een recordwarme meimaand het weer richting zomer geleidelijk afkalven, de grote vraag is natuurlijk of dat ook dit jaar gaat gebeuren? Kijken we op de korte termijn, dan zien we dat de temperaturen de komende dagen een stuk lager zullen zijn dan we de afgelopen week gewend waren"
Maar hoe verliep die zomer na die warme april? Nou "goed" nieuws! Passage van het knmi over die zomer van 2009.
"Zomer 2009 warm, zonnig maar erg wisselend
Augustus was een warme, zonnige en droge maand
30 augustus 2009 - De zomer van 2009 was warm. Het was zelfs de negende warme zomer op rij, zodat de 21e eeuw nog louter warme zomers op zijn naam heeft staan. Bovendien was het zonnig en droog, maar door de vele wisselingen ontbrak het dit jaar aan een lange periode met standvastig weer.
Sinds mei telde het KNMI zeker 18 dagen met mooi weer. Vorig jaar hadden we tussen mei en september 34 mooie dagen, iets meer dan het normale aantal (foto: Jacob Kuiper, WPI/KNMI)
Het meest opvallend was echter de warmte. In De Bilt was de gemiddelde zomertemperatuur ongeveer 17,4 graden tegen 16,6 graden als langjarig gemiddelde. De drie zomermaanden waren stuk voor stuk warm met de grootste afwijking in augustus. Het gemiddelde van de oogstmaand was 18,5 graden tegen 17,2 graden normaal.
De enige tropische dag in De Bilt was in augustus. Ell in Limburg registreerde op deze 20 augustus, voorafgaand aan het onweer, zelfs 37 graden. Voor veel weerstations was die dag één van de warmste in de meetreeks van 50 tot 100 jaar. De 13e juni was de koudste dag met een minimumtemperatuur van 0,9 graden op de vliegbasis Twenthe."
Laten we afwachten wat April gaat doen, maar mocht aankomende maand (te) warm verlopen, kunnen we alsnog wel een leuke zomer krijgen.
Zit er ook nog onweer op?
Edit: Zijn nog de oude kaarten Shadow..
@Zomertijd
| Gewijzigd: 28 maart 2011, 17:31 uur, door Shadow112
Dus even terug naar het verleden
Rendementen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst Daarmee wil ik je opmerking geen negatieve lading geven, in tegendeel zelfs. Ik denk dat je wel eens gelijk kan krijgen en dat een mooi voorjaar per definitie een slechte zomer betekend.
Maarja, wat is een goede zomer? In 2009 was er zoals gezegd maar 1 tropische dag, dat is voor zomerliefhebbers ook niet echt om te juichen. Leuke cijfers om is terug te zien, we wachten af
(Ligt het aan mij of is het niet meer mogelijk om op meerdere berichten in 1 keer te antwoorden? Ik krijg het niet meer voor elkaar namelijk)