Maart
Een hogedrukgebied dat dicht bij de Britse eilanden verblijft, zorgt voor een blokkerende positie. De neerslaghoeveelheden houden we in het algemeen op of rond het gemiddelde, misschien iets bovengemiddeld in het midden en zuid Engeland. Met een semidominante anticycloon in maart zullen de maximum temperaturen niet al te hoog komen te liggen, maar dit betekent niet dat we geen schitterende lenteachtige dagen kunnen krijgen. In de nachten kunnen de temperaturen (zoals gebruikelijk) onder het vriespunt komen te liggen, hoewel strenge vorst niet voor zal gaan komen.
Februari, maart en april
April - Buien, later warmer
De algemene synoptische situatie lijkt niet ingrijpend te wijzigen in april, met een hogedruk duidelijk over, of dichtbij de Britse eilanden. In het algemeen krijgen we te maken met een patroon zoals we dat zien in maart. Net als in maart, zal de jet-stream vaak in de buurt van het Verenigd Koninkrijk liggen, waardoor we met een redelijk gemiddelde aprilmaand te maken kunnen krijgen. Deze jet-stream zorgt voor koele noord-westenwinden in de eerste helft van de maand, waardoor de buien ons gemakkelijk kunnen bereiken. De temperaturen in de nacht zullen ook net zoals de maand maart niet leiden tot strenge vorst, maar enkele nachten met nachtvorst is reeël. Eind april zal geregeld aangenamere temperaturen brengen.
Mei - Droger en warmer
Het meest waarschijnlijke scenario voor mei is dat hogedrukgebieden in de buurt of dicht bij de Britse eilanden blijven liggen, waardoor er ook in deze maand aangename temperaturen kunnen gaan voorkomen. Momenteel worden er geen uitgebreide perioden met zomerse temperaturen verwacht. Positive Weather Solutions zal dit blijven volgen, mogelijk dat de prognose voor mei binnenkort aangepast gaat worden wegens vroege zomerse omstandigheden, die vaker kunnen voorkomen op onze breedtegraad. Mei zal droger dan gemiddeld gaan verlopen.
De bijgevoegde PDF biedt een uitgebreidere verwachting voor de lente:
North Atlantic Oscillation
The monthly NAO index has remained in a negative phase for 15 consecutive months, far longer than in any previous instance in the modern era. The unprecedented behavior of the NAO gives the appearance of external forcing by an influence whose identify and mechanism is unknown. It is possible that the continuing subdued activity of the sun is responsible (Lockwood et al. 2010, Woollings et al. 2010).
Blijkbaar gaat men toch eens anders tegen dingen aankijken.
Nee geen verhaal van mijn kant af, reden lijkt mi bekend. Misschien in februari iets van mij. Maar zoals ik al een paar keer heb aangegeven verwacht ik dat de lente over het algemeen kouder dan normaal gaat verlopen
Daarbij word ik beroepsmatig het 'grenslaagweer' behoorlijk beu, hoewel dat uiteraard bij deze tijd van het jaar hoort. Nog even doorbijten , waarbij ik hoop dat de komende lente zich van haar meest positieve kant laat zien. We gaan het zien . | Gewijzigd: 31 januari 2011, 16:48 uur, door marsel
Tja, jammer. Je verhalen zijn toch echt inspirerend, leerzaam en interessant. Maar de reden is begrijpelijk. Laten we er dan maar niet teveel woorden meer aan besteden en maar afgaan op hetgeen je gepost heb in de start van deze topic.
Ik verwacht nog wel 1 bureau ie een lenteverwachting gaat geven, als ik die heb dan misschien iets van mijn hand
Iets koelere mei? Half mei had ik eindexamenfeest op een boot, buiten in de kou gestaan met 7 graden als maximumtemperatuur
Laten we hopen dat het dit jaar wat warmer wordt
Mei 2010 was de koudste in een x aantal jaar. In elk geval behoorlijk koud.
Ik heb het niet over mei vorig jaar maar over iets wat in november vorig jaar besproken is over de komende lente.
Volgende punt is dat Jan hier niet zo zeer de verwachting maar en schatting maakt van wat er kan gaan gebeuren. Het zelfde dus wat mijn idool Piers Corbyn doet.
dat hadde we nu moete hebben....
Marcel
Verder een interessante verwachting, heb zin in de lente, dus kom maar op ermee.
Oh en volgens mij een klein foutje in het stukje van april:
"met een patroon zoals we dat vaker zien in maart. Net als in maart..."
Moet dat niet zijn: maart -> april:
met een patroon zoals we dat vaker zien in april. Net als in maart..."