(Met Office Shipping Forecasts)
Hebrides
Gale warnings - Issued: 0334 UTC Thu 03 Feb
Southwesterly storm force 10 increasing hurricane force 12 soon, veering westerly later
Shipping Forecast - Issued: 1725 UTC Thu 03 Feb
Wind
Southwest, veering west or northwest, severe gale 9 to violent storm 11, occasionally hurricane force 12 at first, decreasing 6 to gale 8, backing southeast 5 or 6 later.
Sea State
High or very high.
Weather
Squally showers, rain later.
Visibility
Moderate or good, occasionally poor later.
Neuh, niet echt veel hoor. Stabiele wind wordt pas interessant richting de 100 km/h, windvlagen pas richting de 120 km/h, nu komt de wind waarschijnlijk stabiel niet boven 80 km/h en de stoten niet boven 110 km/h...
Bovendien nog eens de verkeerde windrichting, dus ook niet al teveel extra hoog water (waarschijnlijk...)
Niets bijzonders dus....
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
91,3 op Vlieland
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Vlieland:
Inmiddels windkracht 9 en windstoten van 97,6km/u. Dat is in beide gevallen hoger dan de waarschuwing van KNMI!
maak je niet elke week mee, en er gaat nog meer aankomen, en de wind vol op het huis en giert erover,... ik ben er letterlijk van wakker geworden en kom er niet meer door in slaap..
maak je niet elke week mee, en er gaat nog meer aankomen, en de wind vol op het huis en giert erover,... ik ben er letterlijk van wakker geworden en kom er niet meer door in slaap..
Groningen 68,7 en Nieuw Beerta 66,7. Geen geringe windstoten in het toch redelijk binnenland bij een ZW wind.
Vannacht en vroege ochtend in het noordwesten 40-48 kn,daarna even wat rustiger en vanmiddag vooral in de warme sector weer flink aantrekkend.
Dus windkracht 8 tot 10 bft mogelijk
KNMI heeft het er wel degelijk over, alleen nemen ze het niet mee in het weerpraatje voor leken...achja
NB: Hoogst gemeten windvlaag hier tot nu 65 km/u (meetstation Valkenburg)
Die in de Guidance KNMI genoemde 40-48kn (74-89km/u) zijn windstoten en dat wijkt niet af van de niet-leken waarschuwing van KNMI (windstoten tot 90km/u). Dat mag je niet gelijkstellen met windkracht 8 tot 10 want bij die windkracht gaat het over de gemiddelde over 10 minuten berekend. Wel bereiken die windstoten snelheden waarvan de pieken kortstondig in het 8-10bft gebied schieten.
Iedereen een fijne dag en werkse!
Me weerstation is ook de weg kwijt, hij geeft aan dat er 70.2 mm regen is gevallen in 24 uur | Gewijzigd: 4 februari 2011, 10:09 uur, door smarkie
Het viel me net op dat ondanks de windrichting het getij in IJmuiden af begint te wijken van het astronomisch getij. Nu nog niks bijzonders, maar ik vond het wel opvallend.
Hierbij het beeld (afkomstig van live.actuelewaterdata.nl/waterstandNAP/)
Na al dat negatieve commentaar mag ook wel eens gezegd worden dat het msschn wel een juiste beslissing was om de dienstregeling in noordholland aan te passen.
In Soest overigens een pittig windje,10 min. gem. staat op 8 m/s met een hoogst gemeten windstoot van 24 m/s en dat is in deze bosrijke omgeving best wel pittig.
Overigens zijn we nog niet van de wind af,KNMI Guidance meldt:
Vannacht en vroege ochtend in het noordwesten 40-48 kn,daarna even wat rustiger en vanmiddag vooral in de warme sector weer flink aantrekkend. Dan neemt ook in de rest van het land de kans op zware windstoten tot 75 km/uur toe. In de nacht naar zaterdag neemt de vlagerigheid iets af, om vervolgens zaterdagochtend weer terug te keren. De windstoten kunnen dan een fractie hoger uitkomen als vandaag.
Dus ook morgen is er nog overlast,msschn zelfs nog wel iets meer als vandaag.... | Gewijzigd: 4 februari 2011, 10:34 uur, door erik