Het zou pas echt gevaarlijk worden als de bomen vol in het blad zitten en het dan flink gaat stormen.
Ook ijzel op de takken kan schade veroorzaken maar daar is nu geen sprake van.
Kortom, de kans dat er bomen omwaaien is niet zo groot dat de NS zich daar erg nerveus om zou moeten maken.
Bomen dicht langs het spoor is sowieso geen goede keuze, ik zou bomen die potentieel op de bovenleiding zouden kunnen vallen snel kappen. Zonde van de bomen maar beter voor de veiligheid.
Bomen kun je ook vervangen door struiken die geen gevaar vormen en toch groen langs het spoor laten zien.
Kan hier wel wat inside info over geven,ik ben zelf machinist bij NS.
Het probleem ligt hem in het feit dat door de wind de bovenleiding in beweging komt,met name het stuk tussen schagen en den helder ligt zodanig dat we er niet met normale snelheid onderdoor kunnen.Dat geeft flinke vertraging,het is normaal een 130/140 km/u stuk waar dan met max 90 km/u gereden mag worden.Omdat het traject feitelijk den helder-nijmegen is zou je door het hele land vertragingen gaan krijgen omdat de vertraagde intercity tussen het al aanwezige verkeer moet worden doorgeloodsd.Vandaar ook dat noordholland wordt afgesplitst zodat de rest van het land geen onnodige hinder ondervind .
Overigens is het wel zo dat bomen een risico inhouden en er al een tijdje op risicoplaatsen gekapt wordt,helemaal bomenvrij is onmogelijk.
Een erg laag (ong. 960 hPa) lagedruk gebied gaat boven de UK langs.
Ook de timing zal er goed zitten. Morgen is het tenslotte 4 februari.
Welke factoren ontbreken om de storm zo extreem te maken als in zijn voorspelling? (In dit geval mag je wel spreken van een voorspelling toch?)
Ik zwerf hier rond om te leren
Heb hem iig al een email gestuurd of hij de 6 getallen voor superzaterdag wil doorgeven
Het probleem ligt hem in het feit dat door de wind de bovenleiding in beweging komt,met name het stuk tussen schagen en den helder ligt zodanig dat we er niet met normale snelheid onderdoor kunnen.Dat geeft flinke vertraging,het is normaal een 130/140 km/u stuk waar dan met max 90 km/u gereden mag worden.Omdat het traject feitelijk den helder-nijmegen is zou je door het hele land vertragingen gaan krijgen omdat de vertraagde intercity tussen het al aanwezige verkeer moet worden doorgeloodsd.Vandaar ook dat noordholland wordt afgesplitst zodat de rest van het land geen onnodige hinder ondervind .
Overigens is het wel zo dat bomen een risico inhouden en er al een tijdje op risicoplaatsen gekapt wordt,helemaal bomenvrij is onmogelijk.
Bedankt voor je toelichting.
Ik kan me voorstellen dat windstoten de bovenleiding laten bewegen, ik mag wel hopen dat die bovenleiding ook ontworpen is om een flinke wind te kunnen trotseren anders zou je er weinig aan hebben.
Een langzamere snelheid is het probleem ook niet, een beetje vertraging is best acceptabel als het echt slecht weer is.
Daar hoor je mensen niet over klagen. Mensen klagen wel als er om niet-slecht weer redenen veel vertraging op treedt.
Dat is niet acceptabel. De NS (en Prorail) verspelen op die manier veel goodwill.
Dit is geen aanval op machinisten en conducteurs die vaak van goede wil zijn maar vooral van het beleid.
Het afsplitsen van treinen is een goed plan. Zodoende blijft de vertraging beperkt tot het deel waar ook de problemen zich voordoen. De rest van het land hoeft dan geen last te ondervinden van vertragingen elders.
Laten we hopen dat het morgen en zaterdag meevalt en de storm binnen de perken blijft.
Verwachtingen als een beetje meer wind of een laagje sneeuw maken al dat het land in totale chaos kan belanden,terwijl pakweg een jaar of 5 a 10 hiervan nog geen sprake was.
Heeft iemand hier een verklaring voor?Of krijgen we hier Amerikaanse toestanden met,Er staat op op mijn treinkaartje niet dat er vertraging is met wind of sneeuw ,dus klagen we jullie aan.
Op Zeeplatform- F3 is het windmetertje kapot gewaaid? We zitten toch niet in Australië?
http://www.buienradar.nl/weergrafiek.aspx?...p;extensie=km/u
Windkracht 8 op de wadden
| Gewijzigd: 3 februari 2011, 23:28 uur, door smarkie
Verwachtingen als een beetje meer wind of een laagje sneeuw maken al dat het land in totale chaos kan belanden,terwijl pakweg een jaar of 5 a 10 hiervan nog geen sprake was.
Heeft iemand hier een verklaring voor?Of krijgen we hier Amerikaanse toestanden met,Er staat op op mijn treinkaartje niet dat er vertraging is met wind of sneeuw ,dus klagen we jullie aan.
Dat komt vooral vanwege de marktwerking die de overheid jaren geleden heeft ingesteld.
De NS en Prorail moeten zich als commerciële bedrijven gaan gedragen en willen imago schade beperken en klantvriendelijkheid bevorderen. Helaas lukt dat niet altijd.
De claimcultuur heerst hier nog niet zoals in de USA.
Je krijgt hier hooguit wat geld terug bij vertraging (>30 min) wat slechts een fractie van de werkelijke kosten dekt.
Dus waarschuwen voor slecht weer is prima maar het moet wel een toegevoegde waarde hebben anders geloven mensen er niet meer in. We hebben dat ook gezien met de weeralarmen van het KNMI, die gelukkig wel bijgesteld zijn nadat er veel kritiek op gekomen was.
Dinsdag al iemand die vanuit Australie verslag deed van een Cycloon, vandaag een machinist die even uitlegt waarom het schema bij storm wordt aangepast...
Briljant!
Het moet hier niet leuker worden!
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Heb hem iig al een email gestuurd of hij de 6 getallen voor superzaterdag wil doorgeven
Hij noemt nergens Nederland. Dat klopt, maar wel Holland en zelfs 1953 wordt er bij gehaald. (9:04min in de film).
Ik vind het echt heel knap om zowiezo goed te zitten met het tijdstip van de storm, zelfs al wordt het maar 8Bft!. Laat ik dat voorop stellen. Het is experimenteel, en reeds meer dan een maand geleden voorspeld, dus verwacht niet dat hij alles goed zal hebben. Het kan nog veranderen, maar voorlopig lijkt het uit ZW tot W te waaien en niet uit NW. Maar wie weet verandert het nog plotseling!.