Open huis op de Atlantische Oceaan! Er is een ware optocht van depressies gaande en de komende dagen doen ze hun invloed ook nadrukkelijk gelden boven het Noordzeegebied. Dat vertaalt zich bij ons in grote luchtdrukverschillen ofwel de wind vliegt in de gordijnen.
Aan de achterzijde van een koufront (Purmerend en Hoensbroek 5 mm) scheen vanochtend in een groot deel van het land de zon. In het zuidoosten bleef het echter bewolkt. Vanmiddag dreef tijdelijk een gebied met hoge en middelbare bewolking over, later klaarde het weer breed op. In De Bilt kwam het kwik uit op 8,0, Schiphol 8,3 en Westdorpe 9,0º.
Op het midden van de Oceaan bevond zich tijdens de afgelopen nacht een randstoring met een kerndruk van 1001 hPa. Het systeem dendert naar het noordoosten en diept ongewoon sterk uit. Om 13 uur was het weerglas ten noordwesten van Ierland gezakt naar 970 hPa. Tussen 13 en 16 uur werden op de Schotse Hebriden drukdalingen tot ruim 15 hPa/3 uur waargenomen: Stornoway meldde een 'vrije val' van 15,5 hPa. In het Schotse hoogland werden orkaanwinden tot boven 150 km/uur gemeten.
De komende nacht arriveert de randstoring ter hoogte van Færöer met een kerndruk van 953 hPa. Het warmtefront reikt in de nacht tot boven ons land en veroorzaakt met name in het noorden regen. Ondertussen begint de zuidwester aan te wakkeren. Boven land komt een krachtige, aan de kust en op het IJsselmeer een harde tot stormachtige wind te staan. In het noordwestelijk kustgebied zijn windstoten tot 85-90 km/uur mogelijk. De minimumtemperaturen worden vanavond al bereikt. Het wordt tussen 1 en 5 graden: in de nacht stijgt het kwik.
Vrijdag blijft het meest bewolkt en vooral in het noorden veroorzaakt het koufront van de randstoring aanvankelijk regen. De temperatuur loopt op naar waarden tussen 8 graden op de Wadden tot 11 in het zuidwesten. De zuidwester neemt tijdens de ochtend af, maar blijft aan zee en op het IJsselmeer krachtig tot hard. Onder invloed van een volgende uitdiepende randstoring ter hoogte van Schotland-Ierland nemen de luchtdrukverschillen tijdens de middag en avond weer toe. De zuidwester wordt aan zee en op het IJsselmeer wederom hard tot stormachtig. In het Waddengebied kan het vrijdagavond gaan stormen.
Tijdens het weekeinde verloopt zaterdag uitgesproken winderig, zondag neemt de zuidwester af. De middagtemperaturen komen uit op circa 10-11 graden en op beide dagen kan er enige regen vallen: met name zondag.
Rond 22 uur volgt nog een update!
Nou mensen,
Van mij hoeft dit allemaal niet hoor!!
Ben als de dood voor storm dus laat het alstublieft een storm in een glas water zijn!!
Heb nu al de zenuwen.......
Van mij hoeft dit allemaal niet hoor!!
Ben als de dood voor storm dus laat het alstublieft een storm in een glas water zijn!!
Heb nu al de zenuwen.......
Jacquelina65,
Vermeld ff je plaatsnaam in je profiel.
Dan weet iedereen in welke hoek van NL je woont.
Van mij hoeft dit allemaal niet hoor!!
Ben als de dood voor storm dus laat het alstublieft een storm in een glas water zijn!!
Heb nu al de zenuwen.......
Ja er zitten hier nu eenmaal extreem-weer verslaafden haha
Kun je beter niet doen, want als je bij google van nl naar en het volgende vertaald klopt er geen *** van:
Buurvrouw wat een mooie koolmezen, maar wat doet mijn haan op uw ezel?
*offtopic mode off*
Haha, lol!
Van mij hoeft dit allemaal niet hoor!!
Ben als de dood voor storm dus laat het alstublieft een storm in een glas water zijn!!
Heb nu al de zenuwen.......
Uitzonderingen daargelaten, maar het zal niet een enorm gevaarlijke situatie worden hoor. Desalniettemin is het goed om wel alert te zijn ivm windstoten en eventueel afbrekende en omwaaiende zaken.
Maar kan iemand ook zeggen hoe erg het in Stadskanaal wordt?
Dit volgens de wakkerste krant van Nederland
Dan zal er toch eerst een echte storm moeten komen van windkracht 9 of meer anders mag je niet van een storm
spreken maar slechts van een harde wind.
Windstoten kunnen verraderlijk zijn dus het blijft oppassen maar voor een trein mag een beetje wind geen probleem zijn.
Het lijkt erop dat de NS iedere keer weer een excuus bij het weer probeert te zoeken om haar eigen falen af te dekken.
Beetje flauw wel.
Vliegtuigen hebben overigens eerder last van de wind, maar daar geldt dan vooral dan het kiezen van een andere landingsbaan de beste oplossing is. Dat geeft hooguit vertraging omdat de overige banen tijdelijk niet beschikbaar zijn.
spreken maar slechts van een harde wind.
Windstoten kunnen verraderlijk zijn dus het blijft oppassen maar voor een trein mag een beetje wind geen probleem zijn.
Het lijkt erop dat de NS iedere keer weer een excuus bij het weer probeert te zoeken om haar eigen falen af te dekken.
Beetje flauw wel.
Vliegtuigen hebben overigens eerder last van de wind, maar daar geldt dan vooral dan het kiezen van een andere landingsbaan de beste oplossing is. Dat geeft hooguit vertraging omdat de overige banen tijdelijk niet beschikbaar zijn.
Kan het niet zo zijn dat de takken nu eerder afknappen omdat ze geen vocht opnemen?Dus de bovenleiding kan eerder een probleem geven dan iets anders.denk ik persoonlijk
KNMI geeft windkracht 7 tot 8 aan de kust? Ik hoop dat er geen treinen ontsporen...
Ik kan een smalende glimlach toch niet onderdrukken, sorry... | Gewijzigd: 3 februari 2011, 21:35 uur, door madeagle1
Lijkt me niet.
Het zou pas echt gevaarlijk worden als de bomen vol in het blad zitten en het dan flink gaat stormen.
Ook ijzel op de takken kan schade veroorzaken maar daar is nu geen sprake van.
Kortom, de kans dat er bomen omwaaien is niet zo groot dat de NS zich daar erg nerveus om zou moeten maken.
Bomen dicht langs het spoor is sowieso geen goede keuze, ik zou bomen die potentieel op de bovenleiding zouden kunnen vallen snel kappen. Zonde van de bomen maar beter voor de veiligheid.
Bomen kun je ook vervangen door struiken die geen gevaar vormen en toch groen langs het spoor laten zien.
Ik denk dat Nick wel eens aardig gelijk zou kunnen gaan krijgen.
Een erg laag (ong. 960 hPa) lagedruk gebied gaat boven de UK langs.
Ook de timing zal er goed zitten. Morgen is het tenslotte 4 februari.