Het astronomisch getij zit wat ingewikkelder in elkaar dan hierboven uitgelegd maar voor Nederland klopt het wel. Er zijn echter ook plaatsen in de wereld waar het getij een 24 uurs verschijnsel is i.p.v. een 12 uurs zoals bij ons. de voornaamste regelmatigheid is hoog springtij, doodtij, laag springtij, doodtij.
De storm van 1953 viel samen met een laag springtij (waterstand iets lager dan gemiddeld hoogwater volgens het verslag van Rijkswaterstaat). Was de storm samengevallen met het volgende springtij dan was het water zo'n halve meter hoger gekomen. dan was ook Z. Holland onder water gelopen.
We hebben dus nog geluk gehad. Te meer daar de afvoer van de rivieren laag was, die was een paar weken voor de Ramp zeer hoog.
De sindsdien uitgevoerde dijkverhogingen lijken inderdaad bizar. Ik heb ooit eens foto's gemaakt van een plek ten oosten van Terneuzen waar een op delta hoogte gebrachte dijk aansloot op de dijk die nog van voor 1953 dateerde. De nieuwe dijk was 2 maal hoger en drie maal breder! En dat terwijl de oude dijk het had gehouden in 1953.
Welkom reservebelg,
Je schrijft '...dan was ook Zuid-Holland onder water gelopen.'
Hiermee wek je de indruk dat dat in 1953 niet het geval was. Ik denk dat ik wel weet hoe dat komt. Veel Nederlanders denken dat alle eilanden in Zuidwest Nederland tot Zeeland behoren. Nou woon ik toevallig op een Zuid-Hollands eiland en zelfs het eiland zuidelijk van dit eiland behoort ook nog tot Zuid-Holland (Goeree-Overflakkee). Nou, wat het oppervlakte dat in 1953 van Zuid-Holland onder stroomde betreft. Dat was dat meer dan het overstroomde gebied in Zeeland en het aantal doden was ook niet bepaald gering.
* Noord-Brabant: 247
* Noord-Holland: 6
* Zeeland: 865
* Zuid-Holland: 677
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...ndsturmflut.png
ik bedoelde uiteraard het vasteland van Zuid Holland. Uiteraard weet ik dat de Zuid Hollandse eilanden ook zijn overstroomd met verlies van veel mensenlevens. Ik wilde alleen aangeven dat het overstromen van de randstad tot een veel grotere ramp zou hebben geleid. Niet alleen door veel meer verdrinkingsgevallen maar ook omdat een belangrijk deel van de reddings en herstel organistaie zou zijn weggevallen, en zo niet wel wat anders te doen zou hebben dan zich te bemoeien met de eilanden en west barabant.
Overigens volg ik met veel interesse de zeeuwsche pogingen om Goeroe Overflakkee te annexeren.
ik bedoelde uiteraard het vasteland van Zuid Holland.
.....
Overigens volg ik met veel interesse de zeeuwsche pogingen om Goeroe Overflakkee te annexeren.
Geen ge-sorry hoor! Ik dacht eigenlijk wel dat je het zo bedoelde.
Een deel van de bevolking schijnt er ook voor te voelen. Ik kan ze geen ongelijk geven. Angst om ook industriegebied van Rotterdam te worden.
Kijk eens goed weervrienden: dit is een kaart met de waardes op 850 hPa. Dan hebben we het dus over 5000FT oftewel zo'n 1500 meter hoog. De windkracht op 2M is aanmerkelijk lager... Kijk uit dat je je niet lekker laat maken door zo'n kaartje tenzij je appartement zich op 1,5 KM hoogte bevindt
Groet,
Maarten
De Bilt
Groet,
Maarten
De Bilt
Daar hoef je niet goed voor te kijken. Het staat er met koeienletters op!
Is ook zo maar waarom dan zo enthousiast over windsnelheden van 110 km/u op die hoogte...ik zie het spannende niet zo...
Gr
Maarten
Gr
Maarten
Ach, boven de westkust van Ierland 150-170 km/u op 1500m zal niet zo'n alledaags gezicht zijn. Dat terwijl 117 km/u reeds 12 bFt is. Wat zal in dat geval de de windkracht op grondniveau zijn Maarten?
150-170 km/u is echt geen unieke gebeurtenis boven de westkust van Ierland. Zeker niet in deze tijd van het jaar waarin vele depressies onze kant op komen. Van die 117 km/u op 1500 meter hou je misschien zo'n 55 knopen over oftewel 100 km/u wat neerkomt op een windkracht 10 Bft. En dat vind ik niet zo schokkend maar correct me if I'm wrong....
Gr
Maarten
De Bilt
Gr
Maarten
De Bilt
Je gaat nu uit van 117km/u maar er staat 150-170km/u op de 1500m kaart. Wat wordt het dan op 10 meter? | Gewijzigd: 31 januari 2011, 19:54 uur, door Ben47
Gr
Maarten
Ik snap het wel, probeer ook een beetje inleving te ervaren. Als er een storm wordt verwacht of harde wind toestanden en je houdt van dat soort weer, en je ziet iets in de kaarten dat er op begint te lijken, dan raak je enthousiast. Logisch.
Als je enorm van sneeuw houdt en er wordt uiteindelijk sneeuw verwacht en je ontdekt iets op een kaartje dat maar een beetje op sneeuw lijkt, dan grijp je dat aan, in je hoofd wordt het een pak sneeuw, in je hand is het een vlok.
Beleving en feiten verschillen vaak enorm. Het gaat hier niet alleen maar om de keiharde rationele wetenschap, de beleving en het enthousiasme is ook een groot deel van deze 'hobby'... maar goed, dat geldt voor mij.