Da's indd helemaal waar! Vooral afgelopen zomer werd dat weer eens duidelijk gemaakt...
Het liefst op de pier, maar deze is dan meestal afgesloten ivm water over de weg.
Ik zie erna uit.
Ik hoop wel op zo min mogelijk materiële schade door de storm.
voor windkaarten zie http://www.meteoned.nl/windkaarten.html 't is weergegeven in (links) continue wind en (rechts) windstoten.... alstu
SC
SC
Thnx!
Windstoten tot 120 km/h kunnen dus misschien wel eens mogelijk zijn hier in NW. Interessant. Nog niets in de categorie superstorm... (nog niet eens iets in de categorie echte storm...
Edit: inderdaad... laatste kaartjes laten flinke windstoten zien.
Achterliggende wind is met een knoop of 35 nog niet echt bijzonder. | Gewijzigd: 31 januari 2011, 09:53 uur, door Eilander
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Volgens mij zijn het vooral de windstoten?
en hoe het onderhoud van je dak is 85km/90 km/u?
Volgens de uitleg van de schaal van Beaufort begint dat met windkracht 9, maar ik denk dat je het wat ruimer moet zien. Ligt een beetje aan de hoek van de wind richting het dak, hoe lang de wind er op beukt en de kwaliteit van je dak!
Windkracht 9 = storm
Schoorsteenkappen en dakpannen waaien weg, kinderen waaien om, takken breken af, alleen zwaluwen en eenden vliegen nog hoge golven, rollers, zicht wordt slechter door schuimvlagen. Bron: wikipedia
Ook vanuit Oosten zou ik de volle laag krijgen. De staat van het dak is zorgelijk. Het lekt nog net niet, maar is op redelijk kort termijn aan vervanging toe. Ik ben hard bezig hiervoor financiële middelen voor te sparen, maar dat gaat niet zo snel als wenselijk. Dan maar duimen dat die de harde woei overleeft
Ook vanuit Oosten zou ik de volle laag krijgen. De staat van het dak is zorgelijk. Het lekt nog net niet, maar is op redelijk kort termijn aan vervanging toe. Ik ben hard bezig hiervoor financiële middelen voor te sparen, maar dat gaat niet zo snel als wenselijk. Dan maar duimen dat die de harde woei overleeft
Als je zegt dat je dak in zorgelijk staat is, dan zou het met een heus stormpje wel kritiek kunnen worden dus, maar de vraag is natuurlijk ten eerste... hoe hard zal het gaan waaien? Misschien voor de zekerheid de meest zwakke delen aanpakken? Even een flinke spijkert erdoorheen!
Windkracht 9Bft, maar wat Albalinda al zegt gaat het vooral om de windstoten en aan diverse omstandigheden. O.a. of de wind geen belemmering ondervind door bijv andere bebouwing, bomen, bossen, duinen. Die windstoten kunnen voorkomen bij veel lagere windkracht dan storm (9Bft). Vooral bij onweersbuien terwijl die dag vrijwel windstil is verlopen.
Houd in ieder geval de KNMI waarschuwingen in de gaten. http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwa...schuwingen.html
Waarschuwingsvoorbeelden: windstoten
- Het KNMI verwacht met 65% zekerheid dat er binnen 32 uur windstoten van 80 kilometer per uur of meer voorkomen. Het KNMI geeft in dat geval een waarschuwing voor gevaarlijk weer af (kleur: geel).
- Het KNMI verwacht met 65% zekerheid dat er binnen 14 uur windstoten van 110 kilometer per uur voorkomen. Het KNMI geeft in dat geval een waarschuwing voor extreem weer af (kleur: oranje).
- Het KNMI verwacht met 95% zekerheid dat er binnen 8 uur windstoten van 110 kilometer per uur voorkomen. Het KNMI geeft in dat geval een Weeralarm af (kleur: rood).
Tyshane was me voor. | Gewijzigd: 31 januari 2011, 12:15 uur, door Ben47
Springtij treedt op bij nieuwe maan en bij volle maan, wanneer de zon, de aarde en de maan min of meer op één lijn staan. Daardoor is de totale kracht op de watermassa het grootst. Hierdoor is de waterstand tijdens hoogtij hoger en tijdens laagtij lager. Tussen volle en nieuwe maan in, bij halve maan, werken de zwaartekracht van de zon en de maan elkaar tegen. De getijdenverschillen zijn dan minder groot. Dit noemt men doodtij. Spring- en doodtij komen dus tweemaal per synodische maand voor.
dus niet op 5 februari,....
MAAR:
Het getij zoals het in Nederland wordt waargenomen wordt vooral veroorzaakt door de invloed van maan en zon op het water van de Zuidelijke IJszee, de enige plek op aarde waar de vloedgolf niet wordt gedempt door een landmassa. Daarom treedt springtij in Nederland twee tot twee en een halve dag ná volle maan op. Zo lang heeft de 'vloedgolf' nodig om bij Nederland te komen, dus twee dagen na volle maan en na nieuwe maan is het in Vlissingen springtij en nog een halve dag later in de Dollard.
De watersnood in Zuidwest-Nederland op 1 februari 1953 werd veroorzaakt door de combinatie van springtij met een zware noordwesterstorm. | Gewijzigd: 31 januari 2011, 12:55 uur, door Serge
dus niet op 5 februari,....
MAAR:
Het getij zoals het in Nederland wordt waargenomen wordt vooral veroorzaakt door de invloed van maan en zon op het water van de Zuidelijke IJszee, de enige plek op aarde waar de vloedgolf niet wordt gedempt door een landmassa. Daarom treedt springtij in Nederland twee tot twee en een halve dag ná volle maan op. Zo lang heeft de 'vloedgolf' nodig om bij Nederland te komen, dus twee dagen na volle maan en na nieuwe maan is het in Vlissingen springtij en nog een halve dag later in de Dollard.
De watersnood in Zuidwest-Nederland op 1 februari 1953 werd veroorzaakt door de combinatie van springtij met een zware noordwesterstorm.
Haha, mooi gecorrigeerd!
Dus toch op 5 februari!
http://live.getij.nl/getij_resultaat.cfm?p...mp;refPlane=NAP
Daar moeten de afwijkingen voor die dag a.g.v. de wind nog in verwerkt worden.
http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwa...terstanden.html
Op 1 febr 1953 was de hoogste stand +4,55m NAP | Gewijzigd: 31 januari 2011, 13:57 uur, door Ben47
Hoop niet op al te veel gekkigheid, mij familie woont in een polder op een metertje of 6 onder zeeniveau met daar omheen een dijk met meren en een zijtak van de rijn. Breekt daar een dijk loopt het vol als een badkuip.
Maar er draaien ook genoeg gemalen dus dat komt wel goed. | Gewijzigd: 31 januari 2011, 13:57 uur, door emmen-online
Hoop niet op al te veel gekkigheid, mij familie woont in een polder op een metertje of 6 onder zeeniveau met daar omheen een dijk met meren en een zijtak van de rijn. Breekt daar een dijk loopt het vol als een badkuip.
Maar er draaien ook genoeg gemalen dus dat komt wel goed.
Welnee joh, ik ben toevallig afgelopen jaar nogal betrokken geweest bij een dijkverzwaring en als je kijkt met wat voor soort storm ze rekening houden... Bizar! Dan moet het hier in ieder geval wel in categorie 2 of 3 orkaan gaan vallen (voor zover dat al zou kunnen).
Vergeet niet dat de plaatsing van het lagedrukgebied ook meespeelt. Met zulke zware stormen is er zo'n lage kerndruk dat het water daar als het ware wat naartoe loopt. Dat betekent dus ook dat het hoogste water pas langskomt op het moment dat de kern ook daadwerkelijk recht over je dijk heen trekt.
Ik woon aan zee, maar dijken maak ik me echt geen zorgen over. Ik denk dat eerder de dode vulkaan onder de waddenzee weer tot leven komt dan dat de dijk nog door gaat (behalve misschien door een onontdekte zwakke plek).
Edit: ik zie nu pas dat je het over een meerdijk had... ja die zijn natuurlijk van een andere categorie. Heb je zwembandje?
De verzekering dekt meestal stormschade vanaf windkracht 8 (even polis checken). Dus wat je ook kunt doen is hopen dat het harder dan dat gaat waaien en vervolgens je dak een zetje mee geven... Geintje hoor, ik zou natuurlijk in werkelijkheid nooit oproepen tot een dergelijke illegale daad... | Gewijzigd: 31 januari 2011, 14:51 uur, door Eilander
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!