en je vergeet de belangrijkste: Is het nog Positief?????? (voor de extreme weerliefhebbers..)
Als je extreem wilt hebben zou ik zeggen:"Ga richting Ierland/Schotland dan zit je komende week goed".Hier zal het redelijk winderig zijn maar niks extreems.
Ik heb nog steeds niet veel vertrouwen in een fikse storm komende week, maar het is blijkbaar allemaal ook nog geen gelopen race.
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
als ik niet leerplichtig was geweest had ik het graaag! gedaan!!!
Niet extreem ahum, maar toch significant meer wind dan gemiddeld denk ik zo. Toch een 11 BFT (windstoten) | Gewijzigd: 29 januari 2011, 12:12 uur, door Tyshane
NICK heeft het over meerdere dagen storm op de Noordzee tussen de 1e en de 5e februari. Een ruime marge! Gezien het experimentele karakter en een verwachting die reeds op 31 dec 2010 is gemaakt door amateur heel aanvaardbaar. Maar als de storm hier buiten valt vind ik het niet meer vallen onder het de door hem verwachte storm, want er kan altijd wel een storm ontstaan in deze tijd. Maar het kan nog altijd! Jammer van zijn foute luchtdrukvermelding (1100 i.p.v. 1010) op de kaart van 3 febr, ten westen van Schotland. Maar ja, het is mensenwerk.
edit: hmmmz,.. tis zeker zaterdag, dat ik zo sloom van begrip ben,... (iemand koffie?) | Gewijzigd: 29 januari 2011, 12:38 uur, door Serge
edit: hmmmz,.. tis zeker zaterdag, dat ik zo sloom van begrip ben,... (iemand koffie?)
Ja graag Serge!
Wat ik wel bijzonder vindt is dat rond de tijd die hij voorspelt (een paar dagen ernaast is in mijn ogen niet zo heel bijzonder, dat doet GFS ook nog wel op kortere termijn) een bijzonder groot en diep lagedrukgebied ontstaat met een enorm windveld. Ik heb zoiets in lange tijd niet gezien en kan ze van vorig jaar ook niet echt herinneren.
Het valt me ook op dat als je zijn weersystemen een kwartslag linksom draait (zoals ik eerder heb laten zien in dit topic) er best een grote gelijkenis ontstaat met de werkelijke kaarten.
De werkelijke praktische waarde van dit alles is natuurlijk nihil. Je hebt er niets aan als de depressie uiteindelijk in een ander deel van Europa aankomt. Maar de theoretische waarde is interessant. Blijkbaar is er tussen verschillende jaren in het verleden toch misschien een parallel te trekken met hoe het nu in grote lijnen loopt. In combinatie met huidige modellen zou het interessant kunnen zijn (bijvoorbeeld om beter te voorspellen wanneer een blokkade wel of niet vormt, waar de modellen nogal moeite mee hebben).
Maar het zou nog jaren duren voordat dit effect heeft op de werkelijke weersvoorspelling. Tot die tijd: leuk om in de gaten te houden!
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!