Een amateur meteoroloog, genaamd Nick, heeft op 31 december 2010 een verwachting gemaakt en verwacht dat tussen de eerste en de vijfde februari een flinke storm zal gaan huishouden in Nederland. Deze storm zou flinke schade aan gaan brengen en overstromingen zijn ook niet uitgesloten. Het is zijn vierde prognose die hij in zijn carrière gedaan heeft. Hij is echter al 22 jaar de cyclus van de natuur aan het bestuderen (af en aan). De storm, als het zich voordoet, zal dan in de top 5 komen van alle stormen die in de afgelopen 300 jaar zich voordeden. De laatste storm van dit caliber deed zich voor in 1953, de welbekende watersnoodramp, waarbij 1800 mensen verdronken en meer dan 100.000 mensen hun huis en bezittingen verloren.
Het zijn nogal uitspraken die Nick doet, maar als we kijken naar de kaarten, dan zien we op 9 februari een flinke depressie net ten zuidwesten van IJsland met een kerndruk van 935 hPa. Ter vergelijking: de storm van 1953 had een kerndruk van 970 hPa. Vooralsnog geen reden tot paniek, want we weten immers wat de kaarten op de lange termijn betekenen. Maar in mijn ogen is het wel knap van Nick, dat hij dit vooraf kan "zien". Het is voor ons (weerfanaten) wel iets moois om in de gaten te gaan houden de komende tijd!
In de tweede post de kaarten van het Amerikaans weermodel GFS (12u)
Hoop dat je wat zinnigs tegenkomt Jan
Er was toch al sprake van storm in de kaarten van begin feb.?? | Gewijzigd: 25 januari 2011, 00:40 uur, door Romani
Ben benieuwd. Het zou me verbazen als er iets van uit komt (meer dan een gewone storm, gewone stormen waren al tijden geleden voor feb voorspeld). We gaan het zien!
Edit: net even de LT GFS bekeken. Interessant inderdaad... | Gewijzigd: 25 januari 2011, 01:18 uur, door Eilander
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
In the evening of 3 februari thunder will be everywhere from south germany to norway and sweden as the storm passes | Gewijzigd: 25 januari 2011, 02:37 uur, door SchumiM1986
Na een zware storm in Zwitserland (Lothar) meegemaakt te hebben, hoeft zulk spektakel niet meer, dus blaas dat ding maar van de kaarten.
Opzich wel even interessant om even in de gaten te houden. Gister stond die depressie nog op de kaarten. misschien is ie straks weer terug.
Mocht het zover zijn zorg ik wel dat ik aan de andere kant van het land zit. Pijnacker ligt nl. 3.7m onder NAP.