Valt me wel op dat je heel goed in de kaarten de stroming die Herr Johann gisteren aangaf kan zien,... leuk dit!!!
grtz
Heerlijk vooruitzicht. Tot die vriesperiode hebben we ruim 6 weken te warm weer achter de rug, hopelijk houdt de komende kouperiode ook een week of 6 aan. Daarna mag de lente volop losbarsten. Mijn wishful thinking zegt, vanaf begin week 3 van februari de kou in, rond de maandwisseling een sneeuwstorm, 2e week van maart een elfstedentocht. 3e week van maart dooianval gepaard met een sneeuwstorm + terugkeer van de kou. Dan nog 1 week sneeuw en ijspret, en dan de lente waarbij temperaturen al snel de 15 graden aantikken.
Hangt er toch nog een sprokkelwinter(tje) in de lucht? Midden volgende week gaat de westcirculatie sterk meanderen: een zich boven West-Europa opbouwende hoogterug slaat daardoor sterk naar het noorden uit. In het grondpatroon komt in snel tempo een Scandinavisch hogedrukgebied tot ontwikkeling dat zich (volgens de ‘oper’ van het ECMWF) op donderdag 10 februari boven Svealand (Midden-Zweden) tot 1040 hPa versterkt. Ook andere weermodellen komen met deze ontwikkeling.
Mocht deze virtuele ontwikkeling de komende dagen terug blijven komen op de verwachtingskaarten dan moet vanaf het tweede weekeinde van februari met invallende vorst rekening worden gehouden. Het ‘brongebied’ van de kou lijkt deze keer het noorden van Rusland te zijn. Daar pot zich nu al veel kou op: vanochtend om 9 uur lokale tijd wees de thermometer in Hoseda-Hard -39,0º aan, Vorkuta rapporteerde een minimumtemperatuur van -37,8º.
Hangt er toch nog een sprokkelwinter(tje) in de lucht? Midden volgende week gaat de westcirculatie sterk meanderen: een zich boven West-Europa opbouwende hoogterug slaat daardoor sterk naar het noorden uit. In het grondpatroon komt in snel tempo een Scandinavisch hogedrukgebied tot ontwikkeling dat zich (volgens de ‘oper’ van het ECMWF) op donderdag 10 februari boven Svealand (Midden-Zweden) tot 1040 hPa versterkt. Ook andere weermodellen komen met deze ontwikkeling.
Mocht deze virtuele ontwikkeling de komende dagen terug blijven komen op de verwachtingskaarten dan moet vanaf het tweede weekeinde van februari met invallende vorst rekening worden gehouden. Het ‘brongebied’ van de kou lijkt deze keer het noorden van Rusland te zijn. Daar pot zich nu al veel kou op: vanochtend om 9 uur lokale tijd wees de thermometer in Hoseda-Hard -39,0º aan, Vorkuta rapporteerde een minimumtemperatuur van -37,8º.
Onvoorstelbaar dat Johann dit scenario al (voor de modellen aan) op 31 januari al zag aankomen. Ik wou dat ik dat kon
Dat is zeker heel speciaal wat Johann en Jan laten zien - pluim voor deze mensen ( dit zijn echte weermannen en geen TV Bobo's)
ps zou graag een topic 4 zien... ? | Gewijzigd: 3 februari 2011, 13:29 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Kan ik me hier op inschrijven?
Mja nu zeg je wel iets, ik heb in 1 van de topics ook iemand een opmerking zien maken van een cyclus van 6 weken. Eerst koud, daarna (nu het geval) 6 weken warmer.....
Als ik echter lees wat er hier de afgelopen dagen is gepost en als ik kijk naar de lange-termijnverwachtingen, dan is er toch een duidelijke dalende tendens voor wat betreft de temperatuur. Het wordt dus nog spannend, maar hoop doet leven!
Ban de eikels die je werk niet waarderen, en doe het voor degenen die, zoals ik, wel tevreden zijn!
kop op!!