Ok, uitgebreid en best ingewikkeld, dat wordt nog eens overlezen en opnieuw interpreteren. Cyclogenese is toch de versnelling in een jetstream, de jetstreak? Speelt dit hele verhaal zich dan ook af in de rechter-ingang en linker-uitgang? Of eigenlijk, hoe onderscheidt zich de geïnduceerde cyclogenese van 'plain' cyclogenese? Hoe moet ik dat zien, heb je nog een plaatje of een tekening daaromtrent?
cyclogenese = ontwikkeling van een depressie(s)
Wat versta je onder "plain" cyclogenese ?
Tav geïnduceerde cyclogenese zie de uitleg en de vb. van de kaarten.
Samengevat komt het erop neer dat 1 depressie (de sterkste) de andere stroomafwaarts beïnvloed en daardoor een extra "drive" geeft. Het kan ook zijn dat een depressie een extra "drive" krijgt door bv de orografie (bergketens). Mooi voorbeeld van andere geïnduceerde cyclogenese is de zgn "lei cyclogenese" door de Alpen boven de Middellandse Zee (Golf van Genua) of cyclogenese bij onstaan van polar-lows voor de kust van Noorwegen.
Vwb de kaarten dus goed letten op de depressievorming ter hoogte van de jetstream en frontalezone en op het ontwikkelen van hoogteruggen en hoogtetroggen.
Ciao Johann
Don't mind, handige links altied welkom!
Bij dit soort ontwikkelingen kijk ik liever maar niet al te ver vooruit, ook de ensembles geven daarover geen uitsluitsel (tot zover dit sowieso mogelijk is voor de langere termijn. Kleine veranderingen in het stromingspatroon kunnen de gehele boel maar zo doen omslaan........
To be continued zullen we maar zeggen.
Grüsse in die Nacht
Johann
Wat versta je onder "plain" cyclogenese ?
Tav geïnduceerde cyclogenese zie de uitleg en de vb. van de kaarten.
Samengevat komt het erop neer dat 1 depressie (de sterkste) de andere stroomafwaarts beïnvloed en daardoor een extra "drive" geeft. Het kan ook zijn dat een depressie een extra "drive" krijgt door bv de orografie (bergketens). Mooi voorbeeld van andere geïnduceerde cyclogenese is de zgn "lei cyclogenese" door de Alpen boven de Middellandse Zee (Golf van Genua) of cyclogenese bij onstaan van polar-lows voor de kust van Noorwegen.
Vwb de kaarten dus goed letten op de depressievorming ter hoogte van de jetstream en frontalezone en op het ontwikkelen van hoogteruggen en hoogtetroggen.
Ciao Johann
Ok, ik heb even een aantal zaken door elkaar gehaald. Ik begrijp wat je bedoelt verder. Thanx! Met 'plain' bedoelde ik 'gewoon'. Dus het verschil tussen geïnduceerde cyclogenese en 'gewone' cyclogenese. Maar ik begrijp het. Ik was net aan het lezen over jeststreaks, jetstreams en cyclogenese en dacht daar even een verband te zien.
Helaas is de nieuwe pluim echt drama kwa winterweer.
Had zelf de verwachting dat door de "storm der stormen" er nieuwe winterkansen zouden komen.
Zoals het er nu uit ziet voorlopig niet!
Wel mooi kite weer dus de komende dagen lekker het water op.
Waaiweer in aantocht!
Open huis op de Atlantische Oceaan! Er is een ware optocht van depressies gaande en de komende dagen doen ze hun invloed ook nadrukkelijk gelden boven het Noordzeegebied. Dat vertaalt zich bij ons in grote luchtdrukverschillen ofwel de wind vliegt in de gordijnen.
Vandaag belooft nog een alleszins redelijke dag te zullen worden. Aan de achterzijde van een koufront hebben opklaringen vanochtend vroeg het noorden en noordwesten van het land bereikt. In de loop van de ochtend klaart het ook elders in den lande flink op: in het zuidoosten gaat het licht echter pas vanmiddag aan. Kortom perioden met zon dus al zullen er in de loop van de dag ook wel stapelwolken ontstaan. De temperatuur loopt op naar 7 graden en het waait matig en aan zee en op het IJsselmeer vrij krachtig tot krachtig uit het westen.
Op het midden van de Oceaan bevond zich tijdens de afgelopen nacht een randstoring met een kerndruk van 1001 hPa. Het systeem dendert naar het noordoosten en diept zo’n 50 hPa uit. De komende nacht arriveert de randstoring ter hoogte van Færöer met een kerndruk van 953 hPa. Het warmtefront reikt in de nacht tot boven ons land en veroorzaakt met name in het noorden regen. Ondertussen begint de zuidwester aan te wakkeren. Boven land komt een krachtige, aan de kust en op het IJsselmeer een harde tot stormachtige wind te staan. In het noordwestelijk kustgebied zijn windstoten tot 85-90 km/uur mogelijk. De minimumtemperaturen worden vanavond al bereikt. Het wordt dan tussen 2 en 5 graden: in de nacht stijgt het kwik.
Vrijdag blijft het meest bewolkt en vooral in het noorden veroorzaakt het koufront van de randstoring aanvankelijk regen. De temperatuur loopt op naar waarden tussen 8 graden op de Wadden tot 11 in het zuidwesten. De zuidwester neemt tijdens de ochtend af maar blijft aan zee en op het IJsselmeer krachtig tot hard. Onder invloed van een volgende uitdiepende randstoring ter hoogte van Schotland-Ierland nemen de luchtdrukverschillen tijdens de middag en avond weer toe. De zuidwester wordt aan zee en op het IJsselmeer wederom hard tot stormachtig. In het Waddengebied kan het vrijdagavond gaan stormen.
Tijdens het weekeinde verloopt zaterdag uitgesproken winderig, zondag neemt de zuidwester af. De middagtemperaturen komen uit op circa 10-11 graden en op beide dagen kan er enige regen vallen: met name zondag.
Bijna alle 20 oplossingen, verstoord en de controllerun en oper run van GFS geven aan; RUSSISCHE BEER aanval op mid en lange termijn.
Op deze termijn dus geen garanties, wel een indicatie voor de trend vanaf 2e decade februari. | Gewijzigd: 3 februari 2011, 08:25 uur, door mosw
buitengewoon ijzige lucht met 850 hPa-temps tegen -20 graden bereikt NL op 18 feb.
Could it be? De Murmelman is dan ECHT IJJJJJSSSKOUDDDD
Moet je de Murmel wel naar 1500m hoogte brengen..........
Murmel brengt je naar grote hoogten....
Synoptische ontwikkeling:
De komende dagen staan in het teken van lagedrukgebieden boven het
noordelijk deel van de Oceaan en een omvangrijk hogedrukgebied boven
Zuid-Europa. Het sturende lagedrukgebied ligt in de omgeving van IJsland
en aan de zuidflank ervan trekken randstoring richting Scandinavië.
Zaterdag ligt het polaire front ten noorden van ons land bevinden we ons
in de warme sector met een behoorlijke luchtdrukgradient. Zondag ligt
het front parallel in de stroming oost-west georiënteerd over ons land.
Later op zondag en maandag trekt er nog een randstoring via de Britse
Eilanden en de Noordzee richting de Oostzee. Hierdoor komen we weer
tijdelijk in de warme sector maar in de avond passeert alweer het
koufront. Dit front gaat dan enige tijd over het zuidoosten slepen omdat
een golf in het front op dinsdag over het zuidoosten van ons land naar
het noordoosten beweegt. Op woensdag zien we een kortstondige
hogedrukopbouw boven Europa maar het hoog trekt al vrij snel weer weg
richting Zuidoost-Europa. Met een stroming uit richtingen tussen zuid en
zuidwest blijft het aan de zachte kant.
Modelbeoordeling en onzekerheden:
Tot en met zaterdag zijn er weinig verschillen tussen de verschillende
EPS-oplossingen hetgeen resulteert in een geringe spreiding in de
EPS-pluim. Vanaf zondag wordt de spreiding groter vanwege verschillen in
de exacte positie van het polaire front boven ons land. In de tweede
helft van de volgende week houdt het overgrote deel van de oplossingen
een zuidwestelijke stroming in stand met daarmee een aanhoudend zacht
weertype. De Oper laat helemaal aan het eind van volgende week de opbouw
zien van een krachtig hogedrukgebied boven het zuiden van Scandinavië
maar wordt daarin gesteund door slechts 5-10% van de EPS-leden. De kans
op het aanhouden van het zachte weertype is dus het grootst, de kans op
neerslag is daarbij niet al te groot.
......Vooralsnog houdt ik het erop dat we op termijn afstevenen naar een geblokkeerd stromingspatroon (meridionaal) vanaf midden volgende week met daarbij een overgang naar winters weer onder het juk van opbouwende hogedruk ten noorden van ons.
//knip
Tja, zo snel kan het gaan, een schoolvoorbeeld van het gisteren beschreven principe van dowstream-development (DD) ! Prachtig is te zien hoe vanuit een schijnbaar hopeloze situatie met een krachtige jetstream en westcirculatie (zonaal) de hele boel op de schop gaat met uiteindelijk een totaal geblokkeerde circulatie (meridionaal). Uiteindelijk zien we door WLA n de opbouw van hogedruk boven Scandinavië. Prachtige ontwikkelingen en wat een "potentie", om in te lijsten.
WC
DD
WLA Scandinavie
Overigens laat ook GFS, gesteund door steeds meer ENS members, evenals gisteren een soortgelijke ontwikkeling zien.
Mocht de as van de blokkade nog iets meer naar het westen toe doorschuiven dan kunnen we ons in grote delen van Europa gaan opmaken voor diepvries omstandigheden !
Ciao Johann
Overigens laat ook GFS, gesteund door steeds meer ENS members, evenals gisteren een soortgelijke ontwikkeling zien.
Mocht de as van de blokkade nog iets meer naar het westen toe doorschuiven dan kunnen we ons in grote delen van Europa gaan opmaken voor diepvries omstandigheden !
Ciao Johann
Ja Johann zeker 1 om in te lijsten
Ik ga er lekker voor zitten en kijken hoe de runs zich gaan ontwikkelen
Interessant, is nl. niet alledaagse kost om het maar eens zo te zeggen !
Ander probleem is om het allemaal zo te verwoorden dat iedereen het ook nog een beetje kan volgen.
Zijn dat overigens "weer collega's", zijn jullie evt. nog tot andere conclusies gekomen ?
Ciao Johann
aanvulling;
FF je profiel bekeken, heb hem door !
Btw; Heb totdat ik naar Wallis ben geëmigreerd ook bezig gehouden met karpervissen ! Dit is iets wat ik hier heel erg mis | Gewijzigd: 3 februari 2011, 09:43 uur, door Alpenweerman
Ander probleem is om het allemaal zo te verwoorden dat iedereen het ook nog een beetje kan volgen.
Zijn dat overigens "weer collega's", zijn jullie evt. nog tot andere conclusies gekomen ?
Ciao Johann
aanvulling;
FF je profiel bekeken, heb hem door !
Btw; Heb totdat ik naar Wallis ben geëmigreerd ook bezig gehouden met karpervissen ! Dit is iets wat ik hier heel erg mis
Ha Johan!
Mwa, voor ons inderdaad uiteraard wel dagelijkse kost . Daarom sta ik er van te kijken dat dit onderwerp hier ineens ook naar voor komt. Leuk! Overigens zijn wij tot een vergelijkbare ontwikkeling/oplossing gekomen. Het is in principe een systeem dat zichzelf door één zeer sterk uitdiepend lid van een 'depressie familie' om kan brengen door versterkte WA aan de voorzijde van zulke depressies. Zolang de boel niet uitslaat zal WA en dus versterkte hogedrukwerking geen voet aan de grond krijgen (wellicht blijft het geheel dan beperkt tot een zogenaamd trekruggetje tussen de storingen door). Zoals je zelf al zegt, depressies beïnvloeden elkaar onderling en daarmee de zonaliteit van het stromingpatroon.
Tja Johan, karpervissen...Heerlijk he? . Zonde dat je dat daar niet of nauwelijks kan beoefenen. Er zijn in die omgeving toch wel meren waar het eea aan karper te vinden is, althans dat is wat me bijstaat na enkele vakanties in de Alpen.
Vriendelijke groeten,
Marsel | Gewijzigd: 3 februari 2011, 09:58 uur, door marsel