Plaatje van EC erbij....
Ofschoon indirect er allemaal wel wat mee te maken of een gevolg luidt het antwoord op de de vraag:
Wat moet er gebeuren opdat de zonalisering (westcirculatie) een halt wordt wordt toegeroepen of anders gezegd, welke processen in de atmosfeer kunnen het patroon van de zonalisering doen stoppen en een overgang inluiden naar meridionale of zelfs retrograde hoogtestroming (noord-noordoost) ?!
-> Geinduceerde cyclogenese
Ja daar is het antwoord! Thanx!
Ok, uitgebreid en best ingewikkeld, dat wordt nog eens overlezen en opnieuw interpreteren. Cyclogenese is toch de versnelling in een jetstream, de jetstreak? Speelt dit hele verhaal zich dan ook af in de rechter-ingang en linker-uitgang? Of eigenlijk, hoe onderscheidt zich de geïnduceerde cyclogenese van 'plain' cyclogenese? Hoe moet ik dat zien, heb je nog een plaatje of een tekening daaromtrent?
Goed plan! Of een boek wellicht!
Dan kunnen we er met zijn allen nog meer van leren denk ik.
Strak plan. Zo kan iedereen deze informatie altijd snel raadplegen en hoeven we niet steeds te zoeken of te bladeren in bepaalde topics.
Deze informatie/uitleg is goud waard voor een weerliefhebber.
Ok, uitgebreid en best ingewikkeld, dat wordt nog eens overlezen en opnieuw interpreteren. Cyclogenese is toch de versnelling in een jetstream, de jetstreak? Speelt dit hele verhaal zich dan ook af in de rechter-ingang en linker-uitgang? Of eigenlijk, hoe onderscheidt zich de geïnduceerde cyclogenese van 'plain' cyclogenese? Hoe moet ik dat zien, heb je nog een plaatje of een tekening daaromtrent?
Zie: http://sites.google.com/site/johannsmeteou...enese-jetstreak
Die pagina ken ik, maar dat is geen antwoord op mijn vraag!
Citaat van dfromdwgn, woensdag 2 februari 2011, 22:46 uur Sry
Don't mind, handige links altied welkom!
| Gewijzigd: 2 februari 2011, 22:52 uur, door Tyshane
Precies! Johann zei al dat de modellen moeite hebben met de berekeningen, dat was in de vorige periode van WC (midden jan) ook zo.
In ieder geval wel opvallend strakke pluim (oper, control en avg goed in de pas tot volgende week zaterdag). Wel grappig dat zowel de EC control als die van GFS duidelijk zin hebben in lagere temperaturen.