(nog nix van Jan gehoord)
Als het uiteindelijk nou nog iets met winter te maken heeft kan je deze topic-kaping vast nog wel verantwoorden!
Ciao Johann
Nou, gewoon de gfs kaartjes...die laten de laatse paar dagen regelmatig hogedruk zien boven het Europese continent, waardoor ik 't idee heb dat de depressies zich stuk lopen of gedwongen worden om af te buigen.
Maar er is natuurlijk meer aan de hand, maar dat kan ik als leek echter nog niet achterhalen.
Heeft het iets met de verandering van de golfstroom te maken, koudere oceaan? Grr...kan ook niet meteen, want de oceaan pruttelt er duchtig op los want er ontstaat de ene na de andere storing...
Je hebt me verrekt nieuwsgierig gemaakt! | Gewijzigd: 2 februari 2011, 19:25 uur, door Rutte31
Je antwoord (gokje) is overigens niet relevant mbt de vraagstelling ....
Vraag me af of dit "spelletje" niet "of-topic" is en misschien moet verhuizen naar een ander topic.
Ciao Johann
johan heet dit te maken met THC
Seinen voor 7 Bft op de gehele Noordzee, totdat het koufront doorkomt. Morgen overdag op de noordelijke Noordzee 8 Bft en morgenavond laat in de districten Vikingbank en Fladengronden 9 tot 10 Bft uit zuidelijke richting.
bron: knmi | Gewijzigd: 2 februari 2011, 19:50 uur, door Tyshane
ik ken de naam van het "proces" niet maar dit is een verklaring:
Een echte westcirculatie kan hardnekkig zijn en soms weken of maanden aanhouden. Het is immers een proces dat zichzelf in stand houdt: koude continentale lucht uit Noord-Amerika vloeit uit over het warme water van de westelijke Atlantische Oceaan. Daardoor ontstaan depressies die over de oceaan richting Europa koersen. Pas als zachte lucht boven de Atlantische Oceaan tot ver in het noorden kan doordringen, ontwikkelt er zich een hogedrukblokkade die de westcirculatie onderbreekt. Dan krijgt de winter bij ons een kans. Tenminste, als de blokkade op de juiste plaats komt te liggen. | Gewijzigd: 2 februari 2011, 19:45 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
In het verlengde daarvan een leuke vraag voor het forum; blink.gif
Wat moet er gebeuren opdat de zonalisering (westcirculatie) een halt wordt wordt toegeroepen of anders gezegd, welke processen in de atmosfeer kunnen het patroon van de zonalisering doen stoppen en een overgang inluiden naar meridionale of zelfs retrograde hoogtestroming (noord-noordoost) ?!
//
Ciao Johann
Heeft het te maken met de 'conveyor belt'?
Tot straks,
Antoin
Ga rustig ff hardlopen !
Helaas kan ik dat zelf niet meer wegens knieklachten !
Later vanavond het antwoord met voorbeeld adhv de laatste kaarten !
Ciao Johann
Je antwoord (gokje) is overigens niet relevant mbt de vraagstelling ....
Vraag me af of dit "spelletje" niet "of-topic" is en misschien moet verhuizen naar een ander topic.
Ciao Johann
Johann, ik moet een ding zeggen, dit is echt een leuk, educatief spel, je zet mensen aan het denken en tegelijk leren ze er veel van (ik ook ) Nou, aangezien deze situatie zich deze winter ook voordoet en met betrekking tot de komende (mogelijke <----- !! ) wintersituatie lijkt het me wat DAT betreft on topic. Top! echt heel creatief en leuk om te doen!
Gaan we weer..Kan nog best eens anders uitpakken dan je denkt. Opties zijn er volgens modellen en kenners. Het zal echt niet voor de eerste keer zijn in de historie dat de winter nog even haar tanden laat zien aan het eind van februari. Dat heb je nu soms eenmaal in de wintermaanden. Zelfs in maart kan het nog best vriezen hoor. | Gewijzigd: 2 februari 2011, 20:20 uur, door zwoof
Inderdaad! Qua winterweer in de eerste lente-maand (maart dus) moet ik altijd even denken aan de diverse keren in mijn prille jeugd dat er toen sneeuw lag en dat ik zelfs heb kunnen schaatsen toen. Overigens heb ik in maart ook wel eens 20 gr... nee stop.
Ik verlang ook als geen ander naar de eerste lentedagen...Echter de winter nu al afschrijven is inderdaad onbegonnen werk. Ok, een elfstedentoch en weken lange vorst en pakken sneeuw zit er (voorlopig) niet meer in. Maar koudere perioden zullen ongetwijfeld nog voorbij komen. Pakken sneeuw en forse vorst tot in maart zijn jammer genoeg nog steeds mogelijk. Ach, nog even doorbijten ...
Mee eens hoor, leuk en leerzaam. Misschien een idee om daarvoor een topic of rubriek aan te maken! Je zet zo de mensen wel aan het denken met dit soort vraagstellingen inderdaad en dat is behoorlijk leerzaam. Maar nu het antwoord nog!