Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor East Feliciana, LA; West Feliciana, LA; Amite, MS; Wilkinson, MS.

14 Nov 2024 15:12:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor East Feliciana, LA; West Feliciana, LA; Amite, MS; Wilkinson, MS.

14 Nov 2024 13:30:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Yazoo, MS.

13 Nov 2024 22:56:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atoka, OK; Bryan, OK; Coal, OK; Hughes, OK; Johnston, OK; Marshall, OK; Murray, OK; Pontotoc, OK; Seminole, OK.

13 Nov 2024 22:37:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Issaquena, MS; Warren, MS; Yazoo, MS.

13 Nov 2024 22:17:28

13 Nov 2024 22:00:03

13 Nov 2024 20:55:35

13 Nov 2024 19:47:38

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Lafourche, LA; St. Charles, LA; St. James, LA; St. John The Baptist, LA.

13 Nov 2024 18:32:07
Actueel
1 / 4

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Alpenweerman
AWM Moderator
2 februari 2011, 17:44 uur | Bericht #210510
Citaat van dfromdwgn, woensdag 2 februari 2011, 17:34 uur @Johann
De straalstroom (ligging ervan geeft positie voor Hoogs/Laags)

//
In het verlengde daarvan een leuke vraag voor het forum; blink.gif
Wat moet er gebeuren opdat de zonalisering (westcirculatie) een halt wordt wordt toegeroepen of anders gezegd, welke processen in de atmosfeer kunnen het patroon van de zonalisering doen stoppen en een overgang inluiden naar meridionale of zelfs retrograde hoogtestroming (noord-noordoost) ?!
//

Heeft er inderdaad ook mee te maken zoals ook Tyshane al opmerkte.
Maar de vraag is; waarom gaat de jet slingeren, wat vervolgens natuurlijk ook van invloed is op de ligging (toppen en dalen)....

Optie 1. Tyshane; afzwakkende PV
Optie 2. Tyshane; meanderende Jetstream
Optie 3. dfromdwgn;ligging (verloop) jetstream

Ciao Johann | Gewijzigd: 2 februari 2011, 17:45 uur, door Alpenweerman
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Alpenweerman
AWM Moderator
2 februari 2011, 17:50 uur | Bericht #210512
Citaat van Tyshane, woensdag 2 februari 2011, 17:39 uur Ah so, dan komen we uit bij de golfstroom denk ik zo...

De golfstroom zal ongetwijfeld invloed hebben op de atmosfeer.
Toch zien we dat de stroming in atmosfeer bij een gelijk blijvende golfstroom continu verandert.
Waarom ontstaat dan bv. een sterke WC zoals nu en daarbij meteen onze vraag, welk mechanisme doet dit weer stoppen.

Wie ?

Ciao Johann | Gewijzigd: 2 februari 2011, 17:57 uur, door Alpenweerman
Waarom deze advertentie?
Tyshane
Lid
2 februari 2011, 18:01 uur | Bericht #210513
Citaat van Johann, woensdag 2 februari 2011, 17:50 uur De golfstroom zal ongetwijfeld invloed hebben op de atmosfeer.
Toch zien we dat de stroming in atmosfeer bij een gelijk blijvende golfstroom continu verandert.
Waarom ontstaat dan bv. een sterke WC zoals nu en daarbij meteen onze vraag, welk mechanisme doet dit weer stoppen.

Ah, ok, ik weet het verder niet. I'll give up... Ben wel benieuwd naar het antwoord hoor. Wel boeiend!
Tyshane
Lid
2 februari 2011, 18:04 uur | Bericht #210515
Qua gevoelstemperatuur bijna alles nog onder nul:

windchillgmt.png
Alpenweerman
AWM Moderator
2 februari 2011, 18:05 uur | Bericht #210516
Citaat van Tyshane, woensdag 2 februari 2011, 18:01 uur Ah, ok, ik weet het verder niet. I'll give up... Ben wel benieuwd naar het antwoord hoor. Wel boeiend!

Nu al opgeven ....?
Antwoord volgt later....

Ciao Johann
2 februari 2011, 18:20 uur | Bericht #210519
Citaat van Johann, woensdag 2 februari 2011, 18:05 uur Nu al opgeven ....?
Antwoord volgt later....

Ciao Johann

Warmteadvectie op de Atlantische oceaan, maar dat is geloof ik al genoemd

En het terugtrekken van het Azoren hoog, zodat de straalstroom af kan zakken (en niet je broek ) | Gewijzigd: 2 februari 2011, 18:23 uur, door stratocumulus
Shadow112
Lid
2 februari 2011, 18:20 uur | Bericht #210520
Citaat van Johann, woensdag 2 februari 2011, 18:05 uur Nu al opgeven ....?
Antwoord volgt later....

Ciao Johann

Wacht ff! ik doe ook even mee. Maar moet eerst nog ff dingen doen.(prive en daarna forum)
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Henri_1
Lid
2 februari 2011, 18:29 uur | Bericht #210525
Citaat van Johann, woensdag 2 februari 2011, 17:20 uur Yep, algemeen zou een afzwakkende PV er toe kunnen bijdragen dat we een neg NAO krijgen en dus de motor achter een sterke WC op een lager pitje gaat draaien met inderdaad grotere kansen op meridionale stromingspatronen (inderdaad, "uitstulpingen" aan de randen van de vortex). De WC kan echter ook bij een sterk ontwikkelde PV tot liggen komen, er moeten dus ook nog andere mechanismen zijn, anders zou de WC weken of zelfs maanden kunnen aanhouden nietwaar ???

Ciao Johann

SW ofzoiets dat de temp op hoogte zeer snel oploopt en er een blokkade komt ...
2 februari 2011, 18:32 uur | Bericht #210526
Citaat van Love Snow, woensdag 2 februari 2011, 18:29 uur SW ofzoiets dat de temp op hoogte zeer snel oploopt en er een blokkade komt ...
SSW
Henri_1
Lid
2 februari 2011, 18:33 uur | Bericht #210527
Citaat van Olaf, woensdag 2 februari 2011, 18:32 uur SSW

Bedankt ik ging het niet corrigeren

Ik doe er nog een gok bij het verplaatsten van de polar vortex richting Canada

Misschien is de motor van een WC Koude bovenluchten boven de warme oceaan ?

Al 3 antwoorden
Tyshane
Lid
2 februari 2011, 18:38 uur | Bericht #210528
Had het niet iets te maken met de planetaire golven, cosby-golven o.i.d... maar ja dat kom weer neer op het eerder vermelde 'meanderen'?

Edit: 'cosby golven' moet zijn: 'Rossby golven'!

| Gewijzigd: 2 februari 2011, 18:51 uur, door Tyshane
Alpenweerman
AWM Moderator
2 februari 2011, 18:42 uur | Bericht #210531
Citaat van Olaf, woensdag 2 februari 2011, 18:20 uur Warmteadvectie op de Atlantische oceaan, maar dat is geloof ik al genoemd
En het terugtrekken van het Azoren hoog, zodat de straalstroom af kan zakken (en niet je broek )

//
//
Wat moet er gebeuren opdat de zonalisering (westcirculatie) een halt wordt wordt toegeroepen of anders gezegd, welke processen in de atmosfeer kunnen het patroon van de zonalisering doen stoppen en een overgang inluiden naar meridionale of zelfs retrograde hoogtestroming (noord-noordoost) ?!
//

Nog niet genoemd hoor en al aardig warm.....
WLA is nodig voor oa. het omstaan van de hoogterug en uiteindelijk de vorming van een blokkadehoog.
Maar ook daarmee is de vraag nog niet beantwoord, anders gezegd;
Waarom zien we nu bij een sterke jetstream met diverse depressie en randstoringen geen WLA met vorming van een blokkade (terwijl er natuurlijk wel degelijk WLA in het spel is)

Cioa Johann

Optie 4. Olaf ; Warmteadvectie op de Atlantische oceaan,

Ciao Johann
Alpenweerman
AWM Moderator
2 februari 2011, 18:48 uur | Bericht #210533
Citaat van Love Snow, woensdag 2 februari 2011, 18:29 uur SSW ofzoiets dat de temp op hoogte zeer snel oploopt en er een blokkade komt ...

//
//

Het fenomeen van SW of SSW (sudden stratospheric warming) treedt met voorkeur op in de tweede helft van de winter wanneer warme sub-tropische lucht de bovenste troposfeer en (onderste) stratosfeer binnendringt. Gevolg hiervan kan zijn (hoeft niet overigens) dat de PV afzwakt of van positie verandert. En dan zijn we weer terug bij optie 1 van Tyshane. Aangezien dat nu (nog) niet aan de orde is kan dit ook niet het antwoord op de vraag zijn.

Optie 4. Olaf ; Warmteadvectie op de Atlantische oceaan,
Optie 5 LoveSnow; SSW, sudden stratospheric warming, verplaatsing koude pool

Ciao Johann | Gewijzigd: 2 februari 2011, 18:51 uur, door Alpenweerman
Alpenweerman
AWM Moderator
2 februari 2011, 18:50 uur | Bericht #210536
Citaat van Love Snow, woensdag 2 februari 2011, 18:33 uur Bedankt ik ging het niet corrigeren
Ik doe er nog een gok bij het verplaatsten van de polar vortex richting Canada
Misschien is de motor van een WC Koude bovenluchten boven de warme oceaan ?
Al 3 antwoorden

//Misschien is de motor van een WC Koude bovenluchten boven de warme oceaan ?//

Dit laatste is zeker het geval !
Maar waarom stopt die motor dan weer ???

Ciao Johann

2 februari 2011, 18:54 uur | Bericht #210538
komt er nog een stukje winter? (met wat sneeuw?)
Mvg,Gilles ( Izegem - West vlaanderen )
Henri_1
Lid
2 februari 2011, 18:58 uur | Bericht #210540
Johann wat speel jij een vervelend spelletje zeg! (ik hou niet van raadseltjes als ik ze niet kan oplossen )

Nou omdat de lucht boven de oceaan opwarmt ?!

Ik doe een gokje... de lucht op hoogte boven de oceaan warmt op waardoor minder depressies gevormd worden waardoor er makkelijker blokkades ontstaan en de straalstroom afzwakt

Ik ga nu gaan voetballen hopelijk kom ik het antwoord na de training te weten
Rutte31
Lid
2 februari 2011, 19:04 uur | Bericht #210543
Citaat van Johann, woensdag 2 februari 2011, 17:34 uur Yeah, gaat de goede richting op....
Maar de vraag blijft; welke mechanismen zitten daarachter of anders gevraagd, waarom gaat dan de jetstream meanderen ???

Heeft dat niet simpelweg te maken met drukstijgingen boven het continent? Iets wat ik namelijk al herhaaldelijk in diverse runs terug zag.
Alpenweerman
AWM Moderator
2 februari 2011, 19:06 uur | Bericht #210544
Citaat van Love Snow, woensdag 2 februari 2011, 18:58 uur Johann wat speel jij een vervelend spelletje zeg! (ik hou niet van raadseltjes als ik ze niet kan oplossen )
Nou omdat de lucht boven de oceaan opwarmt ?!
Ik doe een gokje... de lucht op hoogte boven de oceaan warmt op waardoor minder depressies gevormd worden waardoor er makkelijker blokkades ontstaan en de straalstroom afzwakt
Ik ga nu gaan voetballen hopelijk kom ik het antwoord na de training te weten

Beetje nadenken en googlen kan geen kwaad !
Je antwoord (gokje) is overigens niet relevant mbt de vraagstelling ....

Vraag me af of dit "spelletje" niet "of-topic" is en misschien moet verhuizen naar een ander topic.
(nog nix van Jan gehoord)

Ciao Johann

Alpenweerman
AWM Moderator
2 februari 2011, 19:08 uur | Bericht #210546
Citaat van Marcel32, woensdag 2 februari 2011, 19:04 uur Heeft dat niet simpelweg te maken met drukstijgingen boven het continent? Iets wat ik namelijk al herhaaldelijk in diverse runs terug zag.

Hoe bedoel je dit; welke drukstijgingen en waar precies ?

Ciao Johann

marsel
Lid
2 februari 2011, 19:10 uur | Bericht #210547
Ik zit deze discussie vwb WC's net even door te lezen. Wat mij niet duidelijk is Johan, ben jij zelf in staat het antwoord te geven? Of was dit een vraag die van jou uit kwam (wat overigens een leuke is ) zonder dat je zelf het antwoord weet en wij het antwoord moeten verzinnen?

EDIT: Inmiddels duidelijk Johan . Succes met je verhaal . | Gewijzigd: 2 februari 2011, 20:15 uur, door marsel
Terug naar boven
4 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 4 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.879 topics, welke bij elkaar 448.472 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.605 leden.
Het nieuwste lid is Gympie24.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
4 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 215 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 215, lezen 12 mensen het topic "Voorlopige onweerskansen 4, 5 en 6 juni".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden