De straalstroom (ligging ervan geeft positie voor Hoogs/Laags)
//
In het verlengde daarvan een leuke vraag voor het forum; blink.gif
Wat moet er gebeuren opdat de zonalisering (westcirculatie) een halt wordt wordt toegeroepen of anders gezegd, welke processen in de atmosfeer kunnen het patroon van de zonalisering doen stoppen en een overgang inluiden naar meridionale of zelfs retrograde hoogtestroming (noord-noordoost) ?!
//
Heeft er inderdaad ook mee te maken zoals ook Tyshane al opmerkte.
Maar de vraag is; waarom gaat de jet slingeren, wat vervolgens natuurlijk ook van invloed is op de ligging (toppen en dalen)....
Optie 1. Tyshane; afzwakkende PV
Optie 2. Tyshane; meanderende Jetstream
Optie 3. dfromdwgn;ligging (verloop) jetstream
Ciao Johann | Gewijzigd: 2 februari 2011, 17:45 uur, door Alpenweerman
De golfstroom zal ongetwijfeld invloed hebben op de atmosfeer.
Toch zien we dat de stroming in atmosfeer bij een gelijk blijvende golfstroom continu verandert.
Waarom ontstaat dan bv. een sterke WC zoals nu en daarbij meteen onze vraag, welk mechanisme doet dit weer stoppen.
Wie ?
Ciao Johann | Gewijzigd: 2 februari 2011, 17:57 uur, door Alpenweerman
Toch zien we dat de stroming in atmosfeer bij een gelijk blijvende golfstroom continu verandert.
Waarom ontstaat dan bv. een sterke WC zoals nu en daarbij meteen onze vraag, welk mechanisme doet dit weer stoppen.
Ah, ok, ik weet het verder niet. I'll give up... Ben wel benieuwd naar het antwoord hoor. Wel boeiend!
Nu al opgeven ....?
Antwoord volgt later....
Ciao Johann
Antwoord volgt later....
Ciao Johann
Warmteadvectie op de Atlantische oceaan, maar dat is geloof ik al genoemd
En het terugtrekken van het Azoren hoog, zodat de straalstroom af kan zakken (en niet je broek ) | Gewijzigd: 2 februari 2011, 18:23 uur, door stratocumulus
Ciao Johann
SW ofzoiets dat de temp op hoogte zeer snel oploopt en er een blokkade komt ...
Bedankt ik ging het niet corrigeren
Ik doe er nog een gok bij het verplaatsten van de polar vortex richting Canada
Misschien is de motor van een WC Koude bovenluchten boven de warme oceaan ?
Al 3 antwoorden
En het terugtrekken van het Azoren hoog, zodat de straalstroom af kan zakken (en niet je broek )
//
//
Wat moet er gebeuren opdat de zonalisering (westcirculatie) een halt wordt wordt toegeroepen of anders gezegd, welke processen in de atmosfeer kunnen het patroon van de zonalisering doen stoppen en een overgang inluiden naar meridionale of zelfs retrograde hoogtestroming (noord-noordoost) ?!
//
Nog niet genoemd hoor en al aardig warm.....
WLA is nodig voor oa. het omstaan van de hoogterug en uiteindelijk de vorming van een blokkadehoog.
Maar ook daarmee is de vraag nog niet beantwoord, anders gezegd;
Waarom zien we nu bij een sterke jetstream met diverse depressie en randstoringen geen WLA met vorming van een blokkade (terwijl er natuurlijk wel degelijk WLA in het spel is)
Cioa Johann
Optie 4. Olaf ; Warmteadvectie op de Atlantische oceaan,
Ciao Johann
//
//
Het fenomeen van SW of SSW (sudden stratospheric warming) treedt met voorkeur op in de tweede helft van de winter wanneer warme sub-tropische lucht de bovenste troposfeer en (onderste) stratosfeer binnendringt. Gevolg hiervan kan zijn (hoeft niet overigens) dat de PV afzwakt of van positie verandert. En dan zijn we weer terug bij optie 1 van Tyshane. Aangezien dat nu (nog) niet aan de orde is kan dit ook niet het antwoord op de vraag zijn.
Optie 4. Olaf ; Warmteadvectie op de Atlantische oceaan,
Optie 5 LoveSnow; SSW, sudden stratospheric warming, verplaatsing koude pool
Ciao Johann | Gewijzigd: 2 februari 2011, 18:51 uur, door Alpenweerman
Ik doe er nog een gok bij het verplaatsten van de polar vortex richting Canada
Misschien is de motor van een WC Koude bovenluchten boven de warme oceaan ?
Al 3 antwoorden
//Misschien is de motor van een WC Koude bovenluchten boven de warme oceaan ?//
Dit laatste is zeker het geval !
Maar waarom stopt die motor dan weer ???
Ciao Johann
Nou omdat de lucht boven de oceaan opwarmt ?!
Ik doe een gokje... de lucht op hoogte boven de oceaan warmt op waardoor minder depressies gevormd worden waardoor er makkelijker blokkades ontstaan en de straalstroom afzwakt
Ik ga nu gaan voetballen hopelijk kom ik het antwoord na de training te weten
Maar de vraag blijft; welke mechanismen zitten daarachter of anders gevraagd, waarom gaat dan de jetstream meanderen ???
Heeft dat niet simpelweg te maken met drukstijgingen boven het continent? Iets wat ik namelijk al herhaaldelijk in diverse runs terug zag.
Nou omdat de lucht boven de oceaan opwarmt ?!
Ik doe een gokje... de lucht op hoogte boven de oceaan warmt op waardoor minder depressies gevormd worden waardoor er makkelijker blokkades ontstaan en de straalstroom afzwakt
Ik ga nu gaan voetballen hopelijk kom ik het antwoord na de training te weten
Beetje nadenken en googlen kan geen kwaad !
Je antwoord (gokje) is overigens niet relevant mbt de vraagstelling ....
Vraag me af of dit "spelletje" niet "of-topic" is en misschien moet verhuizen naar een ander topic.
(nog nix van Jan gehoord)
Ciao Johann
Hoe bedoel je dit; welke drukstijgingen en waar precies ?
Ciao Johann
EDIT: Inmiddels duidelijk Johan . Succes met je verhaal . | Gewijzigd: 2 februari 2011, 20:15 uur, door marsel