Eigenlijk is het iets minder om precies te zijn is 1feet 30.48cm!
Dank jullie beiden.
Dus volgens de 1e link zouden dat golven van meer dan 10 meter hoog kunnen worden?
Ben ik blij dat ik niet op zee werk.
Weather Services International say Milder Mid-Winter Period, But More Extreme Cold Likely Late. We expect a return to more severe and widespread below-normal temperatures across much of Europe, lasting well into spring. At some point later in February or early March, we do expect a return to more strongly negative NAO conditions as the La Nina event weakens and tropical Pacific convection begins to play a bigger role.†The biggest uncertainty for the February forecast is that the strong negative NAO pattern will return more quickly than we currently expect. We are monitoring these developments daily going forward, and will be sending out alerts if we see any signs of the colder negative NAO pattern re-emergingâ€Â
Ligt eraan waar je naartoe gaat, oostenrijk (Salzburgerland en oost-Tirol) zijn oke momenteel. Hogere pistes zwitserland en Frankrijk ook redelijk, maar veel minder sneeuw dan gemiddeld. Vooruitzichten voorspellen niet veel goeds. Ik heb alle weersite's voor de alpen doorgenomen en er staat GEEN sneeuw te verwachten de komende anderhalve week. Ballen dus voor de off-piste/poedersneeuwliefhebbers....... naast http://alpenweer.blogspot.com/ zou je ook www.snow-forecast.com kunnen proberen.
De strakke zonale westcirculatie, die zich de komende dagen ook over het Noordzeegebied ontfermt, lijkt vanaf medio volgende week alweer sterk te gaan meanderen (kronkelen). Na dinsdag dijt een hoogterug boven het Europese vasteland naar het noorden uit. Daardoor voltrekt zich boven omgeving een overgang naar een droger en rustiger weertype. Doordat de as van het systeem zich ten oosten van ons land gaat ophouden, gaat de wind bij ons uit het zuiden tot zuidoosten waaien. Afhankelijk van waar de lucht wegkomt blijft het kwik of op hoog niveau (aanhoudend zacht) of loopt de temperatuur vooral ’s nachts enkele graden terug (afgekoelde vastelandslucht). Wanneer de luchtmassa relatief droog is neemt de dagelijkse gang toe. De zon kan naar half februari toe al een bescheiden bijdrage leveren.
Vanaf komende vrijdag tot en met zondag is het echter zacht en winderig en met name vrijdag en waarschijnlijk ook zondag regent het enige tijd.
Jazeker.
Zoals ik al eerder schreef is de WC vermoedelijk geen lang leven beschoren. Welnu, dit word door de modellen sinds een paar dagen meer en meer bevestigd. Grote vraag wordt inderdaad hoe het precies voor Europa zal gaan uitpakken oftewel waar precies gaat de blokkade zich positioneren. Kijkende naar de stromingspatronen en dan met name ook de stromingspatronen hogerop in de troposfeer dan blijf ik erbij dat we binnen niet al te lange tijd een overgang zullen gaan krijgen naar koud winters weer (DD).
In het verlengde daarvan een leuke vraag voor het forum;
Wat moet er gebeuren opdat de zonalisering (westcirculatie) een halt wordt wordt toegeroepen of anders gezegd, welke processen in de atmosfeer kunnen het patroon van de zonalisering doen stoppen en een overgang inluiden naar meridionale of zelfs retrograde hoogtestroming (noord-noordoost) ?!
Ciao Johann | Gewijzigd: 2 februari 2011, 17:00 uur, door Alpenweerman
Ciao Johann
Misschien een in kracht afzwakkende Polar Vortex? Zodat de kou zuidwaarts afzakt en er koude 'uitstulpingen' ontstaan. | Gewijzigd: 2 februari 2011, 17:18 uur, door Tyshane
| Gewijzigd: 2 februari 2011, 17:17 uur, door pakkie
Zoals ik al eerder schreef is de WC vermoedelijk geen lang leven beschoren. Welnu, dit word door de modellen sinds een paar dagen meer en meer bevestigt. Grote vraag wordt inderdaad hoe het precies voor Europa zal gaan uitpakken oftewel waar precies gaat de blokkade zich positioneren. Kijkende naar de stromingspatronen en dan met name ook de stromingspatronen hogerop in de troposfeer dan blijf ik erbij dat we binnen niet al te lange tijd een overgang zullen gaan krijgen naar koud winters weer (DD).
In het verlengde daarvan een leuke vraag voor het forum;
Wat moet er gebeuren opdat de zonalisering (westcirculatie) een halt wordt wordt toegeroepen of anders gezegd, welke processen in de atmosfeer kunnen het patroon van de zonalisering doen stoppen en een overgang inluiden naar meridionale of zelfs retrograde hoogtestroming (noord-noordoost) ?!
Ciao Johann
Hartelijk dank Johann, dat was idd een paar dagen geleden en nog voor de zichtbaarheid in de pluim aan. Maw, je zag het dus weer eerder dan de modellen. Petje af hoor! Vandaar dat ik me ook afvroeg hoe je er nu over denkt.
Op de vraag voor het forum, reikt mijn weerkennis helaas nog niet voldoende voor (ben ik bang ). Dat laat ik dus graag aan de andere weerfanaten over.
Ciao Johann
Ik zeg antwoord C
Yep, algemeen zou een afzwakkende PV er toe kunnen bijdragen dat we een neg NAO krijgen en dus de motor achter een sterke WC op een lager pitje gaat draaien met inderdaad grotere kansen op meridionale stromingspatronen (inderdaad, "uitstulpingen" aan de randen van de vortex). De WC kan echter ook bij een sterk ontwikkelde PV tot liggen komen, er moeten dus ook nog andere mechanismen zijn, anders zou de WC weken of zelfs maanden kunnen aanhouden nietwaar ???
Ciao Johann
Optie 1. Tyshane; afzwakkende PV | Gewijzigd: 2 februari 2011, 17:26 uur, door Alpenweerman
Ciao Johann
Optie 1. Tyshane; afzwakkende PV
Ah ok, nou in combinatie met de jetstream dan? Die dus ook kan meanderen en zo de stromingspatronen beïnvloed.
Yeah, gaat de goede richting op....
Maar de vraag blijft; welke mechanismen zitten daarachter of anders gevraagd, waarom gaat dan de jetstream meanderen ???
Optie 2. Tyshane; meanderende Jetstream
Maar de vraag blijft; welke mechanismen zitten daarachter of anders gevraagd, waarom gaat dan de jetstream meanderen ???
Optie 2. Tyshane; meanderende Jetstream
Ah so, dan komen we uit bij de golfstroom denk ik zo...