klinkt allemaal beter voor de winterliefhebbers.
maar denk jij zelf dat de winter terugkomt? persoonlijk zeg ik van niet. (en hoop van niet)
weather without storms is no weather at all.
Nu al lekker "fris" op sommige plekken | Gewijzigd: 30 januari 2011, 22:58 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Wat is zo magisch aan de pluim.. bedoel hij geeft wat temperaturen aan enzo.. maar er is veel meer waarmee je een veel duidelijker beeld kan krijgen van wat het weer nou daadwerkelijk gaat doen.
Men kijkt volgens mij met name naar de temperatuur-pluim en ziet dat als DE leidraad terwijl ik persoonlijk eigenlijk weinig tot geen waarde hecht aan de pluim.. Het enige wat leuk eraan is, is waar de meeste leden uithangen.. maar voor de rest..het is een kleine indicator en dan ook nog niet eens voor langer dan 7 dagen en dan neem ik het al ruim..
Misschien is het onwetendheid of zo.. so dont get me wrong.. maar pak er eens een sooi kaarten bij en je zal zien dat je ondanks dat je een (anti) winter pluim ziet ineens een heel ander beeld zal krijgen..
Mocht je niet weten hoe.. PB mag altijd..
phoe zit de 18:00 run te volgen ( komt nu binnen) maar die op de storm na die wel kicke is hmmm zeg maar boven nul... ruim boven nul...( en het leuke is hier kun je dus ook zien waarom en niet alleen een pluimpje.. ) | Gewijzigd: 30 januari 2011, 23:32 uur, door Callie-P
kijk voor de gein ook eens naar de drukgebieden boven Europa hoe dat verschilt per run..
Op de kaart hieronder zie je dat glijbaan voor depressies die vanaf de Atlantic komen is geopend..
p.s. net even de hele run doorgespit.. zoals jullie weten hebben we mogelijk komend weekend een stormpje.. maar er verschijnt er nu ook eentje ( ja een tweede !) op 12 februari op de kaarten...
Volgens mij gaat februari waterkoud nat en zeer winderig worden.. | Gewijzigd: 30 januari 2011, 23:48 uur, door Callie-P
Zoveel hoeft er niet te gebeuren, hij moet gewoon dalen en als ik zo kijk doet hij dat ook wel aan het einde. Alhoewel dat wel te ver is om naar te kijken.
Ik vindt het jammer om altijd in jouw berichten de anti winter 'sfeer' te lezen. Reëel moeten we zeker blijven maar om nou bij elke graad die boven nul is te roepen dat winter voorbij is en lente begint...
Ik ben ook niet dol op dit kwakkelweer of de kou, maar vindt een wit Nederland wel prachtig en zou dat nog wel een keer willen zien. En als wij in maar lekker de 20+ in gaan ben ik ook blij hoor. Dan hoor je mij ook niet klagen en bij elke daling roepen, het gaat vriezen!
Ben trouwens wel benieuwd of we nog een voorjaars storm krijgen. Die storm waar op youtube over gerept werdt is niet veel van terug te vinden in de kaarten, benieuwd of we in feb of maart een storm over zien komen...
kijk voor de gein ook eens naar de drukgebieden boven Europa hoe dat verschilt per run..
Op de kaart hieronder zie je dat glijbaan voor depressies die vanaf de Atlantic komen is geopend..
p.s. net even de hele run doorgespit.. zoals jullie weten hebben we mogelijk komend weekend een stormpje.. maar er verschijnt er nu ook eentje ( ja een tweede !) op 12 februari op de kaarten...
Volgens mij gaat februari waterkoud nat en zeer winderig worden..
Dus.... Zoals de meesten hier inmiddels al weten, heeft het geen enkele zin verder dan 3 a 4 dagen te kijken, niet naar de pluim en niet naar de bijbehorende kaarten, tenzij je het leuk vind het telkens weer met elkaar eens te zijn dat je er eigenlijk niets aan hebt, na er eerst weer drie dagen over gesteggeld te hebben. Misschien moet dat wel hoor, anders wordt het hier zo stil... Leuk dat je na die conclusie vermeld dat er een 2e storm op de kaarten staat, op.....de 12e febr.! Ach, over 13 dagen? Ook bij de volgende run weer foetsie?
Denk ook niet dat de zonalisering van de komende dagen een lang leven is beschoren en we binnen niet al te lange tijd weer terugvallen in het oude vertrouwde blokkeringspatroon. Het zal dan weer gaan afhangen van waar de hoogterug en hoogtetrog zich zal gaan positioneren. Niet gek opkijken als we dus vrij snel weer in de kou belanden !
Ciao Johann
Ik vind het juist prachtig om te zien wat voor scenario's er allemaal te voorschijn getoverd worden op de kaarten. Dat geeft juist aanleiding tot bespreken, en dat maakt het wat mij betreft juist zo fascinerend.
geen idee.. daarom zeg ik kijk naar de kaarten en dan kan je zelf een inschatting maken of iets "foetsie"is bij de volgende run.. In dit geval denk ik namelijk van niet als je kijkt wat er zich op de kaarten afspeelt.. hogedruk Azoren, lagedruk die vanaf de Atlantic komt.
De depressies die ik de laatste 1 1/2 maand zie zijn zeer actief en met deze kennis en wat er zich op dit moment op de kaarten afspeelt denk ik dat er een grote kans bestaat dat die storm blijft of dat het op zijn minst zeer winderig blijft ook na de (mogelijke) storm rond 7 februari.
( overigens verwees ik met de 7 dagen naar de pluim niet naar de kaarten, al heb je gelijk zelfs als je de kaarten pakt is de kans dat het uitkomt na 7 dagen niet bijzonder groot maar je kan daaruit wel een realistischere en meer onderbouwde trend halen dan alleen uit de pluim en dat is wat ik bedoelde .)
Met februari op de kalender gaat het roer om. Tussen een omvangrijke, diepe IJslanddepressie en een zich over Zuid-Europa uitbreidend Azorenhoog gaat de westcirculatie op volle toeren draaien. Dat betekent periodiek regen, soms veel wind (met name vrijdag en zaterdag) en hoge temperaturen. Tijdens het eerste weekeinde van februari stijgt het kwik naar waarden boven 10 graden.
Synoptische ontwikkeling:
Een frontaal systeem verlaat woensdag ons land en wordt woensdag
overdag gevolgd door een mobiele rug. Daarna trekt een diepe depressie
(woensdag 951 hPa) richting IJsland. De sturende kern trekt daarna
langzaam richting de Noorse Zee. Tezamen met hoge druk boven het zuiden
van Europa komt er een in kracht toenemende west tot zuidwestelijke
stroming te staan, waarmee aanmerkelijk zachtere lucht wordt aangevoerd.
Donderdag passeert hierin een storing en ook de dagen daarna trekken
storingen langs het polaire front over het Noordzeegebied. Na het zondag
6 februari bouwt zich boven centraal Europa een hoog op, dat vervolgens
langzaam naar het oosten trekt.
Modelbeoordeling en onzekerheden:
De onzekerheden hebben vooral betrekking op de ontwikkelingen na zondag
6 februari. Ongeveer 70-80% van de leden geeft toch een min of meer
meanderende west tot zuidwestelijke stroming met aanhoudend zacht weer
en af en toe wat regen. De rest geeft toch een indicatie voor droger en
rustiger hogedrukweer met lagere temperaturen,zoals de operationele
uitvoer aangeeft, mogelijk resulterend in een blokkade. Doorgaans laat
de overgang van een westelijke stroming naar een geblokkeerde situatie