Ik begrijp wel een beetje wat je bedoelt met je eerdere reactie aangaande dat stukje van iemand zonder bronnen en overwegingen. Maar met je reactie scheer je meerderen over 1 kam denk ik. En dat kan reacties oproepen.
Lange termijn voorspellingen, of verwachtingen dus zijn juist wel leuk om van te voren te maken en dan te kijken of het uitkomt. Een ieder die zich met weerkunde een beetje bezig houdt, weet heus wel dat een lange-termijn-verwachting geen 100 % kans van uitkomst heeft en dat het zo niet werkt.
Desalniettemin is het wel leuk om daar met zijn allen over te discussiëren en het te volgen zo op het forum.
Kan me ook voorstellen dat het veel werk is..
Groet
Hoi Pressna, veel is te halen uit de isobaren en de posities van de drukgebieden (hoog en laag). Rondom een hogedrukgebied draait de lucht met de klok mee en bij een lagedrukgebied tegen de klok in. Als je dus de isobaren volgt die over ons land liggen zie je dat je deze kunt herlijden tot een combinatie van het hogedrukgebied boven scandinavie en het lage drukgebied boven de zwarte zee. Dit betekent dat de stromingsrichting uit het oosten is. Oostenwind betekent een aanvoer van koude lucht en dus een winterse setting.
Vervolgens kun je zien dat de isobaren niet heel dicht op elkaar liggen dus zal er niet al te veel wind zijn. Er is dus wel sprake van een klein beetje 'transportkou', maar niet zo heftig als we half december hadden met temperaturen overdag van -8. Ik verwacht als ik alleen naar het kaartje kijk, in de nachten matige vorst en overdag rond 0. In de werkelijkheid kan dit natuurlijk nog anders uitvallen door een eventueel sneeuwdek uit de streken waar de wind vandaan komt, waardoor de aangevoerde lucht nog wat kouder uit kan vallen of eventuele bewolking waardoor uitstraling juist beperkt wordt.
Groet,
Hans
P.S. Een hogedrukgebied boven scandinavie staat bijna altijd garant voor een continentale setting (in de winter dus koud), een lagedruk gebied ten zuidoosten van ons (regio griekenland etc) versterkt dit normaliter.
Kan me ook voorstellen dat het veel werk is..
Groet
ik zeg altijd als je dingen wilt leren kun je ook eens kijken op de site van Johan... die heeft een fantastische lijst met kernwoorden en een zeer duidelijke uitleg.
http://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/home | Gewijzigd: 26 januari 2011, 10:43 uur, door Callie-P
Groet,
Hans
P.S. Een hogedrukgebied boven scandinavie staat bijna altijd garant voor een continentale setting (in de winter dus koud), een lagedruk gebied ten zuidoosten van ons (regio griekenland etc) versterkt dit normaliter.
Beste Hans en Calliep;
Bedankt voor jullie reacties!
Kan ik weer verder mee!
Groet Rik
| Gewijzigd: 26 januari 2011, 10:53 uur, door pressna
Artikel verder lezen in het nieuwsgedeelte
maar mijn weerstation laat al vanaf gisteren avond sneeuwval zien!!??
neem aan dat dat niet gaat gebeuren
maar toch nieuwschierig of dat bij meedere mensen is
In Enschede hebben we net wel natte sneeuw gehad, dus wat dat betreft ...
enschede ligt toch wel een stukje uit de buurt dus kan veel verschil inzitten
tussen daar en hier
benieuwd of het uit komt in ieder geval hahaha
maar neem aan van niet
Let nou niet op die kleurtjes die zo lekker afleiden,verder dan 3 á 5 dagen vooruit hebben oper en control net zoveel gelijk als willekeurig welk groen lijntje....
en dat zijn er totaal 51. | Gewijzigd: 26 januari 2011, 12:01 uur, door erik
maar mijn weerstation laat al vanaf gisteren avond sneeuwval zien!!??
neem aan dat dat niet gaat gebeuren
maar toch nieuwschierig of dat bij meedere mensen is
Je weerstation zal gisterenavond al temperatuur beneden 0 aangegeven hebben. Om 20u dook de temp in Eindhoven onder 0. Zie http://www.buienradar.nl/weergrafiek.aspx?...sie=in%20graden.
(Door luchtdruk te kiezen en de tijd in te stellen kan je ook naar het verloop daarvan sinds gisterenavond kijken. Wel uitkijken, want tijdens de verandering van de keuze schiet hij dikwijls terug naar De Bilt.)
Dat in combinatie met de dalende luchtdruk die jouw weerstation waarnam laat 'sneeuwval' als indicatie zien. Het is slechts die combinatie en heeft niets uitstaande met de werkelijke situatie. De zon zou zelfs de gehele dag kunnen blijven schijnen.
(Door luchtdruk te kiezen en de tijd in te stellen kan je ook naar het verloop daarvan sinds gisterenavond kijken. Wel uitkijken, want tijdens de verandering van de keuze schiet hij dikwijls terug naar De Bilt.)
Dat in combinatie met de dalende luchtdruk die jouw weerstation waarnam laat 'sneeuwval' als indicatie zien. Het is slechts die combinatie en heeft niets uitstaande met de werkelijke situatie. De zon zou zelfs de gehele dag kunnen blijven schijnen.
okay thnx voor de duidelijk uitleg
en inderdaad heeft gevroren gisteren avond, want moest de ruiten krabben om 2300
toen ik naar huis ging van het werk
en dat zijn er totaal 51.
Hoe vaak ga je dit nog herhalen? Misschien een idee om het als 'handtekening' bij je username te zetten?
en dat zijn er totaal 51.
Ik denk dat serge dat ook best wel weet. Wel grappig met je kleurtjes....Als het nu nog niet duidelijk (gekleurd) is.
Ik heb auto maar gestart, de verwarming maar op de hoogste stand gezet en de ventilator op max.
Toen bleven de ruiten ijsvrij, komt dit door de hoge luchtvochtigheid?
en dat zijn er totaal 51.
ja dat weet ik wel, maar vond het gewoon leuk om te melden,... herr erik
KUCH KUCH even een betere site gepakt
Edit Jan: Link aangepast
Eerst auto kans geven om verwarming op te warmen door blower laag / uit te zetten. Nee duurt NIETS langer dan jouw oplossing zelfs korter en is beter voor auto en raampje.
Niet als je airco hebt.
als me vader hem op airco zet is het raam binnen 20 sec schoon.
En op gewone ventilatie duurt het soms wel een paar min.