De winter zal niet binnen komen ,wel aankloppen!
hmm wat ik deze winter vooral heb gemerkt dat het voor een groot deel van Nederland geen **** uitmaakt hoe koud het is in Duitsland. We zitten constant in de battlezone of we zitten midden in het Hoog waardoor de koude die in Duitsland soms in alle hevigheid is losgebarsten Nederland niet of nauwelijks bereikt. Het heeft natuurlijk alles te maken met dat Hogedruk gebied boven Ireland.
Zoals ook Jan al geschreven heeft gaat dit hogedruk gebied aan de wandel.. het lijkt even een plaspauze te nemen boven Denemarken waardoor de wind bij ons direct uit de oosthoek komt met als gevolg temperatuur dalingen.
In de 12h run van GFS zag ik overigens dat de kou 1 dagje is opgeschoven en nu op de donderdag begint. Een kenmerk van een hogedrukgebied is dat het vaak geen neerslag mee neemt.. maar eerder koude droge lucht. Zo ook deze Donderdag. GFS verwacht bij de wissel van de wacht om 0:00 van woensdag richting donderdag wat neerslag in de kust maar verder een droge dag.
Wat er dus in de vroege ochtend valt zou in de vorm van sneeuw kunnen gaan echter ik heb zelf mijn twijfels erbij aangezien de temperaturen met name in het westen net boven nul blijven. Daarnaast werkt 850hPa ook niet echt mee dus een sneeuwdek deze week zie ik niet gebeuren..
Wat er wel gebeurt is dat het wat gaat vriezen.. mogelijk dat we donderdag en vrijdag overdag in het oosten/noorden zo rond het vriespunt dansen en 's nachts zal de temperatuur onder nul duiken waarbij het in het oosten wel eens matig zou kunnen vriezen.
Op de iets langere termijn lijkt de vorst door te zetten in de nacht. D.w.z overdag boven nul en in de nacht onder nul.
Wat er eigenlijk na de 31ste gebeuren gaat is echt niet te zeggen.. zoals de kaarten nu zijn kunnen we door gaan met winteren zoals ik net beschreef of we gaan een WC in ..alles kan...
Ik denk persoonlijk dat we na dit weekend een duidelijkere richting gaan krijgen waar we heen zullen gaan.. maar nu kan het echt alle kanten op.. en zeker ook de goede (voor elke weerliefhebber hier ( Lente en Winter)!)
p.s. volgens mij wordt het een mooi weekendje met heerlijk zonnig winterweer... | Gewijzigd: 24 januari 2011, 20:52 uur, door Callie-P
p.s. volgens mij wordt het een mooi weekendje met heerlijk zonnig winterweer...
Eensch enneh,wie heeft die donderbui boven A`dam rond 20.40 meegemaakt???
hmm Piers Corbyn voorspelde in 2007 ook de moeder der stormen.. misschien in een glas maar de storm kwam niet...
edit: darn rode stipjes zijn blur.. maar dat is dus de bliksem..
edit 2 : kaartje vervangen voor nieuwe.. stipjes nog steeds *** maar kijk eens naar de stippen boven het waddengebied (duits) | Gewijzigd: 24 januari 2011, 21:19 uur, door Callie-P
edit: darn rode stipjes zijn blur.. maar dat is dus de bliksem..
edit 2 : kaartje vervangen voor nieuwe.. stipjes nog steeds *** maar kijk eens naar de stippen boven het waddengebied (duits)
En als je buienradar moet geloven waren het allemaal CC's... maar wat een lekker winters vooruitzicht deze week. Hoop wel dat het wat langer standhoud en dat het geen winterprik wordt
Zat is even naar wat kaarten met betrekking op woendag te kijken, maar klopt het Jan dat we deze dag in zeeland wel is een harde woei kunnen verwachten? | Gewijzigd: 24 januari 2011, 21:50 uur, door Serge
mijn oordeel is dat het koud gaat worden, maar we hebben al een hoop runs gezien, dus we hopen maar dat hij morgen ochtend weer zo positief is voor ons schaats liefhebbers
Kun jij (of iemand anders) mij vertellen wat hier zo mooi aan is?
Ik (als leek) koppel hier namelijk een zuid-westelijke wind aan, maar dat zal ik dan wel mis hebben?