sinds jou (uitstekende) uitleg over het weer op grote hoogte kijk ik daar af en toe naar. Op 30 hPa gaat de komende tijd wat veranderen. De koude komt boven Noordwest Europa te liggen. Op dit moment veel meer recht boven de pool. Daarnaast oplopende temperaturen boven oost Rusland en West Canada. Wat zou dit voor invloed kunnen hebben op het weer bij ons? | Gewijzigd: 24 januari 2011, 14:49 uur, door Tehawe
of dat nou kou is of die voorspelde amateur storm
nee februari word leuk
Laten we het hopen,laat de kou en sneeuw maar komen.
sinds jou (uitstekende) uitleg over het weer op grote hoogte kijk ik daar af en toe naar. Op 30 hPa gaat de komende tijd wat veranderen. De koude komt boven Noordwest Europa te liggen. Op dit moment veel meer recht boven de pool. Daarnaast oplopende temperaturen boven oost Rusland en West Canada. Wat zou dit voor invloed kunnen hebben op het weer bij ons?
Goed opgemerkt, de laatste dagen zien we op termijn een opwarming op 1 hPA en een mogelijk split op 100 hPA. Of de stratosfeer verder zal gaan opwarmen (SW) met afzwakking van de PV en of split is nog even afwachten. Lijkt er op maar hoeft niet perse. Ook de terugkoppeling naar de troposfeer en dus de uitwerkingen op het weer bij ons zijn nog niet duidelijk. Kom er later nog ff op terug (zit momenteel buiten op het balkon in de zon en beetje moeilijk schrijven (kaarten) etc. zo
Cioa Johann
Toch wel grote verschillen in de geschetste uitvoer van EC en GFS. Vanaf ongeveer de 30-ste laat EC een compact hoog ontstaan boven Schotland. Dit hoog lijkt zich dan later thv Scandinavië te gaan settelen.
GFS schetst rond de 30-ste een langgerekt hoog van ver boven de oceaan tot aan Ierland. Dit hoog wordt dan uiteindelijk naar het zuiden toe weggedrukt. Wellicht dat het nog hulp krijgt van z'n Russische grote broer om weerstand te bieden tegen de depressies uit het noorden.
In beide gevallen voldoende potentie voor winter. Het is een kwestie van timing.
Beste Tehawe (of iemand anders),
Kan iemand de EC kaartjes (luchtdruk) hier plaatsen ? GFS is natuurlijk algemeen beschikbaar, maar ik (en met mij mischien ook anderen) zou het leuk vinden om het verschil met EC te zien.
THX !
Kan iemand de EC kaartjes (luchtdruk) hier plaatsen ? GFS is natuurlijk algemeen beschikbaar, maar ik (en met mij mischien ook anderen) zou het leuk vinden om het verschil met EC te zien.
THX !
De EC run is hier te vinden: http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsecmeur.html
THX !
[/quote]
KLIK OP PLAATJE VOOR BEWEGEND BEELD
gfs
EC | Gewijzigd: 24 januari 2011, 17:29 uur, door jaapverheij
Nu maar hopen dat het kleine wintertje na zondag a.s gewoon blijft plakken.
Kan me vergissen maar zie eigenlijk eind volgende week geen ijsdagen meer op laatste gfs run. Zie er zelfs geen meer begin volgende week.
begrijp het ook niet
na het weekend gaat GFS zelfs weer terug naar vrij normale temperaturen. Totaal geen ijsdagen meer!
Bovendien probeer eens wat positief te zijn. ik zo en hoeveelheid azijn van dat ge pis van jullie dat ik wel en winkel kan beginnen.
Bovendien probeer eens wat positief te zijn. ik zo en hoeveelheid azijn van dat ge pis van jullie dat ik wel en winkel kan beginnen.
A- jij vergist je wel.
B- er wordt niks negatiefs gezegd.
C- begin maar een winkel.
D- heb het eens over het weer ipv over medegebruikers.
E- een computermodel doet precies wat hij moet met de ingegeven informatie dus hij weet het wel,dat dat niet precies is wat jij (blijkbaar) wilt is een ander verhaal.
En nu svp weer ontopic,ook ik dus.
Dus wel wakker blijven.