We hebben er lang op moeten wachten, maar eindelijk krijgen we, zoals het Europees model nu betaamd, weer te maken met een winterse setting. We moeten nu niet gelijk gaan denken aan -10 graden of lager, maar matige vorst in de nachten en mogelijk onder het vriespunt overdag (voor een groot deel van het land) is realistisch! Vanaf aankomende woensdag wordt het merkbaar kouder in Nederland en België. Aankomende woensdag zou er in het noordoosten van het land sneeuw kunnen gaan vallen, maar de hoeveelheden zullen beperkt blijven tot 1 centimeter, mogelijk lokaal 2 centimeter volgens de laatste berekeningen van het Amerikaans model GFS. Hieronder de temperatuur verwachting van het Europees model.
Februari is van oorsprong niet de koudste wintermaand, maar er worden geregeld wel de koudste temperaturen gemeten. De uitdrukking 'als de dagen lengen, gaan de nachten strengen' komt meestal vooral halverwege de maand tot uiting. In de periode van 11 tot 20 februari is met gemiddeld 2,5 graden in de Bilt kouder dan de laatste tien dagen van januari (3,6 graden) en de eerste tien dagen van februari (3,1 graden). De periode rond het midden van februari is vaak het koudst.
Dat februari koud kan zijn blijkt wel uit de gegevens die we tot onze beschikking hebben:
- In Uithuizermeeden daalde de temperatuur op 16 februari 1956 tot -26.8 graden (record februari)
- In 1929 en 1956 kwam de winter laat op gang. In dat 1956 was de maand met gemiddeld -6,4 graden in de Bilt de koudste van de 20e eeuw. Die ijskoude februari werd voorafgegaan door een zachte december en een normale januari.
- Op 23 februari 1956 daalde de temperatuur in Lelystad tot -20,7 graden, maar het record voor de laatste dagen van februari is van recenter datum: -21,5 graden op 23 februari 1986 in Joure.
Maar het opmerkelijkste was februari 1996: Op 9 februari 1996 daalde de temperatuur op de vliegbasis Twenthe tot -21,0 graden, de laagste temperatuur in Nederland van die winter. In Vlissingen werd het die nacht niet kouder dan -1,6 graden. Sinds de winter van 1985 was zo'n groot verschil van bijna 20 graden in ons land niet voorgekomen. Grote tegenstellingen in temperatuur komen met name in strenge winters vaker voor door plaatselijke verschillen in bewolking en de hoeveelheid sneeuw die op de grond ligt.
Kortom, om te zeggen dat de winter voorbij is, is wat te voorbarig. Mogelijk zit er voor de schaatsers nog wel het een en ander in. Het begin is goed want de vorst gaat deze keer niet gepaard met neerslag zoals de afgelopen keren.
| Gewijzigd: 24 januari 2011, 10:29 uur, door Basch
als je de kou zo lekker vind ga dan lekker paar baantjes trekken in de noordzee in je zwembroek.
Of buiten lekker picknikken bij -2 zonder jas he .
meesten mensen willen stevige kou maar zetten wel verwarming aan overdag.
wat heeft het dauwpunt voor een invloed op de temperaturen?? Of anders gezegd; wat doet of is het dauwpunt??
Hier een mooi stukje: http://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/dauwpunt
@Jan - Als ik naar de pluimen kijk zie ik bijna altijd een opmerkelijk veel grotere bandbreedte in de nacht tov overdag,heeft dat dan met uitstraling te maken of heeft het een andere reden?
Voorbeeld: a.s zondag overdag tussen +1 en +5,nachttemperatuur tussen -0,5 en -7
huh?.... heb ik iets verkeerd gezegd?
Citaat van Serge, maandag 24 januari 2011, 10:56 uur huh?.... heb ik iets verkeerd gezegd?
Serge, wat heb je nou gezegd man!
| Gewijzigd: 24 januari 2011, 11:06 uur, door Tyshane
Wat een raar bericht zeg
Ik zie toch een flink aantal ijsdagen op GFS, kan aan mij liggen
donderdag, vrijdag en zaterdag als ijsdagen. Alles valt en staat bij de trekrichting van het hoog. Hoop dat het wat noordelijker koerst en zich daar verder kan ontwikkelen.
Blijkbaar zeer moeilijk te voorspellen na zaterdag. Maar hopen dat ECMWF het bij het rechte eind heeft... zou graag nog een paar dagen willen schaatsen.
Oeps je hebt gelijk, 4 ijsdagen... Haalde EC en GFS door elkaar
Nou een ijs- cq schaatsperiode zou mooi zijn. Met een aantal ijsdagen erbij kan het wel eens hard gaan... spannend toch wel!