De Zon is tussen 13 en 22 december (2010) bestookt door een heleboel kleine kometen. In die dagen zag NASA’s SOHO-observatorium ongeveer 25 kometen. Normaal gesproken registreert SOHO slechts één komeet in tien dagen tijd. Sommige astronomen vermoeden dat dit een teken is, dat er een grote komeet op weg is naar de zon. Maar het kan mogelijk ook wat anders zijn. Het afgelopen jaar was een goed jaar voor SOHO, het zonne-observatorium, in het afgelopen jaar registreerde SOHO ongeveer 200 komeetinslagen. In 1997 zag SOHO er maar 69.
Waarom hebben astronomen een groot vermoeden dat een grote komeet op weg is naar de zon? Het is algemeen bekend dat kometen makkelijk splitsen wanneer ze dichterbij de zon komen. De kleine kometen zijn naar alle waarschijnlijk delen van een groter exemplaar, zegt David Levy, mede ontdekker van de beroemde Shoemaker-Levy 9 komeet die in 1994 insloeg op Jupiter. "Daarom verbaasd het hem ook niet als deze fragmenten een voorbode zal zijn van een grote komeet."
De enige manier om het mysterie op te lossen is, om het te blijven observeren. Als het aantal sungrazers toe gaat nemen dan staat ons, of onze nakomelingen misschien iets moois te wachten, maar het kan net zo goed nog wel duizenden tot miljoenen jaren duren voor een grote komeet een bezoekje brengt aan het zonnestelsel.
©onweer-online
Kans dat het gebeurt is nihil! Niet alleen is de kans dat een komeet ons al raakt zeer klein maar we hebben nog eens een natuurlijk schild genaamd Jupiter! Jupiter ligt net op de perfecte positie om kometen tegen te houden en de zwaartekracht van jupiter is nog eens heel groot waardoor zowat alle grote kometen worden verslonden door Jupiter en de kans dat wij geraakt worden echt verwaarloosbaar is. Kleine kometen kunnen natuurlijk wel de aarde raken maar die hebben weinig effect want die zijn als ze al tot de aarde geraken zeer klein.
Huhh..
Maar dit stuk gaat toch over de zon? Of ben ik nou gek?
Wat voor moois staat ons dan te wachten??? En mooi schouwspel o.i.d.???
Die kans is er inderdaad en met een beetje geluk, kun je het zien gebeuren met een eclips brilletje, dus dat je de komeet voor de zon langs ziet komen en eventueel een heel klein ontploffinkje maarja dan moet het hier niet nacht zijn.....
De zon op dit moment
http://sdo.gsfc.nasa.gov/
Pick of the Week for Jan. 14, 2011
Developing coronal holes
Two coronal holes that develop over several days stand out in this image and video clips of the Sun from SDO's AIA instrument (Jan. 9-12, 2010).
In the movie one dark coronal hole intensifies just above the Sun's equator and a second one appears lower down and to the left near the end of the clip.
Coronal holes are magnetically open areas from which high-speed solar wind streams out into space.
They appear darker in this wavelength (the extreme UV wavelength of 193 Angstroms) because there is just less of the material that is being imaged, in this case ionized iron.
When rotation carries a coronal holes past the Sun center, the solar wind stream begins to be aimed towards Earth where it can begin to generate aurorae on Earth, especially in the higher latitudes.
http://sdo.gsfc.nasa.gov/gallery/potw.php?v=item&id=37
Pick of the Week for Dec. 17, 2010
http://sdo.gsfc.nasa.gov/gallery/potw.php?v=item&id=35
Pick of the Week for Dec. 6, 2010
http://sdo.gsfc.nasa.gov/gallery/potw.php?v=item&id=33
Sundiving Comet Storm
Is dat bewegende onderin nou een andere planeet ofzo??
Ik vraag mij af waar dat schild was toen de 500km grote komeet insloeg die de dinosauriërs liet uitsterven
Dat is toch een normale zonneuitbarsting?
Zo'n komeet is in mijn ogen niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat. Zo groot zijn kometen niet hoor.
Zo'n komeet is in mijn ogen niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat. Zo groot zijn kometen niet hoor.
Een zonneuitbarsting kan ook als gevolg hebben dat er miljoenen doden vallen. Als alle elektrische installaties voor maanden of zelfs jaren lam liggen, als gevolg daarvan de voedselproductie stil valt.
Dat begrijp ik, maar dit topic gaat toch over kometen die op de zon vallen?
Die veroorzaken volgens mij geen zonnestormen. Zonnestormen hebben een oorzaak in het magnetisch veld van de atmosfeer van de zon.
Die veroorzaken volgens mij geen zonnestormen. Zonnestormen hebben een oorzaak in het magnetisch veld van de atmosfeer van de zon.
Inderdaad, maar de vraag is wat er gebeurd met een zonnevlek als er een komeet in terecht komt. Of dit een enorme zonnestorm kan produceren, maar natuurlijk, wat is de kans dat een komeet net op die plaats inslaat.