Nu eerst maar eens iets voor de baas doen
EC00 en GFS00 kiezen wel voor verschillende scenarios.
EC: ziet hoog naar centraal europa wegtrekken en daardoor ruimte voor polaire laagjes.
GFS: ziet hoog versterken en later kantelen naar scandihoog met beer-potentie.
Zie kaartjes in voorgaande posts van dfromdwgn & me
Als deze amateur het correct interpreteert, aanvullingen ed welkom | Gewijzigd: 21 januari 2011, 08:31 uur, door mosw
In het noorden plaatselijk IJZEL. Verder mist en lage bewolking.
Tijdens de afgelopen nacht heeft het onder een uitloper van een sterk Iers hoog (kerndruk 1041 hPa) weer eens op uitgebreide schaal gevroren. In het westen, waar het lange tijd grotendeels wolkenloos bleef, werd op de luchthaven Schiphol zowaar -4,6º gemeten. De Bilt registreerde met een bescheiden -3,8º zowaar de laagste temperatuur van deze maand. Vooral in een brede strook van Brabant naar Drenthe kwam plaatselijk (zeer) dichte, aanvriezende mist voor. Lokaal was het ook tamelijk glad.
Onder invloed van een zwak warmtefront is het vanochtend rond 7 uur gaan (mot)regenen in het Waddengebied. Bewolking en neerslag breiden zich zuidwaarts uit: in het noorden kan vanochtend ook wat motsneeuw vallen en is het lokaal zeer glad door IJZEL. Even na 8 uur maakte Wiendeld Visser vanuit Eelde gewag van straten die in ijsbanen veranderden. De dichte mist in de rest van het land trekt langzaam op vandaag. De middagtemperaturen komen in de kustgebieden uit op 6 graden, in het zuidoosten stokt het kwik op 2 graden. De wind krimpt naar noordwest tot west en wordt matig van sterkte.
De komende nacht verloopt overwegend bewolkt met plaatselijk een weinig (mot)regen. De temperatuur zakt naar waarden rond het vriespunt. In de late nacht bereiken opklaringen het noorden van het land. Daar kan dan plaatselijk mist ontstaan. De wind neemt alweer af.
Zaterdag overdag is het meest bewolkt. In het zuiden en zuidoosten kan eerst nog wat (mot)regen vallen. De temperatuur komt uit op circa 5 graden en er waait een zwakke tot matige wind uit het noorden. Ook zondag bewegen rond het nabij Ierland gelegen hogedrukgebied vochtige luchtmassa’s naar ons land. Daardoor zal het opnieuw bewolkt zijn met kans op wat (mot)regen en vriezen doet het vrijwel nergens.
groetjes marieke.
-----
vraagt zich af. *zou het dan toch echt nog winter worden. met sneeuw en ijs??*
Zie het zo: we gaan 10 dagen kaarten schudden en na het laaste Januari weekend -> make my day
ehm er zijn wel aanwijzingen dat een "wintertje" nog staat te ontpoppen - so c the cards next days
ehm er zijn wel aanwijzingen dat een "wintertje" nog staat te ontpoppen - so c the cards next days
dat is leuk!!
maar ja vind alles goed zolang ik gewoon met bootje naar texel kan gaan 28 jan. (ik weet het heb het al vaker verteld)
groetjes marieke
*heb net de (pluim) gezien voor regio noord west. en vind het qua temp best meevallen om eerlijk te zijn. Of ik kijk harstikke scheel en heb het niet goed gezien. maar dit weer hoe het nu is, is ook prachtig*
maar ja vind alles goed zolang ik gewoon met bootje naar texel kan gaan 28 jan. (ik weet het heb het al vaker verteld)
groetjes marieke
*heb net de (pluim) gezien voor regio noord west. en vind het qua temp best meevallen om eerlijk te zijn. Of ik kijk harstikke scheel en heb het niet goed gezien. maar dit weer hoe het nu is, is ook prachtig*
Bootje wordt niet zomaar uit de vaart genomen. In de beruchte (januari) winter van 1997 vaarde de boot alsnog naar Texel
dat is mooi.
dank je wel
gr marieke