Alleen de laatste jaren blijken ze dit toch iets minder leuk te vinden
@Johan of Jan: Is er een reden aan te geven waarom dit hogedrukgebied zich boven de UK heeft gevestigd of is dit pure willekeur? Dit hoog is tevens erg standvastig, het blijft bijna gedurende de gehele run vrij consistent op dezelfde plek bivakeren. Heeft iemand een uitleg over het verschil tussen H's die snel verdwijnen of verplaatsen en H's die langdurig bestaan en ook nog eens binnen een beperkt gebied verplaatsen ?
@Johan of Jan: Is er een reden aan te geven waarom dit hogedrukgebied zich boven de UK heeft gevestigd of is dit pure willekeur? Dit hoog is tevens erg standvastig, het blijft bijna gedurende de gehele run vrij consistent op dezelfde plek bivakeren. Heeft iemand een uitleg over het verschil tussen H's die snel verdwijnen of verplaatsen en H's die langdurig bestaan en ook nog eens binnen een beperkt gebied verplaatsen ?
Nou ja ik denk dat het gewoon toeval is en daarom de kans groot is dat het de komende jaren wel eens zal lukken en als we Joe Bastardi moeten geloven en eens naar de zonnevlekken kijken lijken de komende jaren nog veel te gaan brengen
Hier een antwoord van Johann's eigen site:
Blokkerende hogedrukgebieden
Blokkerende hogedrukgebieden zijn vrijwel stationaire hogedrukgebieden die zich op vrij hoge breedte ontwikkelen en daarmee een blokkade vormen voor de depressies van de westelijke circulatie. Een blokkade kan van een week tot een maand duren en heeft een ingrijpende invloed op de algemene circulatie en het weer in een groot gebied. Ze komen vooral voor in het voorjaar en aan de oostzijde van de oceanen, vooral op het noordelijk halfrond. Het weer in deze periode is droog en warm in de zomer en koud in de winter.
Het hogedrukgebied ontstaat uit golven in de westelijke hoogtestroming bij het polaire front. De bovenstroming bestaat uit lange golven met daarop kortere die zich kunnen ontwikkelen tot depressies. Als echter vooral de rug sterk toeneemt, kan zich ook een afgesloten hoog vormen. Dit gaat gepaard met een sterke convergentie in de bovenlucht waarna het hoog vrijwel stationair kan worden. In de bovenlucht is dit hogedrukgebied relatief zeer warm.
en hier http://sites.google.com/site/johannsmeteou.../hogedrukgebied
@Rayonhoofd - om het uit te leggen is een enorm verhaal maar op Wikipedia staat een heel goede uitleg.
edit - Dennis is mij voor,de verklaring staat exact zo op de wiki pagina | Gewijzigd: 20 januari 2011, 18:22 uur, door erik
Kreeg vandaag de gasrekening over 2010 binnen, dat was schrikken, even geen kou meer svp voor de portemonnee !!
Zet de verwarming lager en drink gewoon meer mummelman in huis van 15°C zal de alcohol je niet doen onderkoelen
Toeval bestaat niet....
Oorzaak van dit soort blokkerende hogedrukgebieden zijn depressies die aan de oostkust van Noordamerika (New-Foundland) de Atlantische Oceaan optrekken en vervolgens richting IJsland koersen. Aan de voorzijde van deze depressie wordt warme lucht uit de subtropen (subtopenhoog) aangetapt en naar het noorden getransporteerd (WLA). Tevens zien we deze warme lucht tot hoog in de troposfeer doordringen. Gevolg hiervan is dat er een rug van hogedruk wordt opgeworpen welke uiteindelijk kan uitgroeien tot een stationair hogedrukgebied ofwel een blokkade. Typische is de vorm van dit soort blokkades, de zgn "omega". Vooral wanneer de blokkade ook hogerop goed is ontwikkeld (zoals nu) kan dit zeer standvastig zijn.
Blokkade(hoog) ook op hoogte goed ontwikkeld
GFS 23-01 (200 hPa, 12000m)
EC 2301 (100 hPA, 16000m)
Ciao Johann | Gewijzigd: 20 januari 2011, 19:15 uur, door Alpenweerman
Kreeg vandaag de gasrekening over 2010 binnen, dat was schrikken, even geen kou meer svp voor de portemonnee !!
eigenlijk sluit ik me hierbij aan......ik moest ook ruim 400 euro bijbetalen
Thx voor de pos. feedback.
Je begrijpt het goed, ik woon daar, het weerstation staat bij mij in de tuin.
Contacten met het Tjech, Reuzengebergte heb ik niet.
Ciao Johann
[Hallo Johan, even OT. ik zie dat je vlak bij Brig woont! hebben ze daar niet die grote grotten baden??
[/quote]
Klopt, Brigerbad heet dat en ligt hier vlakbij in het Rhonedal. De thermale baden worden dgls nieuw gevuld met warm water ( tot 37 °C ) van diep uit de Alpen. Aan te bevelen om daar (en sowieso hier in Oberwallis) eens rond te neuzen.
Zie -> Brigerbad
Ciao Johann
Je begrijpt het goed, ik woon daar, het weerstation staat bij mij in de tuin.
Contacten met het Tjech, Reuzengebergte heb ik niet.
Ciao Johann
i.d.d zeer mooi daar.
nu een korte vraag aan je,heb je daar betere meetgegevens als hier in Deventer in de tuin?
Ik bedoel dit ivm licht warmte van de stad e.d. en zo-ja hoeveel warmte zal dat schelen met de exacte temp?
nu een korte vraag aan je,heb je daar betere meetgegevens als hier in Deventer in de tuin?
Ik bedoel dit ivm licht warmte van de stad e.d. en zo-ja hoeveel warmte zal dat schelen met de exacte temp?
De kwaliteit van de meetgegevens is afh. van de apparatuur die je gebruikt. (zoals je zelf zegt; betere meetgegevens)
Natuurlijk zijn er grote verschillen mbt de plaats waar je meet. In steden ligt de temperatuur 1 tot 3 graden hoger dan op het platte land. Vooral bij weinig doorstroming is dit effekt het grootst.
Een leuk artikel over het "stadsklimaat" kun je HIER lezen
Ciao Johann
In het verdere verloop zien we dat het hoog langzaam maar zeker van zijn voeding (WLA) wordt afgesneden en uiteindelijk "zijn warmte " verliest en steeds verder wordt afgebroken om tegen dag 10 geheel van de weerkaart te verdwijnen.
Ciao Johann | Gewijzigd: 20 januari 2011, 20:26 uur, door Alpenweerman
Natuurlijk zijn er grote verschillen mbt de plaats waar je meet. In steden ligt de temperatuur 1 tot 3 graden hoger dan op het platte land. Vooral bij weinig doorstroming is dit effekt het grootst.
Een leuk artikel over het "stadsklimaat" kun je HIER lezen
Ciao Johann
dank je en zeer interessant stukje
Ja zit zeker potentieel in! Ik ben de run aan het vergelijken met de 00 run en toch een meer winterse setting in de nieuwe run! Meer lage druk boven de azoren minder lage druk in het Noorden! Hopelijk vallen de hoogjes nu op de juist positie om ons weer de winter in te gooien