GFS plaatje 30 jan, zoek de verschillen ten op zichte van ECMWF (zie bericht Jan)
Hoog schuift meer naar centraal Europa. Misschien op termijn Oost/zuidoostelijke aanvoer vanuit het dan stevig afgekoelde Oost-Europa. | Gewijzigd: 20 januari 2011, 08:35 uur, door mosw
Lange termijn lijkt oke, maar ik heb zoiets van dat eerst dat ellendige azorenhoog weg moet, zodat de depressies makkelijker een zuidelijke koers nemen! Correct me if i'm wrong
Dat zie je toch wel vaker, zolang daar een hoog zit wil het niet echt winteren!
Hoog schuift meer naar centraal Europa. Misschien op termijn Oost/zuidoostelijke aanvoer vanuit het dan stevig afgekoelde Oost-Europa.
Ja kan ook nog...
Wel dan wordt het toch wat meer "glazenbolkijken"weer (je weet wel dat zelfs binnen 1 "run" er een heel ander beeld op de weerkaarten kan ontstaan -> laat staan nu al kijken naar 5 febr 2011
De "glazenbol-run" | Gewijzigd: 20 januari 2011, 09:00 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Dat russ beertje is een Hoog van 1055-1060HPA wat al een tijdje op de kaarten is te zien (ehm ver weg van ons) | Gewijzigd: 20 januari 2011, 09:03 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Is idd erg ver weg (in tijd en in km)
Op kortere termijn zie je alleen nu en dan kansjes op wat lichte sneeuwval langs de oost/ zuid-oost grens van ons land (zie gfs12). Verder rustig koudkwakkelen.
Maar wie weet zit er gezien de onzekerheid in de pluimen nog een surprise in.......
...
Zoals eerder gemeld is er (rond) woensdag 26/1 een volgend breekpunt in deze mogelijk winterse periode. | Gewijzigd: 20 januari 2011, 09:24 uur, door mosw
Dat is wel heel erg vaud!
Antwoord op je vraag is: Oper onder nul is gunstig...maar zegt nog niet heel veel
PS: Sommige mensen hier moeten echt leren lezen! Verhaal van Johan was/is duidelijk. | Gewijzigd: 20 januari 2011, 10:09 uur, door Brisk
Uiteindelijk blijkt dat jouw verwachting niet is uitgekomen!
Om dit met pech en het niet doorschuiven van het "geheel" af te doen, is mij iets te makkelijk.
Toegeven dat je er een keer naast zat, om wat voor "hoge druk" reden dan ook moet toch niet zo moeilijk zijn?
Met vriendelijke wintergroet, Micky
Ik wordt een beetje moe van dit soort reacties en mensen die alleen tussen de regels lezen:
Mijn verwachting is precies uitgekomen, evenals die van de verwachting voor koude december en de beide winterprognoses tnt. Denk eerder dat JOU verwachting niet is uitgekomen, temeer omdat je niet goed resp. selectief leest en interpreteert !
Nogmaals
In oa. de modelbespreking van de 11 januari heb ik getracht duidelijk te maken dat we van een zeer zacht zonaal stromingspatroon naar meridionaal stromingspatroon gaan evolueren met een kouder (winterse) setting en winterse perikelen in het verder verloop. (precies zoals het hier boven door jou wordt aangehaald. Tevens merk ik ook nog op dat het in detail uiteindelijk zal gaan afhangen van de precieze posities van hoogte(ruggen) en hoogte(troggen).
Welnu, we hebben te maken met een winterse setting, een meridionaal stromingspatroon met winterse perikelen ! Dat we niet meteen op de schaats staan en -of er een pak sneeuw ligt zoals in december is een ander verhaal en heb je mij ook nooit horen zeggen of schrijven.
Waar staat dat ???
Volgens mij betreft het topic "Discussies over het weer > Het weer in het algemeen > Winter 2011"
Natuurlijk focus ik me mbt tot de directe uitwerkingen vooral op Nederland, ook dat komt van mijn zijde regelmatig aan bod middels kaarten, ENS, en ECMOS uitdraai. voor het Alpenweer heb ik een ander Topic.
Ciao Johann | Gewijzigd: 20 januari 2011, 10:25 uur, door Alpenweerman
Mijn verwachting is precies uitgekomen, evenals die van de verwachting voor koude december en de beide winterprognoses tnt. Denk eerder dat JOU verwachting niet is uitgekomen, temeer omdat je niet goed resp. selectief leest en interpreteert !
Nogmaals
In oa. de modelbespreking van de 11 januari heb ik getracht duidelijk te maken dat we van een zeer zacht zonaal stromingspatroon naar meridionaal stromingspatroon gaan evolueren met een kouder (winterse) setting en winterse perikelen in het verder verloop. (precies zoals het hier boven door jou wordt aangehaald. Tevens merk ik ook nog op dat het in detail uiteindelijk zal gaan afhangen van de precieze posities van hoogte(ruggen) en hoogte(troggen).
Welnu, we hebben te maken met een winterse setting, een meridionaal stromingspatroon met winterse perikelen ! Dat we niet meteen op de schaats staan en -of er een pak sneeuw ligt zoals in december is een ander verhaal en heb je mij ook nooit horen zeggen of schrijven.
Waar staat dat ???
Volgens mij betreft het topic "Discussies over het weer > Het weer in het algemeen > Winter 2011"
Natuurlijk focus ik me mbt tot de directe uitwerkingen vooral op Nederland, ook dat komt van mijn zijde regelmatig aan bod middels kaarten, ENS, en ECMOS uitdraai. voor het Alpenweer heb ik een ander Topic.
Ciao Johann
Beste Johan, mijn reactie heeft betrekking tot jouw verwachtingen van 11 jan jl. en niet op jouw juiste voorspelling van december!
Het zal inderdaad wel aan mijn interpretatie liggen wat betreft de "koudere winterse setting die zeer waarschijnlijk is".
Ik zie 10 dagen na jouw verwachting een "hoog" liggen boven Engeland dat niet van zijn plaats te krijgen is waardoor we met relatief warme zeelucht te maken hebben gehad en nog steeds hebben.
In mijn ogen is dit nou eenmaal geen winterse setting. Of dit "hoog" de komende dagen gaat verplaatsten....laten we het hopen.
Mij betichten van het niet goed en respectievelijk selectief lezen zijn jouw woorden en daar kan ik verder niets mee.
Met vriendelijke wintergroet, Micky
PS: gezien een kritische noot mbt verwachtingen van Jan of Johann hier nogal veel reacties uitlokt zal ik dit voortaan per pb doen.
Zo houden we dit topic "schoon", on-topic en blijft het voor iedereen leuk om te lezen.