ps: Uiteindelijk de top beklommen met -15 en een verse laag sneeuw van 1 meter..... Maakte het afgelopen maand een beetje goed dat er hier in Drenthe amper sneeuw viel terwijl in het midden/zuiden zoveel steeds viel. Heb aardig wat ochtenden lopen balen dat er hier weer amper wat lag
Mooi verhaal, hoop het ook eens mee te kunnen maken!!!
Respect!!
Worden je nog geen verwijten gemaakt dat je ook "verslaafd bent" aan het weer etc etc !?
Een bekend fenomeen bij alle "Wetterverückten", kan er over meepraten.
..en weer on-topic
Grüsse in die Nacht
Ciao Johann
Mijn vrouw loopt op haar werk te pronken met onze goede verwachtingen op o-o
Edit: was vroeger VWKweb.nl.
Maar O-O is 10x beter!
;) | Gewijzigd: 19 januari 2011, 23:35 uur, door Shadow112
Ik schreef over het verplaatsen van de koudepool van Canada richting Scandinavië (hier).
Deze ontwikkeling wordt nog steeds door de modellen gesimuleerd maar ook steeds weer verder weg verschoven.
Zeker iets om goed in de gaten te houden, met name ook icm hetgeen "hogerop" gaat plaatsvinden.
wordt vervolgd....
EC12
Ciao Johann | Gewijzigd: 19 januari 2011, 23:37 uur, door Alpenweerman
Edit: was vroeger VWKweb.nl.
Maar O-O is 10x beter!
;)
laat A3 dat maar niet horen !
Ciao Johann
hier nu in friesland hagel.maar mijn enigste vraag is ? natuurlijk komt die weer een hele dome vraag maar vraag toch eens voor de zekerheid ,komt koning winter binnen.op mn werk lachen ze me al uit als ik over de winter begin !help.iemand
Ciao Johann
Dhr Huiskamp heeft bij mij afgedaan.
Niet om zijn f.c maar meer om de leden op het forum.
Twijfel aan global warming is zelfmoord op dat forum.
Doe mij maar O-O
;)
In het vorige openings topic (modelbespreking) ben ik uitvoerig op de ontwikkelingen ingegaan zoals die zouden kunnen gaan plaatsvinden. Ik schreef nb. samenvattend.
//
Samengevat
Opmerkelijke veranderingen lagere stratosfeer en hogere troposfeer zonder dat er een SSW op korte termijn is te verwachten. Een overgang naar een koudere (winterse) setting is zeer waarschijnlijk met daarbij goede opties voor meer winterse perikelen in het verder verloop. In detail zal het uiteindelijk gaan afhangen van de precieze positie van troggen en hoogte(ruggen).
//
Lees mn. nog eens de laatste zin !
Dat het in Nederland nog niet wil winteren ondanks een winterse drukverdeling heeft alles te maken met die laatste zin en dus gewoon pech ! Mocht het geheel iets doorschuiven naar bv Scandinavië dan hoor je niemand meer !
Ciao Johann
Maar Johann, het wintertopic op O-O is toch een topic voor NL en niet voor de Alpen, USA enz.?
Zoals je schreef, en ik quote: "Een overgang naar een koudere (winterse) setting is zeer waarschijnlijk met daarbij goede opties voor meer winterse perikelen in het verder verloop".
Uiteindelijk blijkt dat jouw verwachting niet is uitgekomen!
Om dit met pech en het niet doorschuiven van het "geheel" af te doen, is mij iets te makkelijk.
Toegeven dat je er een keer naast zat, om wat voor "hoge druk" reden dan ook moet toch niet zo moeilijk zijn?
Met vriendelijke wintergroet, Micky
Zoals je schreef, en ik quote: "Een overgang naar een koudere (winterse) setting is zeer waarschijnlijk met daarbij goede opties voor meer winterse perikelen in het verder verloop".
Om dit met pech en het niet doorschuiven van het "geheel" af te doen, is mij iets te makkelijk.
Toegeven dat je er een keer naast zat, om wat voor "hoge druk" reden dan ook moet toch niet zo moeilijk zijn?
Klopt Micky, de verwachting was gewoon onjuist, een peter timofeeff of een piet paulisma zou hierom uitgelachen zijn geworden.
blokkade (check)
Winterse setting (check) ja een N wind is winters
Johan heeft ook gezegt nadat de eerste runs met het hoog kwamen dat de temps gingen afhangen van dz positie of de koude optie hoog boven scandi of de milde optie hoog boven UK of zeer dicht bij ons dus vind ik zijn voorspelling mooi uitgekomen zeker zo vroeg op voorhand!
Ik begin echt te twijfelen aan m'n verstandelijke vermogen wanneer ik jouw post lees... de uitleg van Johann van de ontwikkelingen leek mij duidelijk omtrent de verwachting tot volledige winter of normale NL winterperikelen. Het zal wel aan mij liggen....
Het ligt niet aan jou, het is duidelijk uitgelegd door Johann en ook in meerdere post ook, persoonlijk vind ik dat er slecht gelezen wordt door mensen. Mensen lijken alleen maar te willen lezen wat ze graag hopen, maar de andere mogelijkheden die lezen ze niet. Dit geldt hetzelfde als je het over een modelbespreking hebt, iedereen verwacht dan ook dat het maar uitkomt en komen 10 dagen later even klagen dat het niet klopte en dat zonder andere berichtgevingen omtrent daar om heen gelezen te hebben
Als de maan, of de zon for that matter, dicht boven de horizon staat EN er een bepaalde hoeveelheid vocht in de atmosfeer zit dan werkt onze lieve dampkring als een vergrootglaasje. Tel daarbij op de elliptische baan van de maan zoals eerder beschreven en je staat af en toe naar de maan te staren alsof hij langzaam aan steeds groter wordt.
M.b.t. de winter:
We weten allemaal hoelang de winter duurt en dat het 'venijn' ergens in die periode toe kan slaan. In mijn optiek proberen Jan en Johann aan de hand van de modellen at hand een verwachting uit te spreken wat er zou kunnen gebeuren. Als de verwachting dan niet uitkomt, heeft het denk ik niet zo heel veel zin om te gaan bleren dat de verwachting niet is uitgekomen. Ik lees dit soort reacties dan ook altijd met "No shit, Sherlock" in mijn achterhoofd. Iedereen die uit het raam kijkt had al geconstateerd dat het niet helemaal is uitgekomen.
Aan de andere kant, is een van de twee J's soms een beetje rechtlijnig in zijn verwachting en wordt er geen tegenspraak op voorhand geduld. Andere visies of ideeen worden steevast afgedaan met opmerkingen als "wacht nu maar af, jij zult zien dat ik gelijk krijg". Dit is uiteraard niet erg, de uitgesproken verwachting was immers gebasseerd op een behoorlijke ervaring en kennis t.a.v. het weer in het algemeen. Echter kan de ogenschijnlijke houding t.o.v. hun interpratie wel aanleiding zijn tot ietwat grimmiger gedrag waardoor ze erkent willen worden voor hun verwachting die wel correct was. Dat zie ik zelden tot nooit echt gebeuren.
Hoe dan ook, ik ben een echte winter liefhebber en hoop ........ verwacht ....... nee beter EIS dat de winter nu heel snel terug komt en mij verblijdt met een mooie hoop sneeuw Indien niet mogelijk dan gaarne vanaf morgen een graadje of 20 - 22 tot aan de kerst. Niet te veel regen, daar heb ik een hekel aan maar wel af en toe een mooie onweerperiode. | Gewijzigd: 20 januari 2011, 08:11 uur, door MarcS
Jan - steeds ligt dat Hoog maar in de omgeving van Ierland/Engeland - is toch wel een beetje de verkeerde "motor"
Het echte opschuiven/koppelen aan Hoog bij Scandi gaat moeizaam ; maar goed eens zien wat de kaarten ons voortoveren | Gewijzigd: 20 januari 2011, 08:18 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Het echte opschuiven/koppelen aan Hoog bij Scandi gaat moeizaam ; maar goed eens zien wat de kaarten ons voortoveren
Bij EC op de LT niet:
Pluk de dag! Vrijdag weer een buienkans.
Na de qua weersverschijnselen (onweer), in combinatie met hoge barometerstanden, tamelijk spectaculaire situatie van woensdagmiddag draait het vandaag om atmosferische rust en flinke opklaringen. Rond het krachtige hogedrukgebied boven de Britse Eilanden, dat zich tijdelijk tot boven het zuiden van Scandinavië heeft versterkt (Zuid-Noorwegen 1034 hPa), worden namelijk heldere polaire luchtmassa’s naar ons land getransporteerd. Kortom een dag met flinke zonnige perioden ofwel Carpe Diem! Alleen in Zuid-Limburg is het eerst nog zwaar bewolkt. Na lokale gladheid tijdens de vroege ochtend (Berkhout en Eelde noteerden om 7 uur -0,1º) wordt het vanmiddag een graad of 5. De wind waait uit het noorden en is zwak tot matig.
De komende nacht bereiken velden stratocumulusbewolking de kuststreken. In het binnenland vormt zich plaatselijk mist of lage bewolking. De mist kan aanvriezen want het kwik zakt tot enkele graden beneden het vriespunt: aan zee wordt het niet kouder dan +1 graad. De wind krimpt naar richtingen tussen west en noord en zal meest zwak zijn.
Vrijdag trekt een zwak front met enkele buien over ons land. Lokaal valt wat smeltende (natte) sneeuw niet uit te sluiten. In het oosten trekken mist en/of lage bewolking aanvankelijk maar langzaam op. Het kwik stijgt in de kustprovincies naar 6 graden, in het zuidoosten wordt het niet warmer dan een graad of 3. De wind gaat weer uit het noorden waaien en wordt matig van sterkte. Ondertussen versterkt het zich boven Ierland vestigende hogedrukgebied tot 1041 hPa.
Tijdens het weekeinde wordt aan de oostzijde van de Ierse luchtdrukreus overwegend vochtige lucht naar ons land getransporteerd. Het kan dan vaak bewolkt zijn met soms een bui. In de nacht komt het niet of nauwelijks tot vorst en overdag wordt het tussen 4 en 7 graden.
In het noorden van Europa heeft het tijdens de afgelopen nacht bijzonder hard gevroren. Om 4 uur stond de thermometer in het Noorse Karasjok op -30,7º. In Helsinki, waar het amper vroor, sneeuwde het weer eens. Er lag daar vanochtend 56 centimeter.
Tot en met het midden van de volgende week hebben we te maken met een
hoogterug of afgesnoerd hoog op 500 hPa bij of ten westen van de Britse
Eilanden. De straalstroom bevindt zich aan de noord- en oostkant van
deze rug, zodat de stroming niet geblokkeerd is. Het hoog aan de grond
bevindt zich steeds bij of ten westen van de Britse Eilanden met soms
een uitloper naar Scandinavië. Zondag passeert het koufront van een
depressie die over Finland zuidzuidoostwaarts trekt, bij dit laag vindt
een cyclonale afsnoering in zuidelijke richting plaats, langs ongeveer
25 OL.. Dinsdag trekt een kortgolvige hoogtetrog met een afsnoering over
onze omgeving zuidwaarts, gevolgd door een uitloper van het hoog. Hierna
komen we in een brede warme sector. In de tweede helft van de volgende
week verplaatst het hoog zich oostwaarts naar Midden-Europa,
tegelijkertijd vormt zich een nieuw hoog ten westen van de Britse
Eilanden.
Opgesteld door het KNMI op donderdag 20 januari 2011 om 02.41 uur
| Gewijzigd: 20 januari 2011, 08:23 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Inderdaad posities lijken op termijn gunstiger te zijn - daardoor meer een NO aanvoer | Gewijzigd: 20 januari 2011, 08:27 uur, door Verwijderde_gebruiker_04