Nice! thanks!
Was net met de honden aan het lopen en de lucht was een half uur verzadigt met het gegok van ganzen!
Nou ben ik niet echt een dierenwatcher om het aan het weer te linken, maar dit was best indrukwekkend. Er moeten duizenden exemplaren over zijn gevlogen!
Voor de mensen die de natuur in de gaten houden, en daar winterweer aan linken: Ze vlogen naar het noord-oosten.
*Strand spullen alvast inpakt!*
nog niets over te zeggen, maar daar zal onze hoop moeten liggen.
jammer genoeg duurt dat nog 10 dagen, mocht dit scenario uitkomen
wat dus sterk te betwijfelen is gezien het jojo effect van de modellen op dit moment
Ja voor daar is het mild/ en onze stroming is van daar. dus wat verwacht men hier. op ijsland zitten ze ook te braden.
en zo blijven we hopen en hopen en hopen........
hoopte we eerst dat het rond de 15e weer winters zou worden,hopen we inmiddels dat de laatste dagen van januari het worden
En over een week hopen we,en daarna hopen we........
Lees zo af en toe ook........."ja maar als het hogedrukgebied zus of zo"en als dit en als dat...
Ik zeg altijd maar....als mn tante kloten had gehad was het mn oom geweest
Mensen die winter hebben voorspeld tussen nu en 10 dagen terug,die hebben het helaas gewoon fout gehad.
Jammer,echt jammer....want ik hoopte ook
Tussen 0 en min 5.
Valt dus wel mee, Ijsland ligt ook in de warme golfstroom hé.
Meer info,
Klik hier! | Gewijzigd: 19 januari 2011, 20:39 uur, door Shadow112
hoopte we eerst dat het rond de 15e weer winters zou worden,hopen we inmiddels dat de laatste dagen van januari het worden
Lees zo af en toe ook........."ja maar als het hogedrukgebied zus of zo"en als dit en als dat...
Mensen die winter hebben voorspeld tussen nu en 10 dagen terug,die hebben het helaas gewoon fout gehad.
laten we allemaal depressief gaan doen en daar het hele forum mee vullen.
Lijkt mij ook veel gezelliger dan over de mogelijkheden van de winter te praten.
Ach, winter duurt nog tot 21 maart dus we hebben nog even om nog wat te klagen.
Misschien komt de WC wel terug op de LT dan kunnen we helemaal los! heb er nu al zin in.
in mijn ogen is de winter alweer terug hoor! ik heb vandaag genoten van sneeuw, was weliswaar natte sneeuw maar toch. Koud genoeg dus daarvoor vandaag! In mijn ogen altijd beter dan die WC die ons om de oren sloeg. Wat we nu hebben is normaal voor een Nederlandse winter.
ze moeten die thermometers ook niet te dicht bij de geisers plaatsen.
Leren ze het dan nooit! | Gewijzigd: 19 januari 2011, 20:42 uur, door Maarten Dings
Jeetje ben jij er ook zo een die na een paar regendagen in Juli al roept dat de zomer voorbij is? Ik weet niet of het je is opgevallen maar de temperatuur is ten opzichte van vorige week al een stuk lager.
Je mag denken wat je wil maar ik word soms niet goed van dat gemekker hier. En al wordt het dan niet koud; een stevige februaristorm kan ook interessant zijn.
Je mag denken wat je wil maar ik word soms niet goed van dat gemekker hier. En al wordt het dan niet koud; een stevige februaristorm kan ook interessant zijn.
Kom op man, je mekkert toch ook als je dit soort opmerkingen plaatst. Laat gaan en laat elkaar in de waarde. He maar die februaristorm, daar teken ik voor, maar dan liefst wel koud en met sneeuw!
Troposferische ontwikkelingen
Helaas is het niet zo dat we de stratosfersiche ontwikkelingen 1 op 1 kunnen kopiëren mbt. de ontwikkelingen in de troposfeers. Wel kan het een indicatie zijn voor veranderingen in het grootschalige stromingspatroon (jetstream). Mede echter gezien de signalen die de modellen voor 300 hPa (jetstream) en 500 hPA de laatste afgeven lijkt de overgang naar opnieuw meridionaal stromingspatroon (blokkade) zeer waarschijnlijk. Een tak van de NH jetstream wordt daarbij gedwongen naar noordelijke breedtes uit te wijken terwijl een andere tak tot over Noord Afrika wordt afgebogen. (zie plaatje hieronder).
//knip//
GFS12 voor 26 januri met Jetstream en omegablokkade, ook op 300 hPa is het hoog goed ontwikkeld !
De omegablokkade is niet alleen op 500 hPa goed ontwikkeld maar ook in de hogere troposfeer (300 hPa) en zelfs tot lagere stratosfeer (100 hPA) op de kaarten terug tevinden. Dit verklaart ook meteen het stabiele en standvastige karakter van de blokkade. Voorlopig komt hierin weinig verandering. Op de langere termijn (dag 10) zien we troposferisch een verplaatsing van de blokkade naar het zuiden van Scandinavië ! Dit zou (let wel zou en afgaande op de laatste kaarten) een verscherping van de winter kunnen gaan inluiden.
Ciao Johann
Ik zal wel weer spelbreker zijn maar de KNMI heeft het volgende in de modelbeoordeling staan:
Tot en met het midden van de volgende week hebben we te maken met een hoogterug of afgesnoerd hoog op 500 hPa bij of ten westen van de Britse Eilanden. De straalstroom bevindt zich aan de noord- en oostkant van deze rug, zodat de stroming niet geblokkeerd is.
Als je de straalstroomkaartje ziet blijkt ook dat de straalstroom weliswaar een flink eind is omgebogen maar daarna om het hoog weer richting europa komt via met name Duitsland/Denemarken.Dat is tevens de reden dat wij hier vrij veel storingen over ons heen krijgen,de straalstroom neemt lucht van subtropische oorsprong mee om het hoog boven Ierland wat boven het relatief koude water van de noordzee buienontwikkeling tot gevolg heeft....
Ik weet gewoon niet meer welk model het bij het rechte eind heeft! Echt koud zal het niet worden maar een vorstdagen zijn voor mij ook winterdagen want we leven natuurlijk niet in Canada ofzo waar temperaturen boven nul uitzonderlijk zijn in de winter !
Een opening van een topic is hier altijd een modelbespreking van dat moment, wij kunnen helaas niets meer en niets minder schrijven wat er op dat moment op de kaarten staan. Hadden wij het fout? Nee, ook diverse post in de topics hebben ook al lang aangeduid dat het slechter werd, dan weer beter en uiteindelijk weer slechter. Natuurlijk zijn er weer mensen (ik noem geen namen en ze komen niet hier vandaan) die weer hard lopen te schreeuwen van "zie je wel dit en dat" Ik raadt die persoon cq mensen eens aan om zelf eens ballen te hebben om een verwachting te schrijven met inhoud voor de langere termijn. Ik weet zeker dat het hem/hun niet lukt, als je spoutkaarten al sproutkaarten noemt dan weet ik het niet... Zo dat was er uit