Ja daarom even 2 wkn 5 Graden en dan de echte Winter in
In 1keer van 10+ na -10 is ook niks
Een eerste reden waarom de maan soms groter lijkt dan anders, is dat de baan van de maan om de aarde geen cirkel is maar een ellips. Bijgevolg staat de maan wanneer ze op haar dichtst is 42600 km dichterbij dan wanneer ze op haar verst is. Dit veroorzaakt een verschil van 12% in diameter van de maanschijf zoals gezien vanop aarde. Maar dat is nog niet alles.
Misschien is het je al opgevallen dat, wanneer de maan echt heel groot lijkt te zijn, ze dicht bij de horizon staat. Alle mensen die er ooit op gelet hebben zijn het er inderdaad over eens dat de maan (binnen het verloop van één nacht, wanneer de afstand tot de maan niet merkelijk kan veranderen) veel groter lijkt wanneer ze dicht bij de horizon staat dan wanneer ze hoog in de lucht staat.
Edit: Vergelijk het met een ondergaande zon, atmosferische omstandigheden.
Groet, | Gewijzigd: 19 januari 2011, 19:09 uur, door Shadow112
Flauwe opmerking van me.
Klik maar even op deze koppeling
http://www.rtl.nl/%28/actueel/editienl/%29...week25/maan.xml
Shadow112 was me net voor en ook een stuk uitgebreider. | Gewijzigd: 19 januari 2011, 19:01 uur, door cermisan
heeft volgens mij te maken met de luchtvochtigheid. of hij staat nog aan de horizon dan lijkt ie ook altijd groter.
edit: ik was niet snel genoeg met reageren, ze waren me weer voor | Gewijzigd: 19 januari 2011, 19:04 uur, door Pieter1004
Welliswaar niet spectaculair qua temperatuur, maar het is in elk geval alweer iets beter vooruitkijken dan de vorige pluimen waarbij na één dag al de leden van hot naar haar vlogen.
Klik maar even op deze koppeling
http://www.rtl.nl/%28/actueel/editienl/%29...week25/maan.xml
Shadow112 was me net voor en ook een stuk uitgebreider.
Dank jullie beide
edit: ik was niet snel genoeg met reageren, ze waren me weer voor
Als de maan vlak boven de horizon staat hebben we een referentie, we zien huizen en bomen en de maan, daardoor lijkt hij immens groot. e allergrootste heb ik ooit in Lapland gezien, was echt waanzinnig, poolnacht, sledes met honden ervoor en die maan.
Zoals ik al de 11 janauri schreef zouden we te maken gaan krijgen met een compleet geblokkeerd stromingspatroon. Wel nu, hetgeen ik 11 januari schreef is precies zo uitgekomen.
//knip//
Troposferische ontwikkelingen
Helaas is het niet zo dat we de stratosfersiche ontwikkelingen 1 op 1 kunnen kopiëren mbt. de ontwikkelingen in de troposfeers. Wel kan het een indicatie zijn voor veranderingen in het grootschalige stromingspatroon (jetstream). Mede echter gezien de signalen die de modellen voor 300 hPa (jetstream) en 500 hPA de laatste afgeven lijkt de overgang naar opnieuw meridionaal stromingspatroon (blokkade) zeer waarschijnlijk. Een tak van de NH jetstream wordt daarbij gedwongen naar noordelijke breedtes uit te wijken terwijl een andere tak tot over Noord Afrika wordt afgebogen. (zie plaatje hieronder).
//knip//
GFS12 voor 26 januri met Jetstream en omegablokkade, ook op 300 hPa is het hoog goed ontwikkeld !
De omegablokkade is niet alleen op 500 hPa goed ontwikkeld maar ook in de hogere troposfeer (300 hPa) en zelfs tot lagere stratosfeer (100 hPA) op de kaarten terug tevinden. Dit verklaart ook meteen het stabiele en standvastige karakter van de blokkade. Voorlopig komt hierin weinig verandering. Op de langere termijn (dag 10) zien we troposferisch een verplaatsing van de blokkade naar het zuiden van Scandinavië ! Dit zou (let wel zou en afgaande op de laatste kaarten) een verscherping van de winter kunnen gaan inluiden.
Ciao Johann | Gewijzigd: 19 januari 2011, 19:13 uur, door Alpenweerman
zodat de zee niet te koud word voor de lente en zomer. dit geldt vooral voor de westerlingen.
weather without storms is no weather at all.
//knip//
Helaas is het niet zo dat we de stratosfersiche ontwikkelingen 1 op 1 kunnen kopiëren mbt. de ontwikkelingen in de troposfeers. Wel kan het een indicatie zijn voor veranderingen in het grootschalige stromingspatroon (jetstream). Mede echter gezien de signalen die de modellen voor 300 hPa (jetstream) en 500 hPA de laatste afgeven lijkt de overgang naar opnieuw meridionaal stromingspatroon (blokkade) zeer waarschijnlijk. Een tak van de NH jetstream wordt daarbij gedwongen naar noordelijke breedtes uit te wijken terwijl een andere tak tot over Noord Afrika wordt afgebogen. (zie plaatje hieronder).
//knip//
GFS12 voor 26 januri met Jetstream en omegablokkade, ook op 300 hPa is het hoog goed ontwikkeld !
De omegablokkade is niet alleen op 500 hPa goed ontwikkeld maar ook in de hogere troposfeer (300 hPa) en zelfs tot lagere stratosfeer (100 hPA) op de kaarten terug tevinden. Dit verklaart ook meteen het stabiele en standvastige karakter van de blokkade. Voorlopig komt hierin weinig verandering. Op de langere termijn (dag 10) zien we troposferisch een verplaatsing van de blokkade naar het zuiden van Scandinavië ! Dit zou (let wel zou en afgaande op de laatste kaarten) een verscherping van de winter kunnen gaan inluiden.
Ciao Johann
Dat klinkt toch wel weer erg hoopvol. De winter is uiteindelijk nog maar 4 weken oud.
//knip//
//knip//
[attachment=53305:0119_gfs...1_300hpa.jpg]
Ciao Johann
Dat zal mooi zijn!
Niet geheel verrassend helaas. Hoog zal daar voorlopig nog wel blijven liggen bij Ierland.
Hoog bij Rusland heeft geen invloed op ons weer momenteel en ligt ook veel te ver weg om dat te gaan doen.
Voorlopig dus vrij somber winterweer met normale temperaturen.