MMMM apart Scandi hoog in de maak op de kaart ?
/quote]
idd interessant, duikt weer even weg, komt dan weer terug
vreemde eend in de bijt.
Echt koude bovenlucht blijft nu ten oosten van ons
Vraag me af waar hij dat weer haalt..
ja kans is er altijd hahaha..
koudste feb sinds 1986 is overigens 1991 (-0.8) toen verliepen de eerste 3 weken van ja vergelijkbaar warm met nu en werd het de laatste decade ook langzaam kouder (nachtvorst overdag iets boven 0) feb 1991 start zeer koud.
volgens mij werd er toen ook gesproken over een mogelijke 11 steden (niet gekomen dus) na 15 feb dook de gem dag temperatuur boven het vriespunt (einde vd maand was warm).
overigens valt op dat echt koude maanden (met een negatief maandgemiddeld) zeldzaam zijn, en zelfs in die maanden is er vaak een periode van mild weer.
De wadden en de kusstrook warmer dan de spaanse costa`s,komen al die pensionado`s nu weer terug?????
Krijgen we hier een zuidelijke grijze golf
Ja mooi hier nu 3,0 graden, ik moest me jas ook weer aantrekken voor me shaggie
wat rook je?
De koude afzakking wordt steeds omvangrijker en westelijker met elke run.
Bij ons lijkt de atmosfeer alleen begin volgende week kortstondig sterk te verkillen. Een uitloper van een krachtig Atlantisch hoog ten westen van Ierland trekt dan over Zuid-Scandinavië zuidwaarts. Aan de voorzijde stroomt tijdelijk arctische lucht ons land binnen. Dat is op maandag het geval. Dinsdag is de as van de uitloper gepasseerd en dringen alweer minder koude en vochtige luchtmassa’s Nederland binnen. Ook dit weekeinde bepaalt relatief vochtige oceaanlucht het weerbeeld.
aldus jan visser
Ik denk dat het volgende week pas echt kouder gaat worden.
Ik verwacht ook dat er weer sneeuw gaat vallen, niet veel, maar toch mooi voor een wit plaatjee.
Echte diepvrieskou verwacht ik niet maar wel -5 tot -9 graden denk ik.
Uiteindelijk denk ik dat er rond eind januari een dik pak sneeuw komt. Eerst schaatsweer daarna echt weer een soort van "kerstweer". Wat dus gepaard gaat met flinke sneeuwval, waarschijnlijk ook een harde wind met sneeuwduinlatn en stuifsneeuw. Ik denk dat er zon 50-150 cm gaat vallen.
Nederland ingesneeuwd dus.
Waarschijnlijk komt er dan een dooiaanval en die slaagt niet. Er komt zachtere lucht wat nog meer sneeuw oplevert, later regen, weer natte sneeuw, daarna weer droge sneeuw.
Uiteindelijk gaat het toch diepvriezen. -15 in het westen tot -20 in het oosten en noordoosten.
Uiteindelijk komt er een zuidwesterstorm en komt zeer zachte lucht het land binnen.
Temperaturen stijgen naar 15 graden boven nul en de sneeuw smelt weg. Eind februari liggen we denk ik weer op het strand. Ik denk dat de temperaturen zo rond de 30 graden schommelen.
De watertemp is nog wel koud. Zo'n 7 graden.
Maar voor de strandliefhebbers maakt dat niet uit.
Uiteindelijk slaat de winter terug in maart.
En daar is hij dan: de elfstedentocht.
Droog en zeer koud weer met temperaturen rond -30 graden.
Later weer ontzettend veel sneeuw: zon 1 meter sneeuw.
Later weer overgaand richting lente en zomertemperaturen met veel zon en weinig wind.
Dit was mijn fantasieverwachting.
Eind februari 30 graden? waar ben jij mee bezig..
Dit is hetzelfde kaartje met de 2m temps, dan ziet het er toch wel iets anders uit,wat minder 'koud' zeg maar en iets beter te vergelijken.