Dat is zo inderdaad, maar dat vind ik juist ook het leuke. Als alles duidelijk was en al vast stond was de weer-hobby stukken minder leuk voor velen. Maar dan moeten de leukste weer-scenario's wel zo af en toe bewaarheid worden.
Wat verwacht je hier dan van? Ik zie hierin een WZW stroming en grondtemperaturen boven 0.
Ik heb liever geen westenwind...
Van mij mogen we flink de winter weer induiken! (dan kunnen we schaatsen op de uiterwaarden )
Maar ik denk dat het aleen wat gaat kwakkelen | Gewijzigd: 18 januari 2011, 12:47 uur, door Ramon Oost
Inderdaad, en dat was misschien waar het om ging, maar met een tweede kaartje erbij was dat wat duidelijker op te merken, dan zie je het verloop. Maar hoe dan ook, het is erg ver weg. Eerst maar eens zien of we binnen een week sneeuw hebben, yoeghee!
Even de plaatjes ter ondersteuning van dat ultra LT verhaal:
Of het zover komt en hoe het verder gaat? dat weet nog niemand
Misschien een Poolbeer??
Wel een mooi koud-reservoir aan het ontstaan..... | Gewijzigd: 18 januari 2011, 16:20 uur, door mosw
Canadese model.
En Gfs
Dat hoog wandelt westwaarts. Lijkt mij dan ook logisch dat de pluimen kouder gaan worden op de lt.
Dat hoog wandelt niet westwaarts,het breekt langzaam af (zie drukdaling).Overigens zorgt het afzakken van dat laag hier een NW stroming die later nog verder krimpt naar W.Weliswaar is dat laag dan gevuld met lucht van polaire afkomst maar dat zorgt niet voor winterse kou,wel voor winterse neerslag...
Ik heb wel het idee dat hij per run steeds iets verder westwaarts berekend wordt.
Dat is toch wel gunstiger? aangezien de vorstgrens dan ook westelijker komt te liggen.
Edit: zie plaatje.
Snap je wat ik bedoel?
| Gewijzigd: 18 januari 2011, 14:49 uur, door Shadow112
Dat is toch wel gunstiger? aangezien de vorstgrens dan ook westelijker komt te liggen.
Edit: zie plaatje.
Snap je wat ik bedoel?
Ik snap m,alleen is het niet zo dat door opschuiving de plek wordt overgenomen en het koudegebied 'zomaar' westwaarts opschuift.Als het hoog wegtrekt is de kans veel groter dat er een laag afzakt vanaf scandinavie.
Overigens geeft de GFS van 06u een ander scenario en blijft dat hoog boven ierland (wel af en toe vorm veranderend) intact en breidt het zich vanaf de 27e ook over ons uit.Daarna zou het via middeneuropa wegzakken en zou een giga laag tussen ijsland en scandinavie ons weer gaan bepalen.Als dat laatste uitkomt heb je weer een WC ..... er zijn leukere scenario`s te bedenken.
edit - vergeet ook de straalstroompositie niet,die komt op dit moment cirkelend om het hoog terug richting N-Duitsland (er is dus momenteel ook geen sprake van een blokkade) | Gewijzigd: 18 januari 2011, 15:53 uur, door erik
Overigens geeft de GFS van 06u een ander scenario en blijft dat hoog boven ierland (wel af en toe vorm veranderend) intact en breidt het zich vanaf de 27e ook over ons uit.Daarna zou het via middeneuropa wegzakken en zou een giga laag tussen ijsland en scandinavie ons weer gaan bepalen.Als dat laatste uitkomt heb je weer een WC ..... er zijn leukere scenario`s te bedenken.
Ja ik had het gezien. Geen leuke ontwikkeling.
Maar we zullen zien wat het wordt.