Het heeft even geduurd, maar de kansen op kouder weer en de kans op sneeuw nemen in het weekend toe. De oorzaak daarvan is gemakkelijk te vinden op de kaarten. Momenteel zakt een laagdrukgebied vanaf Scandinavië steeds verder naar het zuiden. Het hogedrukgebied wat eerst continu berekend werd boven Engeland wordt nu in twee runs (van GFS) meer westelijk berekend, wat ervoor zorgt dat de koude lucht ons gemakkelijker kan bereiken. Grote hoeveelheden sneeuw zal het niet zijn, net zoals voor Kerst in Limburg. Het GFS berekend tot en met dinsdag voor het zuidoosten van het land een sneeuw accumulatie van zo'n 15-22 centimeter. Dit wil zeggen over de gehele periode zo'n 15-22 centimeter sneeuw valt. Klik hier voor de hoeveelheden sneeuw.
De temperaturen op hoogte
De temperatuur op hoogte heeft invloed op het type neerslag dat gaat vallen. Als we daarnaar kijken, op de afbeelding hierboven, zien we dat we eerst te maken gaan krijgen met regen, dat over gaat in sneeuw. Als het begint, dan liggen de temperaturen ongeveer rond de -4 graden in het binnenland. Dit is niet genoeg om gelijk sneeuw te laten vallen. In het noorden van het land liggen de temperaturen een stuk lager en daar zal de neerslag wel in de vorm van sneeuw gaan vallen.
De dagen daarna gaan de temperaturen op hoogte flink onderuit, zelfs tot -12. Dit is echter niet schokkend, want in december waren ze lager. Dit is wel een goed teken voor de neerslag die gaat vallen, wat alleen maar in de vorm van sneeuw kan zijn. Of de winter hiermee opnieuw zijn intrede doet is helaas nog niet te zeggen, daarvoor zijn de kaarten te wispelturig. Ik zeg daarom ook, laten we eerst gaan genieten van het scenario wat het Amerikaans model van 18u en 00u ons voorschotelt en daarna kunnen we altijd nog verder kijken.
Dit is aan de hand van het Amerikaans weermodel GFS (00u) geschreven, houdt er rekening mee dat het kan afwijken!
Volgen op twitter kan: http://www.twitter.com/Jantje_
Persoonlijk kijk ik t/m het weekend het verloop....daarna ga ik verder kijken en hopelijk harder juichen!
Ik ben blij dat we weer een trend in de kaarten zien die hoopvol is.
De laatste dagen/weken beetje druk geweest, ik hoop dat ik aankomende periode weer wat meer tijd heb dan alleen maar ff snel forum door te bladeren.
Voor de die-hards hier zal ik duimen voor mooie kaarten. Krijgen jullie tenminste ook wat terug voor alle inzet terwijl er niks te juichen viel voor de winter liefhebbers!
Na het weekend kunnen we echt zien of en welke verrassingen moeder natuur voor ons in petto heeft.
Vind het eigenlijk best wel veel, maar ze zijn daar in afgelopen december natuurlijk flink verwend
Okee duidelijk, waarom is dat eigenlijk zo, ik weet dat het lastig is om sneeuw te bepalen, waarom doen ze dan niet gewoon minder, valt het altijd mee!
btw: mooi pluimpje, voor ons wel wat minder koud hier aan de kust, eindelijk wel weer winters!
Alleen wat een verschil met 2 dagen geleden..
btw: mooi pluimpje, voor ons wel wat minder koud hier aan de kust, eindelijk wel weer winters!
Alleen wat een verschil met 2 dagen geleden..
Des te groter de onzekerheid, des te meer de kaarten elke dag kunnen verschillen.
als ik op de site van het knmi kijk naar de puim http://www.knmi.nl/exp/pluim/ dan heb je de pluim op de eeste pagina. Die van ma - za en de week erna toch?
Kijk je dan op 15 dagen LT dan is het in eens een hele andere pluim. Hoe kan dat?
grtz
als ik op de site van het knmi kijk naar de puim http://www.knmi.nl/exp/pluim/ dan heb je de pluim op de eeste pagina. Die van ma - za en de week erna toch?
Kijk je dan op 15 dagen LT dan is het in eens een hele andere pluim. Hoe kan dat?
grtz
De 15-daagse gebruikt hier al de info van de 00.00u run en de 10-daagse nog met de 12.00u run.
edit ff leesfout hersteld | Gewijzigd: 18 januari 2011, 10:33 uur, door erik
grtz
Waarschijnlijk is dat de recente pluim.
Een pluim voor deze pluim!
Marcel.