Tevens begint de druk fors te stijgen boven groenland. Gevolg dat het GB hoog ermee verbinding vindt op 22jan
En NL noorden winden krijgt en daling van tempr naar koudkwakkel.
LT:
Op 23jan begint het GB hoog zich weer uit te breiden richting scandinavie. NL op 23/24jan no winden. En daarna gaat het los.....
De kou wint steeds meer terrein en in het oosten van NL is er al kans op een ijsdag op 23jan. En daarna daalt de tempr nog verder naar beneden om vervolgens overal onder nul te duiken op 25jan voor NL. In de nachten kans op matige vorst.
Na 25jan schuift het hoog wat op naar centraal europa. Met dan voor NL ozo winden en en tempr gaat nog verder onderuit. Tot zelfs op 27/28jan matige vorst overdag van -5 tot -7gr en in de nachten kans op strenge vorst.
Ook is er kans op sneeuw op 26jan voor het oosten van NL.
HLT:
30jan schuift het hoog op richting Rusland. Mede door oprukkende depressies vanuit het westen van europa.
Daarna nog steeds koud, maar wel wat minder, overdag rond of iets boven nul en in de nachten lichte vorst t/m 2febr.
En zo is de GFS hoofdrun helemaal om voor wat betreft de korte temijn t/m 23jan, het hoog heeft een noordelijke ligging en de lage landen zitten meteen in de kou erna. | Gewijzigd: 18 januari 2011, 08:27 uur, door mosw
Maar wat zouden we dan mogen verwachten? Nu al een weeralarm
Voor Zuid Limburg toch niet?
Bovendien valt het in meerdere dagen.....(vanaf zondag t/m woensdag...) | Gewijzigd: 18 januari 2011, 08:26 uur, door mosw
De komende nacht zijn er wolkenvelden. De kans op neerslag is klein. Het kwik zakt naar 2 tot 4 graden en de noordwestenwind wordt matig en aan de kust vrij krachtig.
Woensdag heeft zich boven de Britse Eilanden een sterk hogedrukgebied geïnstalleerd. De druk in de kern loopt op tot rond 1036 hPa. Ook in Nederland hoge barometerstanden (boven 1025 hPa) maar toch houden we het niet droog. Aan de oostzijde van het hogedrukgebied trekt een ‘warmtefrontaflopertje’ doorheen het land. Het systeem veroorzaakt enige buiige regen. Hagel valt daarbij niet uit te sluiten, zelfs wat smeltende sneeuw behoort tot de mogelijkheden. De middagtemperatuur komt uit op 5 graden en er waait een matige, aan de kust vrij krachtige noord- tot noordwestenwind.
Donderdag en vrijdag zijn de neerslagkansen, dankzij het zich boven Ierland tot 1040 hPa versterkende hogedrukgebied, klein. Vooral donderdag laat ook de zon zich zien. Verder kan het in de nacht en ochtend licht vriezen.
@JV
Maar deze run is ook een interessant polair sneeuwrijk scenario.
Persoonlijk kijk ik t/m het weekend het verloop....daarna ga ik verder kijken en hopelijk harder juichen!
Ik ben blij dat we weer een trend in de kaarten zien die hoopvol is.
De laatste dagen/weken beetje druk geweest, ik hoop dat ik aankomende periode weer wat meer tijd heb dan alleen maar ff snel forum door te bladeren.
Voor de die-hards hier zal ik duimen voor mooie kaarten. Krijgen jullie tenminste ook wat terug voor alle inzet terwijl er niks te juichen viel voor de winter liefhebbers!