Op Twitter kom ik alweer mensen tegen waar de knoppen alweer naar boven komen.
En hier voor me raam staan 2 grote kale bomen, zat net een vogel takjes van af te trekken, waarschijnlijk voor het maken van een nest.
Volgens ‘Europa’ worden gedurende het weekeinde en daarna te gemakkelijk relatief zachte en vochtige Atlantische luchtmassa’s om het tamelijk kleverige Ierse hoog naar onze streken getransporteerd. Dat zou betekenen dat er van een nieuwe winterse fase weinig terecht gaat komen. Alleen later deze week is het tijdelijk wat kouder. De ontwikkelingen voor het weekeinde en daarna zijn echter niet in lijn met de vorige run: terughoudendheid blijft dan ook op z’n plaats.
Jan Visser
Volgens ‘Europa’ worden gedurende het weekeinde en daarna te gemakkelijk relatief zachte en vochtige Atlantische luchtmassa’s om het tamelijk kleverige Ierse hoog naar onze streken getransporteerd. Dat zou betekenen dat er van een nieuwe winterse fase weinig terecht gaat komen. Alleen later deze week is het tijdelijk wat kouder. De ontwikkelingen voor het weekeinde en daarna zijn echter niet in lijn met de vorige run: terughoudendheid blijft dan ook op z’n plaats.
Jan Visser
Jammer! maar we hebben nog bijna 2 maand voor de boeg waarin alles nog kan gebeuren!
Zelfs in Maart valt er wel eens een hoop sneeuw, dus wie weet
Als je een hekel aan winter hebt wel.
Edit: of bedoel je die lichte daling? | Gewijzigd: 17 januari 2011, 13:58 uur, door Shadow112
Na voorjaarsdag: wordt het nog winter?
Veel mensen grepen het mooie weer aan om er op uit te trekken. Grote trekpleister waren de steden Maastricht, Deventer en Nijmegen vanwege de hoge waterstand in de rivieren de Maas, IJssel en de Waal. (foto vanaf de spoorbrug in Nijmegen met uitzicht over de Waal en de -ondergelopen- Waalkade)
Wat een prachtige dag was het gisteren! De zon scheen, vooral in het noorden en midden van het land bijna voluit en de temperaturen waren met 11 tot 13 (Woensdrecht; 13,4 Gilze Rijen: 13,3 en Eindhoven:13,1) gewoon voorjaarsachtig.
Op sommige terrasjes zaten mensen te genieten van de Januarizon. Uit de wind en in de zon was dat prima te doen. Ook trokken veel mensen richting de steden aan de grote rivieren om met eigen ogen het hoge water te aanschouwen. Toch is het alweer gebeurt met het voorjaarsweer.
Het hogedrukgebied boven Spanje en Frankrijk trekt zich in oostelijke richting terug tot het centrale Middellandse Zeegebied. Een ander gebied met hoge barometerstanden (1035 hPa) op de Oceaan koerst naar de Britse Eilanden en neemt de regie over ons weer over.
Er komt een noordelijke stroming opgang. Deze noordenwinden voeren logischerwijs koudere lucht aan. De overgang vandaag en morgen gaat gepaard met regen. Het kwik gaat naar beneden.
Vanaf woensdag gaat het in de nachten licht vriezen en wordt het overdag nog een graad of 3.
Hoewel de zon dan ook best kans maakt zijn het wel ideale omstandigheden voor de vorming van mist. (aanvoer vanaf zee, weinig wind, relatief lage temperaturen, brongebied van aangevoerde lucht is afkomstig vanaf warmere streken en koelt onderweg af)
De ogen van alle winterliefhebbers zijn gericht op dit hogedrukgebied. Wat gaat het doen? Krijgen we nog winterweer? Het antwoord daarop is: ‘nee, voorlopig niet’. Volgens de diverse berekeningen blijft het hogedrukgebied de hele week ten westen van ons land liggen, of komt hooguit nog wat dichterbij tot over ons land. Aan de oostflank van dit hoog wordt weliswaar wel wat koudere lucht aangevoerd, maar ook over de Noordzee. Landinwaarts gaat het in de nachten licht en een enkele misschien matig vriezen, overdag dooit het enkele graden. Echt “Noordzeeweerâ€Â.
Pijltjes uit het noorden over NL, NL blauw gekleurd lijkt mij dan een prima koude dag te worden
De 06 run van GFS was ook weer lekker winters, Alleen de runs gaan behoorlijk heen en weer van bar en boos naar lekker winters.
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
De 06 run van GFS was ook weer lekker winters, Alleen de runs gaan behoorlijk heen en weer van bar en boos naar lekker winters.
Ja de koude blijft een beetje in het oosten hangen.
Maar goed, er komt daar wel een mooie koude reservoir te liggen.
Als dat iets westelijker komt te liggen kunnen we zo weer op de schaats
Edit: pluim voor J&J die de splitsing van de straal al enkele weken geleden aan zag komen. | Gewijzigd: 17 januari 2011, 14:34 uur, door Shadow112
Als die samen een pact vormen, dan kan de winter echt weer beginnen. Ik zie in de kaarten (7 dagen) dat dit nog niet gebeurd. Voorlopig wel kouder, maar niet echt "streng" winters.
Per dag maar bekijken?
Zal ook wel moeten,anders klopt de 1ste alinea van bericht 1 in dit discussietopic deel 2 niet van je...
Het is pas 17 jan,de winter duurt nog lang,maar voorlopig lijkt t nog niet echt te gaan winteren.
Met echt winteren bedoel ik,weer wat schaatstourtochten e.dZo nu en dan een paar graadjes nachtvorst noem ik geen winter,daar heb je in t algemeen alleen maar last van
Op Twitter kom ik alweer mensen tegen waar de knoppen alweer naar boven komen.
En hier voor me raam staan 2 grote kale bomen, zat net een vogel takjes van af te trekken, waarschijnlijk voor het maken van een nest.
De wilde fazanten die hier zitten zijn vandaag ook aan het stoeien
De winter komt zeer zeker niet meer in januari terug. Februari geef ik een nieuwe poging.
Jammer dat na december de winter zo ver is teruggevallen, de maand januari is niet echt winterwaardig te noemen.