misscien een "bewust verkeerde" berekening van de weercomputer tav de ligging en stromingen ....
Heb inmiddels op andere fora een antwoord gevonden. Oper voor Noord vertoont meestal een afwijking, schijnt te maken te hebben met het gekozen meetpunt voor het EC rooster. Hierdoor grotere invloed Waddenzee/Noordzee. Woon je in Noord dan kun je beter naar de pluim van Noord-Oost kijken en met een schuin oog naar die van Noord.
Ik neem niet voor niets de 'oper' als uitgangspunt,dat is het meest nauwkeurige berekeningspunt van alle weermodellen.
@arend-dat zou mogelijk zijn geweest als het alleen de pluim van Noord was geweest,mijn voorbeeld is gebaseerd op de regio midden maar in elke regio vind je die afwijkingen...
@arend-dat zou mogelijk zijn geweest als het alleen de pluim van Noord was geweest,mijn voorbeeld is gebaseerd op de regio midden maar in elke regio vind je die afwijkingen...
De afwijkingen die ik constateerde in de oper voor Noord staan los van die voor andere regio's. Mijn verhaal heeft daar niks mee te maken. Kijk nu maar weer eens naar de pluim voor Noord (opvallend toch?). Als iemand een andere verklaring heeft voor deze afwijkingen naast wat ik op andere fora heb gevonden, dan hoor ik het graag.
Deze pluim vertoond weer meer gelijkenis met de 10.00u run van gisteren.... :s
Mijn vraag blijft dus:hoe kan dat???? Hij zou meer een vervolg moeten zijn op de 22u run maar dat is hij min of meer tot de 24e,daarna krijg je een enorme afwijking.
Mijn verwachting is dat de 22u run weer meer in de lijn van de pluim van gisteravond zal zijn maar dat zullen we vanavond dan zien.
Mijn vraag blijft dus:hoe kan dat???? Hij zou meer een vervolg moeten zijn op de 22u run maar dat is hij min of meer tot de 24e,daarna krijg je een enorme afwijking.
Mijn verwachting is dat de 22u run weer meer in de lijn van de pluim van gisteravond zal zijn maar dat zullen we vanavond dan zien.
Ehm : ze weten het gewoon niet (kan vriezen en/of dooien)
Tja, dat heb je met die runs. Maar gewoon alles wat verder weg is dan een week wegspoelen met een flinke hap zout. Uiteindelijk komt het hele spul wel weer eens (bijna) op 1 lijn.
Regio west en noordwest zien er ook zo uit,dat zal te maken hebben met de zee invloed wat op zich niet zo raar is.
Tja, dat heb je met die runs. Maar gewoon alles wat verder weg is dan een week wegspoelen met een flinke hap zout. Uiteindelijk komt het hele spul wel weer eens (bijna) op 1 lijn.
Yep,uiteindelijk komt het wel weer samen | Gewijzigd: 17 januari 2011, 11:03 uur, door erik
Jan, als je dit soort dingen zegt, dan gaat het wintervirus weer kriebelen bij mij.
Nou ja, alles beter dan een griepvirus zullen we maar zeggen.
Blijft close call hoe het exact gaat uitvallen, kleine verschillen grote gevolgen.......
Wordt wel een zooitje dan want droge sneeuw kan het haast niet worden,voor woensdag worden aan de grond nog geen temps onder 0 verwacht..
Dat is toch vreemd want ik kan me heugen dat voorheen de ochtendruns kouder waren dan de avondruns.......
De runs blijven op zich redelijk consistent (average),de uitschieters van oper en control lijken per run wel afhankelijk van het tijdstip.Er zijn echter over langere termijn gezien wel aparte verschillen waarbij de ene periode de oper consequent `s avonds warmer is terwijl control opvallend vaak `s avonds kouder is.
Ik heb overigens mijn vraag over de pluimgrafieken nu ook aan het KNMI gesteld,ben benieuwd of en wat voor antwoord ik ga krijgen... | Gewijzigd: 17 januari 2011, 12:40 uur, door erik