Eindelijk kunnen we weer gaan praten over winterweer en gaan we de "lente" weer vaarwel zeggen. Enkele dagen geleden hebben wij hier op onweer-online al een zeer uitgebreide verwachting geplaatst. Het heeft van beide kanten veel tijd en energie gekost om dit alles voor elkaar te krijgen. Tot nu toe worden we nog beloond ook met het komend winterweer. Vele mensen hadden al de term lente in hun mond genomen, maar op dit moment vraag ik me af of ze daar nu net zo over denken! Mijn advies naar die mensen is dan ook.... Schrijf de winter niet af en zeker niet als die net begonnen is!
Er is eigenlijk niet veel verandert wat betreft de tekst van afgelopen week, het fenomeen wat we in de troposfeer en in de stratosfeer aantreffen is de polar-vortex, die is nog altijd aanwezig. Het afzwakken van de polar vortex zien we vaak in de tweede helft van de winter gebeuren. Belangrijkste oorzaak is het instromen van warmere lucht vanuit de tropen en het algemeen weer opwarmen van de aarde boven het noordelijk halfrond. Dit kan zeer abrupt gebeuren (enkele dagen) en zo'n plotselinge opwarming van de stratosfeer wordt ook wel aangeduid met "sudden stratospheric warming", afgekort SSW (zoals bv in januari 2009). Andere oorzaak kan zijn dat de invloed van de polar vortex afzwakt doordat het systeem met zijn centrum zich verplaatst naar bv. meer zuidelijke breedtegraden.
Heel mooi te zien hoe de drukverhoudingen op 18 januari
Vanaf maandag wordt er al langzaam een dalende trend ingezet, dit is hier op het forum al een week de discussie geweest. We kunnen er nu niet meer onderuit dat de tweede winterprik een feit zal gaan worden, maar voor hoe lang is de vraag? Dat is iets wat we momenteel niet kunnen zeggen, daar is het allemaal net wat te complex voor. Want zoals jullie weten kan een kleine verschuiving van de drukgebieden al voor hele andere dingen gaan zorgen. Hieronder zie je de nieuwste pluim van regio midden. Als we verder kijken op de pluim dan zien we dat de spreiding op het eind toeneemt, maar de kans op kou blijft er bij de meeste leden nog inzitten
Wat betreft de neerslag kunnen we kort over zijn. Het Europees weermodel ECMWF laat zien dat er kans op neerslag (sneeuw) mogelijk is op volgende week maandag op dinsdag. Het is nog ver weg dus dat kan gemakkelijk weer opschuiven of zelfs verdwijnen. Sneeuw en ellende hebben we genoeg gehad in deze korte winter, nu hopen dat het een keer voor de schaatsliefhebbers goed uitpakt!!!
Je kan me ook volgen op Twitter voor korte updates: http://www.twitter.com/Jantje_
Op dit bericht berust copyright, het verspreiden daarvan is niet toegestaan, mits met toestemming van onweer-online!
Alle pluimen op 1 pagina
Neerslag inclusief een mooie sneeuwradar
Temperatuuroverzicht
WRF sneeuwkaarten
Hellmann getal van alle KNMI stations!
De pluim van vanmorgen was duidelijk weer een vreemde eend in de bijt,deze keert weer terug naar de verwachting van gisteren.Toch blijft het apart dat zo`n uitbijter er tussen kan zitten.....
Hoe meer naar de kust, des te sneller neemt die kans op sneeuw af.
Laat maar komen, alleen jammer dat het nog zo veraf is, er kan nog veel veranderen.
een goed teken is dat de kou in de pluimen bij elke run naar 'voren' komt. je ziet wel dat er op de LT weer veel leden gaan voor warmer weer. dit is net zoals bij een lange vorst periode waarbij elke keer de LT naar warm uitslaat en bij een warmere periode zoals afgelopen weken de LT naar kou uitslaat maar dit elke dag ook een dag opschuift.
Nu blijft het consistent en dat geeft hoop. Ook voor deze pluimen geldt onzekerheid op LT en als je niet verder als 7 dagen vooruit kijkt met het verhaal van J en J in he achterhoofd moet dit goed komen.
Hoe meer naar de kust, des te sneller neemt die kans op sneeuw af.
In dat geval zal dat dan eerst wel natte flatsenen/drabwerk worden gezien de (huidige) verwachte temps in het weekend overdag. Ik hoop dat het nog iets daalt, zodat het ook een tijd blijft liggen als er neerslag is.
mwa dat weet je niet, kan goed zijn dat de neerslag bv in de nacht of ochtend valt. Dan heb je tijdelijk een mooi dekje. Dat idd wel weer wegsmelt overdag gezien de verwachte temperaturen op dit moment.
Onderstaand een mooi voorbeeld (GFS) van het afsnoeren (cut-off) van een bel koude lucht vanuit de Europese hoogtetrog inkl. inzettende cyclogenese boven het warme zeewater van de Golf van Genua.
ECMWF12 OPER berekent uitgaande van het Italielaag voor as weekend veel neerslag voor oa. noord Italie (30 tot 50 mm) welke deels ook zal overgrijpen naar de noordkant van de Alpen ! (zie ook Alpenweer update)
Dinsdag beginnende trogvorming
Donderdag, koude lucht bereikt Middellandse Zee gevolgd door cyclogenese
Vriidag beginnende cut-off
Zaterdag, cut-off compleet
Ciao Johann | Gewijzigd: 16 januari 2011, 23:46 uur, door Alpenweerman
Erg opvallend, ben zeer benieuwd wie hier nu gelijk gaat krijgen> ECMWF of toch het GFS met zijn knots van een hoog bij Ierland.
GFS is weer aan het jojo effect bezig. Na een mooie 12Z run nu dus weer een bagger run qua winterweer.
En zo dobberen we verder in modellenland. Op naar de kaarten van morgen | Gewijzigd: 16 januari 2011, 23:59 uur, door Maarten Dings
Bestaat er een mogelijkheid dat het hoog bij Ierland samen met het hoog boven Groenland voor een grote blokkade gaan zorgen zodat koude lucht vanuit Scandinavië af kan zakken?
Ik ben niet heel zeker, maar ik denk dat daarvoor dat hoog in groenland wat stabieler zou moeten zijn. Zo te zien spelen hogen en lagen daar in de buurt een kat en muis spel.