Ik hoorde vorige week dat het wel eens zo kan zijn dat het echt het einde van de wereld kan zijn op 21-12-2012, waar lang over gepraat werd.
De komeet (?) schijnt idd zo erg te zijn gegroeid dat deze eind volgend jaar dus een eind maakt, of zoiets.
Vandaar dat we tegenwoordig ook steeds heftiger weer krijgen. Overstromingen, aardbevingen en dat soort dingen.
Geloof jij erin en is het waar wat er wordt gezegd?
Ik weet niet wat ik ervan moet vinden/denken. Zit misschien wek iets in, ook omtrend de weersveranderingen, maar ze hadden ook gezegd dat 2010 vreemd zou beginnen.
Persoonlijk heb ik dus "?"
Goed nieuws: de wereld vergaat niet op 21 december 2012. Althans, dat beweren wetenschappers die zich verdiept hebben in de Maya-kalender. De vrees dat het einde der tijden op 21 december 2012 aanbreekt berust op een rekenfout, zo blijkt uit een artikel in het tijdschrift Natuurwetenschap en Techniek (NWT). De oude Maya's hielden er een ingewikkelde kalender op na. Toen de Spanjaarden in de zestiende eeuw het Mayarijk in Zuid-Amerika veroverden, bleek dat de tijdstelling van de Maya's niet zo eenvoudig te vertalen was naar de christelijke kalender. Wetenschappers kwamen er na lang onderzoek achter dat in de Maya-mythologie de scheppingsdatum op 11 augustus van het jaar 3114 voor Christus lag en dat het eind van de telling op 21 december 2012 ligt. Aanhangers van complottheorieën en andere paniekzaaiers gingen er vervolgens van uit dat over twee jaar een apocalyptisch einde komt aan de wereld zoals we die kennen. Op internet wemelt het van de websites waarop mensen hier onheilspellende teksten over schrijven en er bestaan zelfs mensen die hun spaargeld opmaken "omdat je er na 2012 toch niets meer aan hebt". Maar alles blijkt te berusten op een rekenfout, zo becijferde aardwetenschapper Andreas Fuls. Hij promoveerde in 2006 aan de Technische Universiteit Berlijn. Op basis van een oude Mayatabel waarop de standen van Venus staan en nieuw ontdekte inscripties en voorwerpen kwam hij erachter dat Mayakalender pas stopt op 21, 22 of 23 december 2220. Bovendien denkt hij dat de tijd daarna ook bij de Maya's gewoon doorgaat: hij vermoedt dat de Maya's doodleuk opnieuw zouden zijn begonnen met tellen. Binnenkort gaat de film '2012' van Roland Emmerich in première. Hij mag gerust een expert in het genre 'rampenfilms' worden genoemd; hij regisseerde eerder onder meer 'Independence day', 'The day after tomorrow' en 'Godzilla'. Ook na 2012 kan Emmerich dus rustig films blijven maken. Wellicht een idee voor een volgende film: Nostradamus voorspelde dat in 2068 levende wezens op andere planeten worden gevonden. Over een kleine zestig jaar zullen we weten hoeveel deze voorspelling waard bleek.
Bron: http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/46409/...et_in_2012.html | Gewijzigd: 13 januari 2011, 13:10 uur, door ing
Het Maya jaar nul was waarschijnlijk 11 augustus in 3114 v. Chr., vanaf dat moment begon hun kalender te lopen. De Maya geleerden waren niet voorzichtig, ze berekenden maar liefst 13 baktun. Wie gaat rekenen, komt na die 13 baktun uit op 21 december 2012.
En op de een of andere manier moet dan de aarde vergaan, denken nogal wat mensen
De vraag waarom dat zo is, wordt weinig gesteld.
De Mayakalender is net als bijvoorbeeld de Chinese kalender cyclisch. Dat wil zeggen dat ze rekenen in een vast aantal eenheden. Als die voorbij zijn, dan begin je opnieuw. De Chinezen beginnen bij de rat en zijn twaalf dieren later bij het varken. Daarna begint weer gewoon een jaar van de rat.
Waarschijnlijk was het de bedoeling van de Maya dat na 13 baktun weer gewoon het jaar nul zou beginnen. Maar dat is voor echte gelovers in 2012 niet te verkroppen.
Faqt.nl
Persoonlijk vind ik het nogal Doem denkerij en ik kan er niet wakker van liggen. Misschien dat de aarde ooit vergaat, zoals dat ook met andere planeten en sterren gebeurd of misschien brengt de toekomst ons wel zo'n grote catastrofe, door wat voor factor dan ook, dat ons leventje drastisch veranderd. We zullen we zien. Ik geniet liever van vandaag dan me druk te maken over morgen.
Maar goed, laten we 1 januari 2013 dit topic weer even omhoog-schoppen, als dat lukt, dan was het dus niet waar!
Wat 2012 betreft: ik heb daar een aantal boeken over gelezen en vind het geweldige fictie. Hoe sommige auteurs de Maya's in verband brengen met de Egyptenaren en Romeinen tot ruimtereizigers uit het Orion-stelsel en de Pleiaden aan toe is bijzonder vermakelijk.
Maar meer dan fictie is het naar mijn idee niet. | Gewijzigd: 13 januari 2011, 16:28 uur, door Simon Deurdorpe
vergaan klopt ok niet helemaal want ze zeggen dat de wereld gewoon verandert! en zal natuurlijk ooit wel eens vergaan
Maar ik geloof wel hier in> http://video.google.com/videoplay?docid=-673700190312197047#
een video van anderhalf uur maar zeer interessant ! en sommig dingen die je te zien krijgt begin je je zelf ook wel ff af te vragen!
als die video echt waar zou zijn dan zou ik wel geloven dat de maya's er en datum voor hadden dat de Wereld veranderd!(Niet vergaat!!),,
kijk de hele film maar en oordeel zelf (als je tijd hebt)
Ik geloof er stiekem wel in! | Gewijzigd: 13 januari 2011, 16:58 uur, door tdv
Ben ik helemaal met je eens en ik sluit me hier ook bij aan. (De eerste alinea was ook lichtelijk sarcastisch bedoeld )
Gaarne de dag voor het einde uw spaargelden overmaken op rabo rekening: 33456785 T.n.v. Shadow112.
*Kleine lettertjes*
Bij afwezig blijven van apocoliptische taferelen kunt u geen aanspraak meer maken op uw gedoneerde geld.
:P
idd al die onzin over einde van de wereld. Sommige mensen zijn erg goedgelovig of gewoon straalbezopen dat ze niet meer weten wat realiteit is.
volgende maand je laaste verjaardag? en februari 2012 dan?
Het beste bewijs dat er niks gaat gebeuren is nog wel dat de kalender de afloopt begonnen is op 3114 v. Chr, toen is dus de vorige kalender afgelopen en toen is er ook niks bijzonders gebeurd. | Gewijzigd: 13 januari 2011, 19:22 uur, door Simon Deurdorpe