Vind het opvallend dat het GFS model de laatste tijd niet zo winters is. Voor a.s. zondag bv berekend het model een graad of 5, nogal een verschil met het NOGAPS model.
GFS plaatje bij plaatjes Jan; ehm ja GFS rekent zeker hogere temps | Gewijzigd: 16 januari 2011, 11:43 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Hopelijk hier ook .. en weer beetje sneeuw.. Kan altijd wel eens leuk zijn, als het weer tijdje warmer is geweest.. Weer eens sneeuw.:DD
Maar dan hoop ik noord holland voor de schaaatsliefhebbers dat het droog blijft en vriest dat het kraakt.. Voor de elfstedentocht
Maar dan hoop ik noord holland voor de schaaatsliefhebbers dat het droog blijft en vriest dat het kraakt.. Voor de elfstedentocht
De elfstedentocht wordt verreden in Friesland
Het zeer zachte weer van de afgelopen tien dagen zal daardoor binnenkort verdreven worden. Maandag is het met 7 tot 10 graden nog zacht. Dinsdag of woensdag zijn de eerste vlokken natte sneeuw al mogelijk en donderdag liggen de maxima nog slechts rond 3 graden. In de nachten gaat het dan licht vriezen met uiteraard kans op gladheid.
Zeer overtuigend is de winterinval overigens niet. De laatste tien dagen van januari lijken hooguit licht winters weer op te leveren. Daarbij vriest het 's nachts maar komt het kwik overdag steeds boven nul.
De daling van de temperatuur wordt overigens veroorzaakt door een hogedrukgebied dat zich boven de Britse Eilanden nestelt. Hierdoor de draait wind bij ons naar het noorden.
Zeer koude lucht is vanuit die richting nauwelijks mogelijk omdat de lucht opgewarmd wordt boven de Noordzee. Pas als de wind naar het oosten tot noordoosten draait, kan de kou verscherpen. De kans daarop lijkt voorlopig erg klein.
Een terugkeer van het extreme winterweer dat we in december beleefden is de komende week dus niet waarschijnlijk.
bron: weerplaza.nl
Joh.... hou er ook rekening mee dat de positie van het hoog niet goed berekend wordt door de modellen!!! Pluim ziet er nog goed uit, wel veel spreiding dus dat biedt mogelijkheden... Alles beter dan alle leden boven 0
Kan natuurlijk ook hetlzefde zijn of nog zachter maar de kans op een koudere run is toch wel groter moet je eens de oper en de vooral de control op de pluim kijken die is gewoon het warmste lijntje dus geen paniek
Ow ja en over NOGAPS gisteren kwamen die al met een gelijkaardig koud scenario dus wie weet ^^
Bij het beoordelen hebben ze gebruik gemaakt van het europese model, die (nog) enigszins winters is.
GFS laat eerder een anti-wintersbeeld zien, al runs achter elkaar.
GFS Woensdag ochtend/avond/nacht naar donderdag 2m temps bij 0 (850 temps -5 tot -8) maar als er wat valt zal't niet veel zijn
Trouwens zonnetje schijnt hier nu ook maar het waait nog flink | Gewijzigd: 16 januari 2011, 12:05 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
GFS laat eerder een anti-wintersbeeld zien, al runs achter elkaar.
GFS laat inderdaad een minder winters beeld zien gewoon omdat het hoog meer ten ZW van Engeland ligt en bij anderen modellen boven Engeland of zelfs ten NO van Engeland wat toch wel een groot verschil is!
Je ziet dat ook terugkeren op de pluim ofwel zachter met aanlandige wind ofwel vrij koud met aflandige wind!
Je ziet dat ook terugkeren op de pluim ofwel zachter met aanlandige wind ofwel vrij koud met aflandige wind!
Thats true!
Dan maar goed blazen met z'n allen dat ie de juiste postitie inneemt | Gewijzigd: 16 januari 2011, 12:14 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Vandaag de warmste dag van de maand( tot 13°C) en dan geleidelijk aan kouder komende week.
Dat is behoorlijk zacht Wim, en dan met een zonnetje erbij.... foei dat zal voorjaar-associaties geven!
Ah joh, met een beetje inlevingsvermogen begrijp je misschien best wel dat hij niet Noord Holland bedoelt maar het Noorden van Holland!
| Gewijzigd: 16 januari 2011, 12:20 uur, door Tyshane
De tochten heb ik afgeschreven.
De aanloop naar start winterperiode vorig jaar was zo klaar als een klontje. bij aanstaande verwachting zijn er me nog veel te veel ???????????.
En de kans dat het hooge druk op de gunstigste plaats komt is minder dan 50% vorige winter had je al vroeg een sterke noord oostelijke stroming waarvan we het moeten hebben.
Want iets koudere weer zit boven scandi. En in oostblok/rusland is het mij te mild om een snelle omschakeling te geven zoals in 2010 december.
Goed de 850 hPa word wel kouder vanaf 19 jan. maar de 2mtr temp zit me te gevaarlijk bij 0 gr of er boven.
Er kan natuurlijk nog heel veel veranderen. want de winter is nog lang. dus hopen nog op wat schaatsweer of iets dergelijks.
Maar persoonlijk zegt mijn gevoel het extreme hebben we gehad. en het winterweer gaat mild naar het voorjaar toe.
Eingelijk mag men hier niet over voorjaarsweer spreken. Maar vandaag lijkt het wel voorjaar. volop zon en temp. van 12,6gr. maar niet zeldzaam. heb in jan. wel temp. meegemaakt van 16 a 17 gr. en daarna de hele periode verliep zacht met veel neerslag in de vorm van regen.
Laten we dat laatste niet hopen.
Laten we dat laatste niet hopen.
Heb je voor morgen al gezien? 16-18 mm volgens GFS in N/NW nederland (slepend front) | Gewijzigd: 16 januari 2011, 12:45 uur, door Verwijderde_gebruiker_04