Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Eddy, NM.

2 Nov 2024 20:54:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Curry, NM.

2 Nov 2024 20:54:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chaves, NM; Roosevelt, NM.

2 Nov 2024 20:51:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Curry, NM; Roosevelt, NM.

2 Nov 2024 20:32:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Eddy, NM; Lea, NM.

2 Nov 2024 20:30:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Eddy, NM.

2 Nov 2024 19:53:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lubbock, TX.

2 Nov 2024 15:38:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hockley, TX; Lubbock, TX.

2 Nov 2024 15:33:38

2 Nov 2024 10:31:49

2 Nov 2024 09:31:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hutchinson, TX; Moore, TX.

2 Nov 2024 08:48:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chaves, NM.

2 Nov 2024 08:35:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaver, OK; Lipscomb, TX.

2 Nov 2024 08:34:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hemphill, TX; Roberts, TX.

2 Nov 2024 08:27:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carson, TX; Hutchinson, TX; Moore, TX; Potter, TX.

2 Nov 2024 08:20:06
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
15 januari 2011, 21:45 uur | Bericht #205865
hehe zometeen is volgens sommige de winter weer voorbij
BartS
Shadow112
Lid
15 januari 2011, 21:48 uur | Bericht #205866
Citaat van Ben, zaterdag 15 januari 2011, 21:42 uur Hummm, net thuis. Nieuwe pluim is toch een beetje een kwakkelaar. Het wordt weer winters dat is wel zeker, maar of het echt een blijvertje of bijtertje is, dat is even afwachten. Wel spannend, that's for sure...

Het oosten zal zeker betere kaarten hebben voor ijsdagen. Pluim is voor de Bilt.
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Waarom deze advertentie?
zwoof
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
15 januari 2011, 21:49 uur | Bericht #205867
Meeste members blijven toch gewoon onder de streep. | Gewijzigd: 15 januari 2011, 21:49 uur, door zwoof
https://zwoof.nl/Winterstatistieken en https://zwoof.nl/Zomerstatistieken
erik
Lid
15 januari 2011, 21:56 uur | Bericht #205868
Citaat van zwoof, zaterdag 15 januari 2011, 21:49 uur Meeste members blijven toch gewoon onder de streep.

Het wordt iig kouder dan wat we nu hebben.... 9,4C om bijna 10u 's avonds
Callie-P
Moderator
15 januari 2011, 22:24 uur | Bericht #205874
De meesten zal het wel opgevallen zijn dat ik meer richting de GFS ga dan in de richting van ECMWF...
Echter GFS is op dit moment minder winter pro... lijkt het...

Ik zeg lijkt het want ik ben beide modellen eens naast elkaar gaan leggen omdat ik me niet voor kon stellen dat beide modellen zo een afwijkende mening van elkaar hebben..

Zo heb ik de 500 hPa kaarten vergeleken, de 2 mtr temp kaarten, de 850 hPa kaarten en de 925 hPa kaarten..
Tot mijn grote verbazing lopen de modellen eigenlijk redelijk in sync.. op beide modellen wordt Europa blauw alleen de verspreiding van dat blauw verschilt een beetje waardoor NL bij ECMWF een paar keer vorst krijgt ( lichte) en het bij GFS boven nul blijft. Echter als er iets blauwigs gebeurt doen beide modellen mee.
Zo ook met de andere kaarten.. alles loopt redelijk in sync.

Tenminste tot aan +216 uur ( maandag de 24ste) dan komt er een afwijking...
Ons weer wordt op dit moment zoals jullie weten bepaald door een hogedrukgebied boven de Azoren.. dit gebied zorgt ervoor dat de LD gebieden van warme lucht worden voorzien en zorgt ook dat LD gebieden ons elke keer bereiken met de nodige regen en wind.

Dit hogedruk gebied gaat op de 24ste on the move.. ECMWF denk dat de kern van dit hogedruk gebied opschuift tot ver boven de UK. Dit veroorzaakt een blokkade voor LD vanaf de oceaan en geeft LD gebieden boven Scandinavië de mogelijkheid om te gaan zakken.. de temperatuur in Europa daalt en de wind draait naar het noorden.

ECMWF_500_hPa24_jan_2011.JPG

GFS denk dat deze kern niet zo ver zal gaan en blijft hangen onder Ireland. Dit zorgt ervoor dat we weliswaar geen last meer hebben van lagedruk gebieden vanaf de oceaan.. (dus het weer wordt wel rustig) maar de temperatuur blijft boven nul.. De wind draait hierbij ook niet naar het noorden zoals bij ECMWF maar komt uit het westen.

GFS_500_hPa24_jan_2011.JPG

Als je dan verder gaat in de modellen dan zie je dat bij +240 uur ECMWF nu ook denkt dat de kern van dit HD zakt beneden Ireland en je ziet gelijk de temperaturen stijgen...

GFS_500_hPa24_jan_2011.JPG

ECMWF_500_hPa24_jan_2011.JPG

Kortom.. de koudeprik gaat wel komen maar hoe koud het echt wordt hangt puur af van de plek waar dat ene hogedrukgebied zich zal vestigen. ( kan variëren van -2 tot aan -6)
Na +240 uur zijn beide modellen het met elkaar eens en komt de temperatuur boven nul te liggen..
Leuk detail is dat GFS lager met haar temperaturen zit in Lapland dan ECMWF

GFS_2_mtr_temp_25_jan_2011.JPG

ECMWF_2_mtr_temp_25_jan_2011.JPG

Dus ik ben heel erg benieuwd wat er gaat gebeuren.. Ja ik ben hier eigenwijs.. maar of de winter heftiger wordt hangt echt aan een zijden draadje...GFS denkt van niet en ECMWF die vind ik ook niet erg overtuigend.

p.s. GFS ziet inderdaad een vette noord-wester storm op de 31ste... maar ja dat is nog zo ver weg...

Ben
Lid
15 januari 2011, 22:29 uur | Bericht #205875
Citaat van zwoof, zaterdag 15 januari 2011, 21:49 uur Meeste members blijven toch gewoon onder de streep.

Zwoof ik ga met je mee, voor het oosten ziet het er behoorlijk koud uit de komende weken.
Ik ben heel benieuwd naar de standpunten van de weermannen J+J , maar ook naar Jan Visser's zijn opinie.
Ik sprak vandaag veel mensen die het al over de lente hadden etc etc, ik heb hun droom ruw verstoord, toen ik over de nieuwste verwachtingen sprak.
Haalde terloops ook even de vergelijking met 1947 aan ( winterweer tot ver in maart) en toen verschoten ze helemaal van kleur.........
Henri_1
Lid
15 januari 2011, 22:41 uur | Bericht #205880
Citaat van Calliep, zaterdag 15 januari 2011, 22:24 uur prachtig verhaal van Calliep

Mooi verhaal leuk dat je de twee modellen eens vergelijkt doe ik ook vaak rap zeer leuk dat je er ook eens dieper op ingaat ....

Maar dit is toch louter geschreven op de 12U run van beide modellen?! ... kan dus nog veel veranderen volgens mij !
bliss
Lid
15 januari 2011, 22:41 uur | Bericht #205881
Citaat van erik, zaterdag 15 januari 2011, 20:42 uur Enzo hebben we het toch weer over het weer..... wat drinken we weer

Nou,hier staat naast 'Het Wapen van Soest'(nergens anders verkrijgbaar ) een fles 'Paleis Soestdijk likeur' en als finishing touch een echte Soester Eembitter,wat mij betreft mag het wel gaan vriezen

Btw,de Jutter is idd helmaal top,helaas is die op

Het zou wel leuk zijn om eens op een centrale plaats ( zal Zaltbommel worden ) met open haard, voor de winterse sfeer, een O - O liefhebbers meeting te organiseren. Iedereen neemt dan iets zoals; de bittertjes of andere lokale etenswaren en heerlijkheden mee. Samen eentje proosten, eten en over het weer en voorspellingen kletsen.
Jan, geeft dan bijvoorbeeld een interessante powerpoint presentatie. En we gaan dan natuurlijk met BOB naar huis..
Henri_1
Lid
15 januari 2011, 22:42 uur | Bericht #205882
Citaat van bliss, zaterdag 15 januari 2011, 22:41 uur Het zou wel leuk zijn om eens op een centrale plaats ( zal Zaltbommel worden ) met open haard, voor de winterse sfeer, een O - O liefhebbers meeting te organiseren. Iedereen neemt dan iets zoals; de bittertjes of andere lokale etenswaren en heerlijkheden mee. Samen eentje proosten, eten en over het weer en voorspellingen kletsen.
Jan, geeft dan bijvoorbeeld een interessante powerpoint presentatie. En we gaan dan natuurlijk met BOB naar huis..

Phahaha subtiel jezelf uitnodigen in Zaltbommel
zwoof
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
15 januari 2011, 22:51 uur | Bericht #205883
Citaat van Ben, zaterdag 15 januari 2011, 22:29 uur Zwoof ik ga met je mee, voor het oosten ziet het er behoorlijk koud uit de komende weken.
Ik ben heel benieuwd naar de standpunten van de weermannen J+J , maar ook naar Jan Visser's zijn opinie.
Ik sprak vandaag veel mensen die het al over de lente hadden etc etc, ik heb hun droom ruw verstoord, toen ik over de nieuwste verwachtingen sprak.
Haalde terloops ook even de vergelijking met 1947 aan ( winterweer tot ver in maart) en toen verschoten ze helemaal van kleur.........

Hehe moet wel eerst uitkomen he, zou wat zijn. Maar goed, kouder weer is in elk geval op til. Als ze uiteindelijk maar zoveel mogelijk onder de magische nul-streep blijven, vind ik het best. Een beetje sneeuw erbij, dan hebben we gewoon lekker winter.
https://zwoof.nl/Winterstatistieken en https://zwoof.nl/Zomerstatistieken
Henri_1
Lid
15 januari 2011, 22:54 uur | Bericht #205884
Hoe "slecht" de runs van 12u ook waren de 15 daagse pluim is verbeterd vind ik !

Ow ja ik pin me ook niet vast op de 12U run van vandaag want die van 00 zal waarschijnlijk weer geheel anders zijn termijn is nog lang dus nog veel verschuivingen mogelijk ...

Ik hoop alvast dat de koudste lijntjes van de pluim gelijk krijgen
Callie-P
Moderator
15 januari 2011, 23:02 uur | Bericht #205885
Citaat van Love Snow, zaterdag 15 januari 2011, 22:41 uur Mooi verhaal leuk dat je de twee modellen eens vergelijkt doe ik ook vaak rap zeer leuk dat je er ook eens dieper op ingaat ....

Maar dit is toch louter geschreven op de 12U run van beide modellen?! ... kan dus nog veel veranderen volgens mij !

Thanks !

maar ja je hebt gelijk het is op de 12 uur run geschreven.. en ik kreeg net al de hint van iemand dat ik beter even de 18:00 run had moeten afwachten.. ( misschien dat ik het zo nog een keertje doe.. kost me een uurtje of zo..)

Ach ja ik heb i.e.g. mijn vraagtekens over de verschillen in de modellen nu wat beter op me netvlies..
want die verschillen waren met de 12u run dus niet zo dramatisch als ik dacht.
Henri_1
Lid
15 januari 2011, 23:36 uur | Bericht #205897
Citaat van Calliep, zaterdag 15 januari 2011, 23:02 uur Thanks !

maar ja je hebt gelijk het is op de 12 uur run geschreven.. en ik kreeg net al de hint van iemand dat ik beter even de 18:00 run had moeten afwachten.. ( misschien dat ik het zo nog een keertje doe.. kost me een uurtje of zo..)

Ach ja ik heb i.e.g. mijn vraagtekens over de verschillen in de modellen nu wat beter op me netvlies..
want die verschillen waren met de 12u run dus niet zo dramatisch als ik dacht.

Nou de nieuwe run van GFS stelt niks voor met N stroming -1°C op hoogte ?! ik kijk de rest van de run al niet meer
15 januari 2011, 23:36 uur | Bericht #205898
in het GFS model is weinig winterweer te bekennen.. Dus morgen moet of het GFS bijdraaien of het europese model.
15 januari 2011, 23:38 uur | Bericht #205899
Citaat van Love Snow, zaterdag 15 januari 2011, 23:36 uur Nou de nieuwe run van GFS stelt niks voor met N stroming -1°C op hoogte ?! ik kijk de rest van de run al niet meer

ja waardeloos. een van de modellen zit er dus gruwelijk naast..
maar welke?
Henri_1
Lid
15 januari 2011, 23:40 uur | Bericht #205900
Citaat van M.Dings, zaterdag 15 januari 2011, 23:38 uur ja waardeloos. een van de modellen zit er dus gruwelijk naast..
maar welke?

Nou ik vind gewoon dat er iets niet klopt! EC komt met N stroming met temps van -10°C op hoogte wat ik kan begrijpen ... GFS komt met ongeveer zelfde stroming 0/-1°C op 850Hpa!

Daarbij kwam GFS eerder in de run met dezelfde stroming ook met temps van -10°C op 850hpa ... ik snap GFS gewoon niet !
WimBaens
Lid
15 januari 2011, 23:45 uur | Bericht #205903
Citaat van Love Snow, zaterdag 15 januari 2011, 23:40 uur Nou ik vind gewoon dat er iets niet klopt! EC komt met N stroming met temps van -10°C op hoogte wat ik kan begrijpen ... GFS komt met ongeveer zelfde stroming 0/-1°C op 850Hpa!

Daarbij kwam GFS eerder in de run met dezelfde stroming ook met temps van -10°C op 850hpa ... ik snap GFS gewoon niet !

Ligt eraan of het een NW of puur N stroming is, maakt best veel uit.
Het is een spannende periode. | Gewijzigd: 15 januari 2011, 23:55 uur, door WimBaens
15 januari 2011, 23:47 uur | Bericht #205904
Citaat van Love Snow, zaterdag 15 januari 2011, 23:40 uur Nou ik vind gewoon dat er iets niet klopt! EC komt met N stroming met temps van -10°C op hoogte wat ik kan begrijpen ... GFS komt met ongeveer zelfde stroming 0/-1°C op 850Hpa!

GFS wordt niet voor niets een jojo genoemd.
Het europese model komt nu al 3x met een koude oplossing op de proppen. Ik wacht eerst morgen nog even af, het kan zijn dat het europese model opeens weer terug gaat naar een zachte setting. Zou mij in ieder geval niet verbazen.
We zullen zien.
Callie-P
Moderator
16 januari 2011, 00:17 uur | Bericht #205908
Citaat van M.Dings, zaterdag 15 januari 2011, 23:47 uur GFS wordt niet voor niets een jojo genoemd.
Het europese model komt nu al 3x met een koude oplossing op de proppen. Ik wacht eerst morgen nog even af, het kan zijn dat het europese model opeens weer terug gaat naar een zachte setting. Zou mij in ieder geval niet verbazen.
We zullen zien.

jaaa hier moet ik toch echt even op inspringen.. eerst zou ik het stukje wat ik op pagina 34 geschreven heb maar eens lezen.
Plus GFS lijkt misschien meer te jojo-en maar GFS komt dan ook elke 6 uur met een run en MCMWF elke 12 uur.
Daarnaast lijkt echt iedereen vergeten te zijn hoe slecht ECMWF in december was.. het was mega koud en ECMWF zei keer op keer dat het ging dooien..en kwam elke keer met een warme oplossing..
Dus nu ECMWF vaker een koude oplossing komt is dat ineens het model ?? beetje raar klinkt meer als het model volgen dat het meest in het straatje past...

p.s. je spreekt jezelf trouwens tegen in de laatste zin... "dat het europese model opeens weer terug gaat naar een zachte setting" dat is dus jojo-en

okey dat was tie weer morgen nieuwe kansen met nieuwe runs en ik hoop kou..

Callie-P
Moderator
16 januari 2011, 00:20 uur | Bericht #205909
dit wilde ik nog even posten..
Ik verwachte al dat beide modellen in de pluim van vandaag naar elkaar toe zouden komen ( zie ook mijn stukje op blz 34)].. en idd...
( wat zeer positief aan deze run is dat de meeste calculaties beneden de nul lijn blijven... is altijd goed

run_15_jan.JPG

run_16_jan.JPG | Gewijzigd: 16 januari 2011, 00:21 uur, door Callie-P
Terug naar boven
7 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 7 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.879 topics, welke bij elkaar 448.469 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.605 leden.
Het nieuwste lid is Gympie24.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
7 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 125 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 125, lezen 11 mensen het topic "Winterverwachting 2012 --- 2013 + Discussie (Deel 5)".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden