Sorry dat ik wat laat reageer want ik ben zojuist pas thuis van 't werk. Omdat het hogedrukgebied volgens dat kaartje nog steeds ten westen van ons ligt zal de stroming toch meer noordelijk zijn, met aanvoer van koudere lucht op hoogte, dus vooral in het bergland dan lagere temperaturen. Ik heb het gewoon letterlijk zo vertaald zoals het er stond. Ik ga er eigenlijk van uit dat áls we een noordelijke stroming zouden krijgen, het toch aanmerkelijk kouder zou moeten gaan worden want tegen die tijd zal er genoeg kou op voorraad moeten zijn in Scandinavië...
Ok, maar de theorie begrijp ik, ging er meer om dat het plaatje volgens mij niet goed was ingetekend qua pijl. Aangezien er verder geen hoge- en lagedrukgebieden op ingetekend zijn die van invloed zijn, had ik dat pijltje meer Noord-West verwacht.
Groeten Jan (geen zin om in te loggen)
Idd Jan moet eigenlijk mijn mening herzien, want als ik nu kaarten bekijk van 850Hpa zitten er meer ijsdagen in dan als je naar T2m kijkt op weer.nl
Velen mensen spreken (zeggen) dat de winter zich vanaf de 21 terug komt.
Dat komt een HOGEDRUK die zich gaat stagneren bij engeland.
Maar dat is niet zo,n mooie positie omdat de kou dan niet kan binnen lopen.
De hogedruk moet meer NO positie kiezen.
Deze kaart laat zien dat in de eerste plaatje een westenwind staat dit is geen leuke kaart voor winterliefhebbers.
De tweede kaart laat zien we met NW wind krijgen en buien.
De derde kaart laat zien dat de hogedruk zich meer gaat concentreren op de westkust van Noorwegen.
Dit veroorzaakt ook in de 4kaart een NNO wind en kan de kou op transport komen.
De kou op hoogte.
De kou op hoogte zakt ook rap naar beneden op 23 januari is de kou hoog in de lucht tot ZW europa doorgedrongen.
Behalve in NW nederland daar kan het ook wat dooien en het rest van het land rond de vriespunt en in O NO Zo -4.
Dit is voor hoog in de lucht .
Kaart 850pha
Als het dan dooit aan grond?
Als we naar 25 januari kijken zien we ten eerste dat er een hogedruk zit bij noorwegen. Dit zorgt voor NO wind.
En dat het aan grond op 2 m hoogte of hoger -4 is in NO nederland en als er buien zijn geeft dit droge sneeuw.
Maar in ZW en zuiden -1 a -2 en dit zou dan nog voor ijzel sneeuw kunnen zorgen.
Hoeveel neerslag?
Ze verwachten eerst 1 a anderhalf week droog met af en toe natte droge sneeuwbuien.
29 januari verwachten ze een storm aan de waddenzee Denemarken.
Of dit een herfststorm word of een heuse sneeuwstorm is nog afwachten.
Maar in 1947 was er rond 29 januari (4februari een heuse een storm met stuivende sneeuw.
Winter 1947 herhaling?
Ik heb hier paar stukjes die in 1947 winter gebeurden VERGELIJK DIT EENS MET WAT WE DE KOMENDE WEKEN KRIJGEN.
Warmte records in een extreem koude winter:
In de periode 12 t/m 18 januari kwam ons land in de greep van een westcirculatie. Er viel regelmatig regen en de maximumtemperatuur lag op enkele dagen rond de 10 graden. Op 16 januari werd er tussen een hogedrukgebied boven de Alpen en een lagedrukgebied boven IJsland met een zuidwesten wind zeer zachte lucht naar ons land getransporteerd. In Maastricht liep de temperatuur die dag op tot 17.2 graden en dat is nog steeds de hoogste januari temperatuur van de eeuw! Vanaf 17 januari breidde het Azorenhogedrukgebied zich via de Britse eilanden naar het noorden uit en op 22 januari had dit hogedrukgebied zich tot een krachtige blokkade boven Scandinavië ontwikkeld (figuur 3). Met een noordoosten wind werd opnieuw koude lucht aangevoerd en begon één van de langste vorstperiodes van de afgelopen eeuwen.
22Januari tot 15 maart 1947, een extreem koude periode.
In de Bilt eindigde januari met 10 ijsdagen, er was in deze periode veel zon en af en toe viel er wat sneeuw. In februari ging de winter vrolijk door. Op 4 en 5 februari probeerde een lagedrukgebied de vorst in ons land te verdrijven maar die poging lukte niet. Het lagedrukgebied trok onder ons land door naar het oosten (figuur 4) en alleen in het zuiden kwam het kwik even boven nul. In de rest van het land bleef het vriezen en viel er enkele centimeters sneeuw die door de harde oostelijke wind begon te stuiven.
Bron:http://www.meteolink.nl/weerhistorie/1947.htm
Ik dank jullie hartelijk
Gerard | Gewijzigd: 15 januari 2011, 20:46 uur, door gerard112
Komt om dat je te zat bent om het te merken. Dat schijnt de algemene regel met alcohol te zijn ook wat smaak betreft. Je drinkt net zo lang tot je niet meer weet dat het feitelijk slootwater is.
[/quote heb je daar ervaring mee (offtopic)
Nou,hier staat naast 'Het Wapen van Soest'(nergens anders verkrijgbaar ) een fles 'Paleis Soestdijk likeur' en als finishing touch een echte Soester Eembitter,wat mij betreft mag het wel gaan vriezen
Btw,de Jutter is idd helmaal top,helaas is die op
veel beter als gfs maar minder dan zen voorganger maar tis een avondrun dus is die wel redelijk goed
Ik weet nog midden november was iedereen euforisch omdat de run 's ochtends heel goed was en dan 's avonds iedereen depri
EDIT: en we weten allemaal hoe het afliep
Inderdaad veel minder blauw voor ons maar als je de temps op hoogte bekijkt kan het niet op
Is niet zoveel over te zeggen zoals je in het nieuwe topic kan lezen