Ja, ongekend deze hoge (nacht)temperaturen in de Alpen en omstreken, en dat ook nog eens zonder föhn. Komt dus puur op het konto van de aanwezige subtropsiche lucht waarin we ons bevinden. Momenteel op diverse plaatsen in Zwitserland nog temperaturen boven de 10 °C. Voorlopig zal daar niet veel aan veranderen.
Problematisch wordt ook de sneeuw in de lager gelegen gebieden, onder de 1600 meer ligt nauwelijks nog sneeuw en ook op de zuidhellingen tot 1800 meter steeds meer groen en bruin. Zal de komende dagen met de hoge temp. nog verder verslechteren.
Ciao Johann
Problematisch wordt ook de sneeuw in de lager gelegen gebieden, onder de 1600 meer ligt nauwelijks nog sneeuw en ook op de zuidhellingen tot 1800 meter steeds meer groen en bruin. Zal de komende dagen met de hoge temp. nog verder verslechteren.
Ciao Johann
Wauzers ik wilde nog zeggen met een föhn zeker... maar die is er niet begrijp ik.... dan maar alle vingers crossed dat die föhn niet alsnog de kop opsteekt want dat kost een heleboel mensen hun skivakantie...
aaah wat je ook schrijft..."1800 meter steeds meer groen en bruin" my worst nightmare als ik ga skieen in the Schweiz.." | Gewijzigd: 15 januari 2011, 00:11 uur, door Callie-P
maare je statement is leuk..toevallig geen ambitie om de politiek in te gaan ?
(Dat winter terugkeert daar ben ik van overtuigd maar hoe is een andere vraag )
maar goed ga naar bedje toe.. moet nog even een kleintje de fles geven..
truste op naar een goede 0:00 run op beide modellen
Phahaha eigenlijk geen ambitie nou ja de winter keert terug dat lijkt de laatste dagen wel duidelijk geworden (onder winter versta ik ook dagen boven nul maar met nachtvorst)! Maar de modellen zijn het echt nog niet eens hoe het zal gaan verlopen komt het hoog boven Engeland, boven de Noordzee .... heeft allemaal grote invloed op de temps dus daarom lijkt het beter eerst nog enkele runs te wachten en dan pas conclusie te trekken of je de schaatsen kan uithalen of de sneeuwschop weer moet boven halen of het allemaal maar gekwakkel wordt
helemaal mee eens.. en nu ga ik echt.. truste !
Denk dat donderdag DE dag gaat worden om te zien hoe de H en L precies komen te liggen.
Ik hoop uiteraard voor een keiharde terugkeer van de winter.
Ik wacht met spanning af wat donderdag nu precies gaat gebeuren. Zal het een spelde prik zijn of gaan wij langdurig de kou in?
Ben benieuwd.
Hier alvast een top 5 van de meeste vragen / opmerkingen vanaf 19 jan.
1. Jan hoe laat krijg ik sneeuw?
2. Wanneer komt die 11 steden tocht Johan?
3. Mwa ik geloof er niets van... morgen gaat het gewoon regenen
4. Daar heb je die hype weermannen weer van onweer-online met hun terror-sneeuw berichten
5. Oeps we hebben niets geleerd van dec. 2010, het zout is alweer op (RTL-nieuws van 28 jan a.s.)
grtz
(aanvullingen vanaf 6 zijn welkom )
Ben benieuwd.
Zal de komende dagen al veel meer duidelijk worden naar aanleiding van de runs die gaan volgen.
4. Daar heb je die hype weermannen weer van onweer-online met hun terror-sneeuw berichten
5. Oeps we hebben niets geleerd van dec. 2010, het zout is alweer op (RTL-nieuws van 28 jan a.s.)
grtz
6. jouw bovenstaande post!
grtz
Lolz!
7. Ik heb nooit gezegd dat de winter voorbij was maar ik bedoelde... (blablabla vul maar in)
grtz, | Gewijzigd: 15 januari 2011, 01:00 uur, door Tyshane
Pak 'm beet zo vanaf de 20e gaat e.e.a. op de schop zoals inmiddels wel bekend, met wellicht wel een nieuwe winterse periode tot gevolg op de langere termijn. Maar hoe&wat en hoe snel? Voor mij zelf eerlijk gezegd nog steeds een vraagteken hoor.
Er komt straks een hogedrukgebied in de buurt, daar zijn de modellen het globaal wel mee eens. Maar waar gaat het kreng zich vestigen? Hoogstens ECMWF ziet 'm wat noordelijker van ons terechtkomen, GEM had geen kaartjes beschikbaar en GFS zwabbert er nog op los.
Aldus de Duitsers:
Grofweg gezien hebben we 4 opties:
Komt ie boven Midden Europa te liggen, dan kun je het voorlopig vergeten met de winter, en verandert er niet veel. Komt ie net iets ten westen van ons terecht, dan krijg je een soort van kwakkel weer. Komt ie nóg wat westelijker te liggen, dan krijgen we met een noordelijke stroming een herhaling van zetten zoals vorig jaar december.
Komt ie ten zuidwesten van ons te liggen dan kunnen we het simpelweg shaken.
Ik ga hier proberen om de juiste informatie bij de juiste kaartjes op de juiste plaats te krijgen, sorry als dit wat amateuristisch over komt, maar dat ben ik ook.
Kaartjes hieronder:
- In het eerste kaartje links zie je het hogedruk gebied net ten westen van de Britse Eilanden liggen. Deze is voor onze wintervrienden het gunstigst. Met een noord tot noordwestelijke stroming betekend dit een herhaling van zetten zoals we die afgelopen december hebben gehad: onvervalst winter weer met regelmatig sneeuw.
- In het kaartje ernaast ( midden ) zie je het hogedrukgebied een stuk oostelijker liggen, en dus behoorlijk kort bij: dat betekent eerder kwakkelweer voor ons, maar winters weer in de berggebieden ( Eifel/Ardennen etc. )
- Op het derde kaartje rechts zie je het hogedrukgebied té zuidwestelijk liggen met als gevolg eerder zacht weer met een neiging tot een nieuwe opleving van de W.C. ( westcirculatie ).
- Op het vierde kaartje ( onderaan ) ligt het hogedrukgebied nagenoeg boven onze omgeving: dat betekent eerder rustig en saai weer ( mist ) , geen noemenswaardige kou , op wat stralingsvorst na.
Dus als het hogedrukgebied ten westen van ons komt te liggen zal ie een regisseur zijn voor een nieuwe winterse episode.
De kansen staan op dit moment zo'n 50-50, en neigt ( heeeellll voorzichtig! ) ietwat naar de koudere variant aldus de runs van afgelopen avond. !
Toi Toi Toi, liebe leute!!!
Bron: www.wetter.com | Gewijzigd: 15 januari 2011, 04:50 uur, door Rutte31
Goed verhaal Marcel. Transportkou dat hebben we nodig, maar dat zit er nog niet in. Geen Russische Beer te zien. Nou we wachten maar even af de komende dagen, er zit in ieder geval weer gezonde koude in de lucht !!
7. Peter Timofeef is helemaal de draad kwijt, die man haat de winter!
8. Was de lente dan nog niet begonnen?
9. Mij slaan ze weer over, hier alleen regen en temps dik in de plus
8. Was de lente dan nog niet begonnen?
9. Mij slaan ze weer over, hier alleen regen en temps dik in de plus
10. winter niet in het westen, oosten wel koud
11. regen en nattre sneeuw aan de kust, dik pak in binnenland
12. dooiaanval langs zee, oosten behoud kou
13 invloed relatieve warme noordzee, noordelijk provincies wel koude nachten
7. Ik heb nooit gezegd dat de winter voorbij was maar ik bedoelde... (blablabla vul maar in)
grtz,
Mogge all!
8. Zie je wel, ik heb altijd gezegd dat de winter terug zou komen...
9. de lucht wordt oranje
10 begint hier wit te worden
11 ik meldt 1 cm, het sneeuwt aardig door
12 hier alleen wat natte flatsen
Tja, zo kan je nog wel ff doorgaan. Neemt niet weg dat al die opmerkingen/vragen tussendoor het winterforum weer levendiger zal worden. Vooral als daar dan weer op gereageerd wordt en de grapjes tussendoor. Het is mooie kost. (vind ik persoonlijk)