Ciao Johann
Dat lijkt me inderdaad ook wat voorbarig. Het moet alleen wel rap gaan gebeuren die kou, want als het eind januari nog steeds kwakkelt of rond de 10 graden is, gaat het niet meer gebeuren denk ik.
http://www.meteolink.nl/weerhistorie/1947.htm
Hopen mag altijd, maar of het realistisch is, is een ander verhaal . Ik denk dat we allemaal blij mogen zijn als we nog een tweede vorstperiode krijgen waarin we even kunnen schaatsen. Elfstedentocht kan nog steeds, maar dan moet het eind januari wel echt koud gaan worden.
Top 5 koude winter gaat in ieder geval niet meer lukken. Januari komt gewoon op een normale temperatuur uit schat ik zo. Halverwege de maand zitten we iets te hoog. Komende week komt er nog wat warmte bij, daarna nog wat afkoeling. Qua Hellmannen komen er misschien nog een paar bij, maar veel hoger dan eind december zullen we niet zitten.
Wat we ervoor in de plaats krijgen? geen idee. Maar om na een paar mindere runs de winter af te schrijven slaat helemaal nergens op.
De kaartjes zijn vrij tam, dus geen winterspektakel voorlopig. Maar wat niet is kan nog komen.
De situatie begin december 2010 (http://forum.onweer-online.nl/index.php?s=...st&p=193782) (wederom de laatste 100 hPa weerkaart) zag er heel anders uit. Toen lag het hoogte laag boven Scandinavie en werd de hoogtestroming gedwongen om vanaf Groenland richting Spanje te gaan. De straalstroom ging die dagen ook een veel zuidelijker koers nemen.
Het wel eens langer aanhouden van de huidige WC wordt versterkt door de laatste GFS run (13-1 06H). Hieronder de positie van de straalstroom op 20-1.
De mogelijke vertakking waar Johann over spreekt, is in dit plaatje zichbaar. Maar wat mij meer opvalt de de hoge windsnelheid van de straalstroom ten zuiden van Groenland. Laat de straalstroom zich met deze hoge snelheid (> 300km/h) afbuigen naar zuidelijk Europa? Aan de vorm van de isobaren bestaat de mogelijkheid dat de straalstroom wel eens in één lijn richting noordelijke Noordzee gaan begeven. Tevens is de kans op meandering van de straalstroom kleiner, wanneer deze een zeer hoge snelheid heeft.
Als dit gebeurt, dan houdt de WC aan en kunnen we rekenen op aanhoudend wisselvallig weer met normale/hogere temperaturen voor de tijd van het jaar. | Gewijzigd: 13 januari 2011, 15:15 uur, door cvandijk
Ik heb een paar kiekjes meer gemaakt tijdens het fietstochtje. Waar kan ik deze ergens plaatsen? | Gewijzigd: 13 januari 2011, 15:41 uur, door zwoof
Is die situatie van de verwachte drukverdeling ook bijzonder, met die geforceerde jet zo noordelijk e.d?
Edit: of Jan, als je hier ergens rondhangt
Nee, niet echt. Past in een meridionaal stromingspatroon en wat dat betreft dus niets bijzonders.
Ciao Johann
De situatie begin december 2010 (http://forum.onweer-online.nl/index.php?s=...st&p=193782) (wederom de laatste 100 hPa weerkaart) zag er heel anders uit. Toen lag het hoogte laag boven Scandinavie en werd de hoogtestroming gedwongen om vanaf Groenland richting Spanje te gaan. De straalstroom ging die dagen ook een veel zuidelijker koers nemen.
Het wel eens langer aanhouden van de huidige WC wordt versterkt door de laatste GFS run (13-1 06H). Hieronder de positie van de straalstroom op 20-1.
De mogelijke vertakking waar Johann over spreekt, is in dit plaatje zichbaar. Maar wat mij meer opvalt de de hoge windsnelheid van de straalstroom ten zuiden van Groenland. Laat de straalstroom zich met deze hoge snelheid (> 300km/h) afbuigen naar zuidelijk Europa? Aan de vorm van de isobaren bestaat de mogelijkheid dat de straalstroom wel eens in één lijn richting noordelijke Noordzee gaan begeven. Tevens is de kans op meandering van de straalstroom kleiner, wanneer deze een zeer hoge snelheid heeft.
Als dit gebeurt, dan houdt de WC aan en kunnen we rekenen op aanhoudend wisselvallig weer met normale/hogere temperaturen voor de tijd van het jaar.
Vergelijk 100 hPA volgende week en december 2010 !
22 januari 2011
13 december 2010
Gr Johann
http://www.meteolink.nl/weerhistorie/1947.htm
Volgens mij had ik hier al eens op gereageerd. De december 1946 verliep geheel anders dan december 2010. Een kopie van die winterse periode zal het dus niet worden. Hooguit de komende periode wel.
Yep! Dank je. Had het reeds gevonden. Ze staan er op. Hier
GFS gaat in de laatste run voor vrij normale temperaturen voor de tijd van het jaar, met temperaturen die overdag oplopen tot rond 4-6 graden en in de nacht dicht of net onder nul. Weinig neerslag. Kortom rustig hogedruk weer.
Dus een rentree van de winter is niet in zicht helaas. ook op LT geen bijzondere ontwikkelingen richting winterse taferelen
Misschien ergens nog een verrassing in het verschiet? ik hoop het.
Het plaatje voor 22 januari 2011 ziet er beter uit dan die van 19 januari 2011 in het beginverhaal met een steeds meer NW-ZO gerichtte hoogtestromingen in het 100 hPa vlak. Maar de positie van het laag is verschillend met die in de verwachting van 18 december 2010 (uit Winter 2010/2011 deel 12: http://forum.onweer-online.nl/index.php?s=...st&p=193782).
Blijft spannend wat er volgende week gaat gebeuren. GFS run 13-1 12H laat nu ook een beginnend hoogblokkade zien rond de 24e. Maar de straalstroom blijft wel erg noordelijk en van een afbuiging/splitsing is niets meer te zien.
Was vandaag voor mijn werk langs de IJssel aan het rijden, Meine Liebe wat een water. Echt in geen jaren gezien.
Europa, Australie en ook al Brazilie > waar gaan we heen met de weerextremen ???