EC gaat al van Maandag voor scandihoog achtige toestanden als ik me niet vergis! Ik geloof dat run maandag 12U de eerste was die echt voor koud ging!
Ik denk zelf dat we niet verder komen dan kwakkelwinterweer met af en toe een negatieve uitschieter in opklarende nachten als er sneeuw ligt, want neerslag wordt voldoende verwacht (in winterse vormen).
Maar dat is zoals ik het lees in de pluimen, kan er naast zitten, ben ook geen J of J ....
Kwakkelwinter is noch altijd beter dan al die regen en hoge temps.
Er gaan nu net terug meer leden voor zachter weer dan de voorbije dagen.
Hopelijk veranderd dit nog, maar verder dan wat gekwakkel volgende week geraken we niet met de huidige pluim.
Ik denk ook niet dat iemand zit te wachten op sneeuw in de nachten met vieze smeltende prut overdag. | Gewijzigd: 12 januari 2011, 22:03 uur, door WimBaens
Maar wat ik bedoel is de werking tussen dit plaatje:
En dit plaatje.
Zoals ik het zie, gaat de jet boven de oceaan als een pijl richting noorden. Maar gaat er dus dan tegelijk een richting zuiden, of valt de jet dan stil?
Dat snap ik dus even niet.
Edit: we willen de jet toch zo zuidelijk mogelijk?
Hij valt niet stil. Ik heb al eerder geschreven dat de jetstream gedwongen wordt naar het noorden toe af te buigen terwijl een andere tak een zuidelijke route volgt (noord Afrika). hij splitst zich als het ware.
Meer info Jetstream zie - > hier
Ciao Johann
Ik denk zelf dat we niet verder komen dan kwakkelwinterweer met af en toe een negatieve uitschieter in opklarende nachten als er sneeuw ligt, want neerslag wordt voldoende verwacht (in winterse vormen).
Maar dat is zoals ik het lees in de pluimen, kan er naast zitten, ben ook geen J of J ....
Ach ja, ook wij gebruiken dezelfde modeloutput, misschien her en der wat aangevuld met "inside" information !
Ciao Johann
Deze grafiek bedoelde ik ja... De zon in de off stand ? Is dit nu de reden dat men spreekt over de kleine ijstijd of heeft dat met iets anders te maken ? | Gewijzigd: 12 januari 2011, 22:12 uur, door bliss
De leden beginnen te springen op de streep. De modellen worstelen natuurlijk met de scenario's die Johann hier schetste?
Toen waren er koude runs afgewisseld met "zachte" runs maar uiteindelijk bleek het toch de koude optie te worden ik hoop dat dit nu ook gebeurt want dit weer is echt saai behalve de met momenten harde wind (maar zie die liever 180° gedraaid vanuit NO )
Mijn hoop op winterweer heeft vandaag een duikje gehad maar ze is er nog
EDIT: Pluim bevestigt men twijfel maarja ik verwacht dat die weer kouder wordt
ben ik het niet mee eens. Nieuwe pluim is zachter. Gemiddelde licht op 4 graden op LT. Aantal vorstige leden is op een hand te tellen. Daarnaast is zowel de oper als control zacht. Meer dan wat gekwakkel zal het niet worden denk ik.
Maar wie weet, morgenochtend nog een kansje?
en ik hoop dat die regen hier vlug weggaat (nu is meeste wel nog voor nederland, maar toch, hatelijk die regen)
We zien wel wat het word, vanaf weekend, woensdag enzo is er meer zekerheid
Maar wie weet, morgenochtend nog een kansje?
Met alle respect, maar volgens mij heeft Jan wel gelijk. De Oper is net als gisteren. Hij zij dus niet dat de pluim kouder was. Wel zij hij dat het morgen weer anders is en veel leden voor koud. Van mij mag dat doorgaan!
Edit: bij nader inzien klopt dat ook niet helemaal, want de Oper is iets kouder dan gisteren. | Gewijzigd: 12 januari 2011, 23:08 uur, door zwoof
Als meer leden voor kou gaan dan zou de pluim kouder moeten worden, wat hij dus niet doet doordat meer leden nu voor zachter weer gaan dan de vorige pluimen. Het wordt gewoon afwachten tot het weekend eraan komt, dan zullen we meer zekerheid hebben. | Gewijzigd: 12 januari 2011, 23:09 uur, door WimBaens
Ja dat is helder, maar hij heeft het toch ook over dat morgen meer leden voor kou zullen gaan? Hij had het nu alleen over de Oper toch. De rest slaat op morgen. Tenminste zo lees ik het
De Etna is aan het uitbarsten!!
http://www.etnaweb.net/nunziata/webcam.php
Beterssss ,
25 juni ga ik weer lekker naar Sicilie . Dat wordt foto's schieten
Die blijft maar bezig. Hier ook nog een link:
webcam
Mooie kaarten Jan die GFS18 tevoorschijn tovert.
Ook ECMWF nicht schlecht !
Ciao Johann | Gewijzigd: 12 januari 2011, 23:59 uur, door Alpenweerman